Albert61 Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Goed glad geschoren met kamisori:eerst dacht ik niet goed dit mesje,maar....flink doorslijpen,want o zo hard.Maar eenmaal scherp,dan werkelijk super.er staat op yasugi 500 plus nog meer japans.
HiFuMi Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 denk zelf al een tijdje om een kamisori aan te schaffen en ben erg benieuwd naar de ervaringen hier er over. ook over het zelf slijpen ervan
Snuff Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Neem het voor wat het is, de raad van een ouwe z** maar eerst gewone messen slijpen tot je daar goed in bent en dan kami's anders ga je aardig v#$@&%*!
Buffel Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Ron heeft (alweer) gelijk! Persoonlijk vind ik westers geslepen messen een stuk makkelijker scheren, dit komt uiteraard door gewenning. De Japanse grind heeft een wat andere techniek nodig, het is te leren uiteraard. Slijpen is weer een apart verhaal
Tony Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Nu weet ik dat Albert al een tijdje slijpt en een Nakayama maruichi nashiji koppa heeft voor dit werk. Dus misschien kunnen we nog wat van hem leren op dit gebied.
DannyVG Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Nu weet ik dat Albert al een tijdje slijpt en een Nakayama maruichi nashiji koppa heeft voor dit werk. Dus misschien kunnen we nog wat van hem leren op dit gebied. Een wat ? Hoe ziet dat eruit ? Amaai dit is echt bijleren als leek
DannyVG Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Nu weet ik dat Albert al een tijdje slijpt en een Nakayama maruichi nashiji koppa heeft voor dit werk. Dus misschien kunnen we nog wat van hem leren op dit gebied. Een wat ? Hoe ziet dat eruit ? Amaai dit is echt bijleren als leek. Kan er elders een draadje over geopend worden ?
mhharsta Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Op wat voor stenen en in wat voor verhouding heb je de beide kanten geslepen Albert? Zelf heb ik ook een Kamisori in de kist, maar de eerste slijppoging daarvan enige tijd geleden is op niets uitgelopen.
HiFuMi Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 duidelijk mannen jullie redden mij weer eens van een miskoop ..bedankt blijft toch prikkelen maar ik ben hard
Snuff Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 ah een miskoop is veel gezegd, het is gewoon een andere manier van slijpen, velen houden een verhouding 7 bewegingen aan één kant tegen één aan de andere kant van de snede aan. Maar er zijn vele wegen naar rome. Even gezocht, dit is er een van (waarvan ik weet dat de kami's door hem geslepen goed zijn)
mhharsta Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Dank voor de link Ron. Die ga ik op mijn gemak bekijken.
Albert61 Posted February 14, 2017 Author Posted February 14, 2017 Nou,feitelijk probeer ik altijd van alles tot het gewenste resultaat bereikt is.Of het gene ik nu ga zeggen ook "waar"is?Het zijn slechts ideeeen van mij. D eerste gang ,bij mij op een naniwa steen 800-1000 met echt diamant erin zeggen ze,moet je behoorlijk lang uitvoeren.Op een gegeven moment kun je zien dat je alles geraakt hebt,maar dit duurt best lang dus.Dan door op 3000,5000,8000. Daarna op een japanse steen,met de drie losse slurrie steentjes en dan denk ik dat het helpt voor je op leer gaat stroppen,dit eerst een paar keer op canvas te doen,waar ik overigens een keer slijppasta van thiers-issard op heb gedaan.Begrijpen jullie het nog? Ik soms ook niet,maar mijn conclusie dat de kamisorie over het algemeen harder zijn,houd ik voorlopig overeind.
Recommended Posts