Jump to content

Carl schaaf 7 dagen set

Tony

Recommended Posts

Een Zeven dagen set van Carl Schaaf van voor 1930. Ongeveer 20 mm breed, ruim 6/8 dus, type Wilhelmus 611. Wel wat werk aan de winkel. Twee messen met een gebroken scale, bij de een de linker en bij de ander de rechter helft. Een mes met een stuk eruit met goede scales. Dus aan het eind van de rit hebben we hopelijk 6 goede messen en een slechte. Verder wat krasjes en watervlekjes. De messen zijn zo te zien onderhouden met een pasted strop, geen slijtage van stenen en al met al weinig gebruikt. De goldwash is inmiddels wel wat verbleekt.

4036c5ede19b2eb7e0c821d5db4ea13b.jpg

5d99e6dad8bea1635751c9729520eccf.jpg

29ee197be43f80c2719249a2677902d6.jpg

Saturday

Edited by Guest

Inmiddels de twee met gebroken scales aangepakt. Uit de scales verwijderd en het tang gebied opgepoetst van beide messen. De scales waren destijds afzonderlijk geboord voor de pinnen en het was dus de vraag of de scales van verschillende messen wel op elkaar pasten. Een miniem verschil bleek bij het monteren. Dit werd makkelijk verholpen met een boortje en vijl.

898adaf993f52ba56dab0b468df13d35.jpg

Wednesday en Friday

4603915ee034e7a2b869e643a770fc9e.jpg

Tang en scale gepoetst

Edited by Guest

Wat een juweeltje, zo'n mooie set.

Zou je met de tegenwoordige lijmen die scales niet onzichtbaar kunnen repareren??

Chris, ik heb in het verleden al verschillende keren getracht om scales "onzichtbaar" te lijmen. Tot nu toe zonder tevredenheid. Ik bleef altijd met een zichtbare breuklijn achter.

Als iemand een goede tip heeft hoor ik het graag

Ik ben van plan om van alle messen het tanggebied van vlekken te ontdoen met schuurpapier vanaf 400 grit.

De etsen op het blad wil ik graag behouden dus ga ik in eerste instantie metaalpoets gebruiken rondom de ets.

Aan het van de rit hou ik dan deze stukjes over.

15996a43cdbf3cb9657e3aa89f8e23ef.jpg

Sunday

Ik speel met de gedachte om het mes in te korten en de gebroken scales hiervoor passend te maken.

Ik ben van plan om van alle messen het tanggebied van vlekken te ontdoen met schuurpapier vanaf 400 grit.

De etsen op het blad wil ik graag behouden dus ga ik in eerste instantie metaalpoets gebruiken rondom de ets.

Aan het van de rit hou ik dan deze stukjes over.

Sunday

Ik speel met de gedachte om het mes in te korten en de gebroken scales hiervoor passend te maken.

Dat zou een mooie oplossing zijn, en zo hou je toch een net 7e mes in de set.

@ tony,

zie ik daar linksboven het stukje metaal van de teen liggen???

Als dat zo is dan zou ik dat erin lijmen en het mes als showpiece keurig netjes maken.

Misschien kan je met metaal pasta het gat opvullen en wegwerken.

Wil je het strak en netjes houden dan is dat een oplossing. Hij zal dan wel als het zwarte kleine schaap in de doos liggen.

Misschien juist dit mes inkorten en expres een andere kleur heft geven, wit bijvoorbeeld. Alsof het zo bedoelt was.

Het is maar een idee.

Overigens een mooi project om aan te werken!

De messen hebben geen geometrische afwijkingen, ze zijn echt "straight" dat is eigenlijk wel uitzonderlijk, iets wat ik niet vaak tegenkom. Het slijpen is geen probleem, het metaal is wel wat harder dan normaal en het laat zicht lekker scherp slijpen. Alle messen tot nu toe met de Kiita gedaan en de testshaves zijn prima te noemen.

Nog twee te gaan, maar dat is voor volgende week.

d2477538f549df4e2cf40734717982df.jpg

732b732ba2ed68cdf2016be9bfbdb13e.jpg

Heel mooi. Ben benieuwd naar de oplossing voor de korte variant :?:

Ik stond net met de restjes in mijn hand. Ik denk dat ik wel ga inkorten en dan in eerste instantie aan de bestaande kapotte scales ga werken. Het is een soort bakeliet, erg broos maar ze laten zich wel erg mooi oppoetsen. Ik kan ze altijd nog vervangen als het niet lukt.

De mogelijk ingekorte scales passen kwa lengte niet goed in de doos. Dus eerst kijken of de scales netjes gelijmd kunnen worden. Omdat de scales aan beide kanten stuk zijn heb ik wat extra ondersteuning nodig. Een oplossing biedt de deksel van een blikje wiebertjes. Met een zwarte viltstift later te camoufleren.

Iemand een betere oplossing?

f4e867994fa6000426857633c802a8ad.jpg

Je hebt een versterking nodig, dat is zeker. Kun je het blik niet iets kleiner maken en de scales infrezen met een dremel? Zo komt het blik iets dieper te liggen en komt het blik niet tussen de scales en de wig.

Eventueel zou je het blik nog ietsje dieper kunnen leggen en daarna kunnen afwerken met kunsthars. Je maakt dan een soort inwendige wapening. En dan alleen de schade spuiten met zwarte glansverf.

Het is maar een idee :-)