Tony Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 (edited) Ik zie met plezier dat er de laatste tijd meerdere leden hun eigen messen willen leren slijpen. Ik zou daar wel een mes voor gebruiken die geen geometrische afwijkingen heeft. Het leren slijpen is al moeilijk genoeg met een goed mes. Dus geen kromme of verslepen exemplaren hiervoor gebruiken. Omdat ik pas een nieuwe bevelzetter heb aangeschaft heb ik ook weer een goed testmes nodig. Hiervoor een defecte Abr. Knyn gepakt van 22 mm breed die nog ergens ver weg in een lade lag. Het mes is recht, geen zichtbare slijtage en een mooie dunne snede. Na de eerste roestverwijdering Inkorten met een Dremel, denk aan een beschermende bril Vergeleken met ander mes is het verschil wel zichtbaar. Nu nog op zoek naar een paar passende scales. Edited January 27, 2017 by Guest
mhharsta Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Ik zou daar wel een mes voor gebruiken die geen geometrische afwijkingen heeft. Het leren slijpen is al moeilijk genoeg met een goed mes. Dus geen kromme of verslepen exemplaren hiervoor gebruiken. Daar ben ik het helemaal mee eens; een kleine afwijking levert al een hoop slijpproblemen op. Waar heb jij het mes mee ingekort Tony?
Kingjack Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Dank je Tony, dat is een goed idee! Ik heb ook nog een soortgelijk mes liggen waar het puntje van is afgebroken, die mag dus even dansen met de dremel morgen .
Tony Posted January 27, 2017 Author Posted January 27, 2017 Ik zou daar wel een mes voor gebruiken die geen geometrische afwijkingen heeft. Het leren slijpen is al moeilijk genoeg met een goed mes. Dus geen kromme of verslepen exemplaren hiervoor gebruiken. Daar ben ik het helemaal mee eens; een kleine afwijking levert al een hoop slijpproblemen op. Waar heb jij het mes mee ingekort Tony? Maarten, Op de tweede foto zie je de Dremel met een slijpschijf. Wel handschoenen en beschermende bril gebruiken.
mhharsta Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 ik had de dremel zien liggen, maar ik had niet verwacht dat het kleine slijpschijfje ook het eerste dikke stuk door de rug van het mes zou kunnen doorslijpen. Valt me mee!
Snuff Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 bril is zeker niet overbodig, spreek uit ervaring dat rondvliegend mes materiaal niet gezond is! Bedankt voor de foto's Tony.
HiFuMi Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Inderdaad. Ik heb voor het testmes ook vooral op de geometrie gelet.
Tony Posted January 28, 2017 Author Posted January 28, 2017 Een mes inkorten vind ik zelf wel extreem, dat doe je eigenlijk alleen als je het mes wil redden. Hier een ander voorbeeld, een Fr Herder A. S. 19 met een Spaanse punt die gedeeltelijk was afgebroken. Gekocht voor de scales en het mes in een la gegooid. Voor een testmes wel goed genoeg. Kijk naar die strakke dunne snede en het ontbreken van honewear. De gebroken Spaanse punt met een diamantplaatje afgerond en de aktieve roest verwijderd. Viola een prima testmes.
HiFuMi Posted January 28, 2017 Posted January 28, 2017 http://imgur.com/a/mxHX9 dit is mijn testmes lijkt me ook redelijk van geopmetrie toch ??
Tony Posted January 28, 2017 Author Posted January 28, 2017 Hans het mes ziet er niet uit maar zover ik dat kan vaststellen is de geometrie in orde. Als de snede strak afsteekt na het slijpen is hij helemaal goed.
HiFuMi Posted January 28, 2017 Posted January 28, 2017 Ja. De snede is strak en ik heb het ook al met polijst behandeld. Dit was zo Ik het kocht. Hij blinkt al nu
Wolf Posted January 28, 2017 Posted January 28, 2017 waarom komt mijn plaatje niet in beeld ? Als je in imgur.com op het plaatje drukt en dan "share direct link aanklikken" die link dan vervolgens kopiëren tussen plakken. Er zijn waarschijnlijk anderen die het beter uit kunnen leggen in het Nederlands maar ik hoop dat het helpt.
Recommended Posts