Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Voor onze dassen en varkentjes is er volop info te vinden over onderhoud. Met azijn/afwasmiddel en en conditioner al menig kwastje gered, het blijven toch je... (aanbeveling:

)

Maar hoe zorgen we eigenlijk voor onze syntheten?

Mijn ervaring is dat afwasmiddel prima werkt om zeepmeuk te verwijderen. Conditioner werkt echter averechts. Waar conditioner (dacht ik) gebruik maakt van de statische eigenschappen van naruurlijk haar, heb ik na wat pogingen het idee dat dat niet werkt voor synthetische kwasten.

De vraag is algemeen, maar ik heb ook een probleemkwast, een S-brush van Omega. De haren, sorry vezels, lijken vooral aan de binnenzijde van de top te knikken. Van boven af gezien zie ik "gaten" door geknikte vezels. Wat lijkt te werken is kammen en borstelen. Dit werkt echter ook niet perfect. Hebben we hier te maken met holle vezels die eenmaal geknikt, geknikt blijven?

Mijn eigen conclusie, tot nu toe toe, is dat af en toe uitspoelen met afwas en/of azijn zinnig is om zeepresten te verwijderen, uitborstelen/kammen af en toe zin heeft bij geknikte haren.

Een aantal van mijn syntheten heeft overigens nog geen ondehoud nodig gehad, lijken zich prima te houden (plisson en muhle). Zou natuurlijk ook een van de voordelen van synthetisch moeten zijn. Maar wat zijn jullie ervaringen, en wat hebben jullie wel of niet gedaan?

Edited by Guest
Posted

Na gebruik warm uitspoelen en even afspreken op een microvezel doekje. Doe ik overigens met alle kwasten. Verder geen onderhoud.

Posted

Een microvezeldoekje is denk ik 40X40, dus behoorlijk intiem. Om daarop af te spreken... dus misschien toch gekeken naar de link.....

Posted

Mijn Mühle Silvertip Fibre ziet er na ruim 2 jaar dagelijks gebruik nog uit als nieuw.

Ik spoel hem alleen steeds goed uit na het scheren.

Een van mijn beste investeringen op scheergebied tot nu toe.

Posted

Aaagh, net vandaag een muhle silvertip fibre gekocht, een wat vettere, met richtprijs 45€ (maar 30€ gekost , dat wel). Weet niet wat mr Dasler tegenwoordig voor zijn sokken rekent, maar hoop wel dat deze langer meegaat dan zijn sokken.

Posted

Fvl er word gepraat over synthetische kwasten die zo duur zijn als een paar sokken niet over een silvertip.

Posted

Ik gooi ze gewoon in de ultrasoon. Heb met één borstel ook gehad die gaten dat was een Muhle L type (en er waren er op de forums en zelfs hier nog die met diezelfde borstel dat probleem hadden dus het kan typisch zijn voor bepaalde borstels. slecht in elkaar gestoken?)

Posted

Één keer per jaar zo schat ik in zet ik ze in een sopje van afwasmiddel, uitspoelen en klaar, dit naast ze natuurlijk na het scheren goed uitspoelen en droogschudden.

Ik had ook een zelfde borstel met helaas ook hetzelfde probleem Snuff.

Posted

Mijn Edwin Jagger is de "L" en ik ben daar uitermate tevreden over. De kwast is niet te groot en voelt prima aan op het gezicht. De schuimcapaciteiten zijn vanzelfsprekend uitmuntend.

Posted

Geldt ook voor mijn E&J XL syntheet Johan, fantastisch schuimmonster en daar we mogen aannemen dat ze van hetzelfde materiaal en op dezelfde manier door dezelfde fabrikant groduceerd zijn denk ik dat de borstels van Snuff en mij een slechte badge waren of een nieuwe medewerker ;)

Posted

Varken, das of syntheet, voor mij geld na gebruik uitspoelen met warm water tot er geen zeep meer uitkomt, uitslaan en wegzetten. Doe er verder geen aparte dingen mee. Mocht er eentje ontevreden zijn over dit ritueel en zijn haren verliezen dan gaat hij de prullenbak in. Maar ik heb dat nog niet meegemaakt.

Posted

Eens per half jaar geef ik mijn kwasten een grote beurt met borax.

Verder spoel ik ze na gebruik altijd uit met water totdat het water helder blijft.

Posted

Zoals de meesten hier doe ik niets bijzonders met mijn kwasten dan goed uitspoelen en droog schudden. Met shampoo wassen daar kan ik inkomen maar van conditioner zou ik afblijven omdat dat de haarstructuur kan veranderen.

Posted
Bericht door Snuff » 29 Jan 2017, 06:58

Ik gooi ze gewoon in de ultrasoon

Ga ik toch eens proberen. Gebruik mijn ultrasoon wel voor mijn krabbers, maar toch wat angst dat knot of haren los trillen.

door ArieMaiden » 29 Jan 2017, 11:46

Eens per half jaar geef ik mijn kwasten een grote beurt met borax.

Fascinerende tip. Dacht dat borax vooral gebruikt wordt om te desinfecteren, maar even google-en leert me dat het ook als wasverzachter gebruikt wordt. Hoe gebruik je het eigenlijk. Begrijp dat het in poedervorm en krystal te krijgen is, nog suggesties voor type of merk?

Posted

Ik gebruik borax poeder waarvan ik een twee theelepels oplos in ongeveer 300ml warm (niet te heet) water.

Merk is volgens mij niet belangrijk.

Kwartiertje laten weken en daarna goed uitspoelen.

Edwin Jagger adviseert het gebruik van borax voor reiniging van de kwasten.

Tegenwoordig is het lastig verkrijgbaar voor particulieren (één of andere EU bemoeienis)

Het is nog wel verkrijgbaar bij baking-soda.nl

Posted

Gewoon goed uitspoelen en droog wrijven op een propere handdoek. Die kwasten hebben over het algemeen ook de eigenschap vlug te drogen.

Posted
Gewoon goed uitspoelen en droog wrijven op een propere handdoek. Die kwasten hebben over het algemeen ook de eigenschap vlug te drogen.

Dat doe ik ook. Met lauwwarm water, dat wel. En hij ziet er na een jaar nog goed uit.

Maar misschien is er ook wel onzichtbare vervuiling?