efsk Posted January 23, 2017 Posted January 23, 2017 Eens iets curieus uit de oude doos. Alweer een tijd terug verkreeg ik een Franse krabber van het merk Vib'Raz. Niks over te vinden natuurlijk, maar wel verdomde leuk. De krabber komt in een metalen doosje, waar een soort van coating op zit: het voelt eerder rubberig aan, maar het klinkt ijzer. Erin zitten een krabber, een doosje mesjes, en een gebruiksaanwijzing. De binnenkant is bekleed met fluwelig materiaal, en adverteert meteen zijn eigen. De mesjes zijn van eigen merk, aldus het doosje en éen kant van de opdruk, en het ouwerwetse modelletje plaatst het geheel ferm in de jaren 20. Dat klopt mooi met de gebruiksaanwijzing: de laatste pagina heeft het over de uitvinding van de krabber in 1771 en beklaagt zich dat we bijna 150 jaar later nog steeds in de huid hakken. Dat hakken probeert deze krabber op te lossen. In de kop zitten twee geribbelde rollen, en de idee is dat deze tijdens het scheren door de scheerbeweging over de huid aan het draaien gebracht worden. Die draaien maakt dat mesje en kop gaan vibreren en daar hebben we de Gillette Fusion Power honderd jaar voor dato, en met maar éen mesje. Of het ook zo werkt? Droog over de huid halen draait bij dit ding niks, dus hoe dat gaat glad van de scheerzeep ... Wellicht probeer ik het ooit eens. Wat opvalt zijn de naden in het greepje. Of dat de mal is of dat het twee helften op elkaar geplakt ben ik nog niet uit. Het is overigens niet de enige krabber die op deze wijze tracht te trillen. Veel bekender is de King Oscillator. Deze doet het met éen roller, die echter wel een stuk grotere diameter heeft. Of die echter ook als een bloemetje over de huid glijdt, wat de gebruiksaanwijzing hier beweert?
Snuff Posted January 23, 2017 Posted January 23, 2017 Wel een héél speciaal exemplaar, dank voor de info.
Snowmiss Posted January 23, 2017 Posted January 23, 2017 Dankjewel voor een dagelijkse portie scheerinformatie van niveau!
Hanskoning Posted January 23, 2017 Posted January 23, 2017 Dit daadwerkelijk nog nooit gezien rollen in de topplaat wat een pracht exemplaar. En mag ik vragen om het scheren toch daadwerkelijk eens te doen ben zeer benieuwd of het enig effect heeft deze rollen.
PI56 Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Zoiets nog nooit gezien. Twijfel echt of het werkt zoals de fabrikant beweert. Weer bedankt voor het laten zien Richard.
FvL Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Erg spannend. Hoe zou het ook met moderne mesjes werken, die "trillen" wellicht anders omdat ze dunner zijn. Valt me wel op blz 2 op dat geadverteerd wordt met geen electriciteit, en het ontbreken van een complex mechaniek. Ik ken ze niet, maar betekend dat er ook toen al elektrische concurrenten waren? Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk
efsk Posted January 24, 2017 Author Posted January 24, 2017 Jazeker. Tony heeft hier al eens een Siemens laten zien die op electriek werkte, en zo waren er nog een paar. Eentje kwam zelfs met een extra fitting die je in de lamp kon schroeven, waarmee je de lamp tot stopcontact omvormde. Had je electriek om je te trillend te scheren. Ook geen licht meer om te zien wat je deed trouwens. Ook modellen die je op kon winden, van recenter datum is de Stahly, die op dit forum ook door iemand gebruikt is/wordt.
Tjebbe Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 De Stahly heb ik gebruikt met het trilmechanisme, maar dat trillen levert niet zoveel op... En de greep is groots. De kop echter is bijzonder fijn, gecombineerd met een RVS greep gebruik ik 'm af en toe. Deze Vib'Raz ziet er veel stoerder uit, met z'n all terrain kop.
efsk Posted January 26, 2017 Author Posted January 26, 2017 Mee geschoren Het ding maakt een hoop lawaai, dat zijn de geribbelde rollers die draaien. Dat lawaai maakt het soms moeilijk om te horen of je goed zit, maar al met al is de hoek goed vindbaar. Balans is prima, en de kop verstopt niet tijdens het scheren. De krabber is een tikkie aan de agressieve kant, wat versterkt wordt doordat je wat meer druk moet zetten: staat in de gebruiksaanwijzing dus is het waar. Ik ben er niet uit of de rollers aan het resultaat bijdragen, je hoort ze, voelt ze over de huid rollen, maar het voelt nou niet alsof de krabber ervan gaat trillen. De krabber levert wel een prima resultaat: uitstekend glad geschoren.
Hanskoning Posted January 26, 2017 Posted January 26, 2017 Dank je om ons verzoek in te willigen en zullen de rollen dan puur een verkoopargument zijn geweest? Het is wel jammer dat ze het mooie geluid van het scheren der stoppels onderdrukken. Maar het blijft natuurlijk een juweeltje om te zien.
efsk Posted January 26, 2017 Author Posted January 26, 2017 Ik zou de kop zonder rollers moeten proberen om te ervaren of ze zinvol dan wel -loos zijn Hans. Maar ja, vind die ... De onderplaat is ook op andere Franse krabbers uit de Unis France stal verschenen, maar de combi met bovenplaat maakt het natuurlijk. Op zich wel interessant hoe een trillende krabber al honderd jaar regelmatig de kop opsteekt. De theorie is dus blijkbaar niet helemaal onzin.
Recommended Posts