Ator razor Posted February 5, 2017 Posted February 5, 2017 Hallo iedereen, Afgelopen week heb ik bij Koraat een los blad besteld. De bedoeling is om zelf een heft te maken. Ik zit te denken aan een eenvoudig heft met twee lagen hout. Een dunne laag aan de binnenkant en een iets dikkere aan de buitenkant. In de loop van de tijd zal ik enkele foto's nemen en die onder dit onderwerp plaatsen. Misschien leuk om te volgen. Het zal wel een tijdje duren voordat alles klaar is. Dit weekend alvast enkele voorbereidingen getroffen.
Ator razor Posted February 5, 2017 Author Posted February 5, 2017 En nu bedenken welke kleur aan de binnenkant komt en welke aan de buitenkant.
mhharsta Posted February 5, 2017 Posted February 5, 2017 Dat wordt een mooie keuze. Denk je aan een contrast, licht - donker?
Ator razor Posted February 5, 2017 Author Posted February 5, 2017 Dat wordt een mooie keuze.Denk je aan een contrast, licht - donker? Denk aan Beuk met hardhout (wit/bruin) of Padoek met hardhout (oranje/bruin) Er komt een witte wig in die ik maak van het figuurtje dat op de foto staat.
Ator razor Posted February 5, 2017 Author Posted February 5, 2017 Is dat figuurtje van ivoor? Weet ik niet zeker, denk het wel. Heb er een paar op Marktplaats kunnen kopen voor weinig.
Ator razor Posted February 6, 2017 Author Posted February 6, 2017 Vandaag kreeg ik dit stuk hout. Letterhout? Aanvulling: mogelijk Brazilian Lacewood.
Ator razor Posted February 20, 2017 Author Posted February 20, 2017 (edited) Omdat ik nu twee Koraat-bladen krijg ga ik ook twee heften maken. Één blad (7/8") heb ik besteld bij Koraat en het andere blad (8/8") heb ik gekocht via het forum. Met het laatste blad had ik helaas de pech dat ik het heb laten vallen waardoor er een hap uit de snede is Denk dat het nog net te herstellen is maar het is doodzonde! De keuze: voor de 7/8 Lacewood met Beuk en voor de 8/8 Lacewood met Padoek. Edited February 20, 2017 by Guest
Ator razor Posted February 20, 2017 Author Posted February 20, 2017 De plankjes van binnen glad geschuurd, ontvet en daarna op elkaar gelijmd met waterbestendige houtlijm. Goed tussen de houtklemmen en nadat de lijm uitgehard was weer op de zaagtafel zodat de binnenkant ongeveer 1,5 mm dik is en de buitenkant ongeveer 3,5 mm.
Ator razor Posted February 20, 2017 Author Posted February 20, 2017 Daarna de binnenkant weer glad schuren met 180 - 400 - 600 korrel en de delen met tweezijdig tape op elkaar plakken. Op de plankjes de mallen van de scales geplakt met spuitlijm. De mal heb ik van Koraat, model F.
Ator razor Posted February 20, 2017 Author Posted February 20, 2017 De ruwe vorm van de scales uitzagen en daarna met de schuurband grof afwerken. De verdere afwerking volgt later.
Tony Posted February 21, 2017 Posted February 21, 2017 (edited) Inderdaad doodzonde van het stukje uit de 8/8 Koraat. Kan je een foto tonen ervan. De kleurencombinaties van hout vind ik wel goed gevonden. Ik ben benieuwd naar het resultaat Gert. Ik vroeg me destijds al af hoe je die dunne binnenlaag voor elkaar kreeg bij je scales, eerst plakken en dan zagen dus. Zo simpel is het dus. Edited February 21, 2017 by Guest
Ator razor Posted February 26, 2017 Author Posted February 26, 2017 Dit weekend weer even tijd gehad. Eerst de scales in vorm gebracht. Ik wilde een verschil maken tussen de beide messen. De 8/8"wat ruwer en de 7/8"wat eleganter. Heb het idee opgevat om de lichte plekjes van het Lacewood bij de 8/8" (met de oranje binnenkant) met een Dremel eruit te frezen. Ben er nog niet uit of dit wel het gewenste resultaat is. Ga ik nog over nadenken.
Ator razor Posted February 26, 2017 Author Posted February 26, 2017 (edited) Daarna de delen uit elkaar gehaald. Omdat ik het 8/8"mes al heb ben ik begonnen met de wig voor deze scales. Het ivoren figuurtjes op de schuurband totdat je de juiste dikte hebt. Omdat de 8/8" een near wedge is krijg je nogal een dikke wig. Vooraan 5 mm en achteraan 4 mm. Zo staan de scales net even uit elkaar. Bij het andere mes, de 7/8", zal de wig dunner zijn omdat dit een full hollow is. Uiteindelijk de wig verlijmd met de beide helften. Zoals gezegd, weet nog niet of dit het gewenste resultaat is dat ik voor ogen had. Wellicht klopt het geheel wel in combinatie met elkaar De andere scales ga ik afmaken als ik het blad van Koraat ontvangen heb. Dit ivm de maten van het mes. Edited February 27, 2017 by Guest
Ator razor Posted February 26, 2017 Author Posted February 26, 2017 Wow.. die linker is wel heel mooi hout.. Beide dus hetzelfde hout. Dat wil zeggen aan de buitenkant. Bij de één glad geschuurd en bij de ander de lichte plekken er met de Dremel uitgefreesd. Mijn idee was om twee verschillende scales te maken maar toch een soort van "familie" van elkaar.
Ator razor Posted February 27, 2017 Author Posted February 27, 2017 (edited) Het heft impregneren. Een Calvé-saus fles gevuld met houtrot-impregneer. Een gat in de dop met daarin een Vacu Vin dop. En dan vacuüm trekken. Op deze manier trek je lucht uit het hout en wordt dit opgevuld met impregneer. Werkt goed Edited February 27, 2017 by Guest
Ator razor Posted February 27, 2017 Author Posted February 27, 2017 Ohh op die manier.. had ik in het Hoorn bij mijn Koraat gedaan.. mooi effect. Thanx
mhharsta Posted February 27, 2017 Posted February 27, 2017 Knap werk Gert, ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Ator razor Posted February 27, 2017 Author Posted February 27, 2017 Dank je. Ik verwacht volgende week het blad en de pinnetjes van Koraat. Kan ik de tweede set ook afmaken en daarna alles pinnen.
Ator razor Posted March 25, 2017 Author Posted March 25, 2017 Het 7/8 blad van Koraat is deze week gearriveerd. De scales verder in elkaar gezet. Ben benieuwd of de kenners van Koraat iets opvalt.
Recommended Posts