Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan er iemand iets vertellen over de paardenharen kwast in het algemeen en die van Vie-Long in het bijzonder ?

Welk model raden jullie bijvoorbeeld aan ?

Posted

Ik heb een Bullgoose Limited Edition Vie-Long paardenhaar en vind het een goede kwast. Maakt uitstekend schuim en geeft een aangenaam gevoel op de huid. Qua water opname zet ik de kwast tussen een das en varkenshaar in. Ik gebruik 'm alleen te weinig, dus denk erover om 'm te verkopen.

Begin 20e eeuw was paardenhaar dé haarsoort om scheerkwasten van te maken. In die periode kwam het echter regelmatig voor dat er miltvuur (Anthrax) in de haren zat, waardoor mensen ziek werden en overleden. Paardenhaar werd toen verboden. Enkele jaren geleden kwam het weer in opkomst. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat er nu nog miltvuur sporen in het paardenhaar zit hoor.

De haren zijn of geverfd of naturel (de gemixte knots even buiten beschouwing gelaten). Beide hebben hun eigen karakter, het is maar net wat je voorkeur heeft.

Posted

Lampuhkap heeft er ook een, binnen afzienbare tijd krijg ik die van hem te logeren. Welk type het precies is weet ik eigenlijk niet.

Posted

13065M :D Die :P Beestje ligt al klaar in een doosje, de TBS moet er alleen nog bij en ik moet de boel spoedig eens verzenden. Zeg dat nu al een poosje. Moet het echt snel doen.

• 4 weeks later...
Posted

Ik heb vanochtend de kwast van Lampuhkap voor het eerst gebruikt en moet helaas constateren dat dit mijn kopje thee niet is. Ik vind de haren te lang voor facelatheren maar het belangrijkste is wel dat de haren massaal prikken als hele kleine speldjes. Ik ben gestopt met latheren en ben opnieuw begonnen met een andere kwast. Dat heb ik nog nooit gedaan geloof ik!

@ Lampuhkap: welke haarsoorten en welke verhouding daartussen heeft deze kwast?

Posted

Ik zei toch al dat ie in het midden zou prikken?

De overige haren zijn overigens wel behoorlijk zacht vind ik zelf.

Hair mix: 35% mane hair & 65% tail hair

Overall Length - 110mm.

Handle Length - 43mm.

Loft - 57mm*

Knot - 24mm.

Posted

Dat van dat prikken was ik blijkbaar vergeten... Ik kon zelf trouwens niet bepalen of het prikken meer uit het midden kwam of juist niet. Waarschijnlijk omdat ik altijd ronddraaiende bewegingen maak.

Posted

Naar wat ik begrepen heb van paardenhaar is dat je juist geen ronddraaiende bewegingen moet maken omdat de haren daarvan in het midden in de knoop raken, meer nog dan bij dassenhaar het geval is.

Gebruiken als een verfkwast dus, dan heb je ook gelijk geen last meer van prikkende haren.

Misschien is dat ook één van de redenen dat paardenhaar lang niet meer gebruikt is.

Posted

Toen ik de kwast kreeg zaten er meerdere knopen in het midden, die heb ik met wat moeite enigszins kunnen wegkrijgen. Maar aangezien ik juist van draaiende bewegingen hou, bevestigt dit nog maar dat dit geen kwast voor mij is. Daarmee wil ik niet alle paardenharen kwasten afdoen, maar in ieder geval dit type.

Posted

Om knopen eruit te krijgen, natmaken, hairconditioner erin (dat spul is net snot) en dan voorzichtig zonder te trekken met een kammetje ontwarren. Voorkomen is beter dan genezen en paardenhaar is hier het gevoeligst voor, das iets minder en varken bijna helemaal niet.

Posted

Daarnet nogmaals de knopen verwijderd met veel meer conditioner. Nu lijken alle knopen wel helemaal weg. Mind you: vanochtend waren de meeste knopen weg, maar na een keer facelatheren zaten er al weer aardig wat nieuwe knopen in het haar. Dit heb ik met varkens- en dassenhaar nog nooit gehad. De kwast voelt na de overvloed van conditioner wel heel zacht :D

Binnenkort weer een poging, als dat hetzelfde resultaat geeft, dan is deze kwast niet voor mij bedoeld.

Posted

Is dat knopen en prikken bij alle paardenharen kwasten het geval?

Want dan snap ik niet waarom paardenharen kwasten voor het door Antrax veroorzaakte verbod zulke populaire kwasten waren.

Ik was opzoek naar een paardenharen kwast om er weer een heel andere kwast bij te hebben maar ben nu op mijn hoede en ga me beter inlezen over paardenharen kwasten.

Posted

Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en gebruik zelf ook ronddraaiende bewegingen.

Waarom ze zo populair waren kwam denk ik omdat er vrijwel niets anders was. Paardenhaar was zeer makkelijk te krijgen en niet duur. Kwestie van knippen. Bij varkens ligt dit iets anders en bij dassen (die worden ervoor gedood) helemaal.

Posted

Turks paardenhaar heeft helemaal geen last van die knopen ;)Toch een extra bevestiging dat dit dus gewoon varkenshaar is.

Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en gebruik zelf ook ronddraaiende bewegingen.

Waarom ze zo populair waren kwam denk ik omdat er vrijwel niets anders was. Paardenhaar was zeer makkelijk te krijgen en niet duur. Kwestie van knippen. Bij varkens ligt dit iets anders en bij dassen (die worden ervoor gedood) helemaal.

De varkens en dassenharen komen uit China. Vroeger speelde China helemaal geen rol voor producten in het westen. De varkens hier leven niet lang genoeg om zulke lange haren te krijgen (is een aflevering van de keuringsdienst over geweest)
Posted
De varkens en dassenharen komen uit China. Vroeger speelde China helemaal geen rol voor producten in het westen.

Niet helemaal waar. De scheerkwast is oorspronkelijk terug te leiden naar Frankrijk, waar hij rond 1750 zijn intrede deed. Was je rijk had je dashaar met een zeer special handvaat (ivoor, goud etc.) was je wat armer dan had je varkenshaar. Vaak Paardenhaar deed iets later zijn intrede vanuit Spanje.

Overigens is paardenhaar nu erg populair in islamitische landen als scheerkwast!

• 4 weeks later...
Posted

Bump!

De Vie-Long van hierboven nog een kans gegeven, maar deze gaat de deur weer uit. Hij pas echt niet bij mijn manier van latheren, dan doe ik er liever iemand anders een plezier mee. Vanavond heb ik de kwast gereinigd en met conditioner de nieuwe knopen weer verwijderd.

• 1 month later...
Posted (edited)

4bxS5hB.jpg

Deze beauty ontving ik gisteren van Gifts & Care - de 13071(M) van Vie-Long.

Prachtig handvat (olijfhout met een interessante tekening), hoogte haren 55 mm, dikte aan onderzijde 24 mm.

Rook eerst heel erg naar paard, maar na inzepen met Arko en een half uurtje intrekken rook 'ie heel erg naar Arko :D

Enfin, die Arko lucht (stank ?) raakt 'ie na verloop van tijd wel kwijt .....

Waar het om gaat: deze kwast zeept in als de beste en voelt heel zacht aan - bijna nog beter dan m'n Semogue 1250.

Edited by Guest
Posted

Wat een beauty is dat!

Ik heb een kwast met zo een zelfde soort haar die ik ontvangen heb in een PIF van Marcel die hem weer weg deed omdat de haren in de knoop gingen en hij prikte. Van beide heb ik geen enkele last, als je de knot niet in elkaar drukt maar gewoon de tips gebruikt dan gaat hij niet in de knoop en mocht het toch gebeuren kun je door hairconditioner te gebruiken met een kammetje het haar weer voorzichtig ontwarren.

Als je zorgt dat je met de richting van de haren over je gezicht gaat en de tips dus achter de kwast aankomen dan heb je ook geen last van prikkende haartjes, als je dan de andere kant opveegt dan kunnen de tips wat in de huid prikken maar als je de kwast daarvoor wat oplicht dan gaat het best. Het best is dus een beetje zoals je een verfkwast zou gebruiken. Het is wat lastig te omschrijven maar ik hoop dat het overkomt wat ik bedoel, na een paar dagen gaat het ook automatisch zonder te denken.

Sinds ik die kwast heb heb ik één keer weer een varkentje gebruikt die ik daarvoor erg prettig vond maar dat viel gelijk wat tegen, zo een paardje is toch wel erg fijn!!! Misschien is das nog lekkerder maar uit principe heb ik liever geen haar van dieren die uit het wild gevangen worden.

Omdat dat paardje zo goed bevalt heb ik hier uit het te koop aangeboden hoekje nog een tweede overgenomen, de kwast die ik van Marcel heb gekregen zou ik met liefde elke dag voor de rest van m'n leven kunnen gebruiken maarja ik zou niet willen dat die zich eenzaam ging voelen :)

• 1 year later...
Posted

Even dit draadje opdiepen hoor.

Ondanks mijn eerdere niet zo positieve ervaring met een bepaald model kwast, heb ik enkele weken geleden toch een Vie Long paardenharen kwast besteld. Het gaat dan om dit model: http://www.giftsandcare.com/en/horse-shaving-brushes/3071-brocha-de-afeitar-caballo-fan-shape-epsilon-26mm.html

Dit is in alle opzichten een heel andere kwast dan het model wat me niet aansprak. Een Fan-shaped knot, lage loft in verhouding tot de knotmaat: 50 mm hoog bij een doorsnede van 27 mm. En ook niet onbelangrijk: een andere haartype dat ook nog eens anders behandeld is als ik het goed begrepen heb. Bovendien is de knot ook eens dicht beplant voor een flinke ruggengraat.

De punten van het haar zijn erg zacht, maar door de hoge haardichtheid is dit verre van een weekdier!

De afwerking van het handvat is erg goed te noemen en de gelijkmatigheid van het haar is iets waar Simpson een puntje aan kan zuigen. En toch schijnt ook dit handwerk te zijn. Het enige waar op beknibbeld is, het de tekst en het logo. Dit is met een transfer gedaan, niet gegraveerd oid. Maar toch: niet slecht voor een kleine 40 euro!

Ik heb de kwast vanochtend voor het eerst gebruikt en dat was nu al een genot! Het is wel een hongerige kwast, maar hij houdt schuim niet overdreven veel vast zoals sommige andere kwasten met een dicht inplant wel kunnen hebben. Ik ben benieuwd of en hoe deze kwast zich ontwikkeld de komende scheerbeurten.

Een indruk, weliswaar met slecht licht:

3e2d9dbb4e8c60010d1f5cddcacd846b.jpg

Posted
Even dit draadje opdiepen hoor.

Ondanks mijn eerdere niet zo positieve ervaring met een bepaald model kwast, heb ik enkele weken geleden toch een Vie Long paardenharen kwast besteld. Het gaat dan om dit model: http://www.giftsandcare.com/en/horse-shaving-brushes/3071-brocha-de-afeitar-caballo-fan-shape-epsilon-26mm.html

Dit is in alle opzichten een heel andere kwast dan het model wat me niet aansprak. Een Fan-shaped knot, lage loft in verhouding tot de knotmaat: 50 mm hoog bij een doorsnede van 27 mm. En ook niet onbelangrijk: een andere haartype dat ook nog eens anders behandeld is als ik het goed begrepen heb. Bovendien is de knot ook eens dicht beplant voor een flinke ruggengraat.

De punten van het haar zijn erg zacht, maar door de hoge haardichtheid is dit verre van een weekdier!

De afwerking van het handvat is erg goed te noemen en de gelijkmatigheid van het haar is iets waar Simpson een puntje aan kan zuigen. En toch schijnt ook dit handwerk te zijn. Het enige waar op beknibbeld is, het de tekst en het logo. Dit is met een transfer gedaan, niet gegraveerd oid. Maar toch: niet slecht voor een kleine 40 euro!

Ik heb de kwast vanochtend voor het eerst gebruikt en dat was nu al een genot! Het is wel een hongerige kwast, maar hij houdt schuim niet overdreven veel vast zoals sommige andere kwasten met een dicht inplant wel kunnen hebben. Ik ben benieuwd of en hoe deze kwast zich ontwikkeld de komende scheerbeurten.

Een indruk, weliswaar met slecht licht:

3e2d9dbb4e8c60010d1f5cddcacd846b.jpg

Mooi kwastje Marcel; veel plezier ermee!

Ben benieuwd naar jouw ervaringen op de langere termijn.

Posted

Ik heb mijn paardje (Vie-Long 13071) nu z'n 6 weken in gebruik, het kwastje blijft prima presteren. :)