Loei Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 Dag mannen, even een vraag. Ik wil een paar van mijn messen met crox behandelen/stroppen om ze hopelijk weer wat scherper te krijgen. Ik heb nu zelf maar 1 fijne soepele leren strop die ik gebruik, dus die zou ik liever niet insmeren. Ik lees op andere fora dat er mensen zijn die 1 kant van hun linnen strop insmeren. Zijn er leden hier die dit geprobeerd hebben en wat zijn jullie bevindingen? Alvast bedankt voor de hulp.
Kamp Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 Née heb een paddle van mijn paddle strop ingesmeerd, van mijn hangende strop blijft ik af, smeer ik niets op
Frank Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 Ik heb ook gehoord dat je Crox nooit op een hangende strop moet gebruiken omdat het mes dan juist eerder bot zou worden. Zelf heb ik een paneel met Rauhleder van Rasurpur dat behandeld werd met Crox-pasta van dezelfde firma. Dat werkt perfect.
HiFuMi Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 ik heb een plank en daar leer op gelijmd en daar CrOx op gesmeerd dan heb je dus eigenlijk een paddle-strop gemaakt met CrOx
Tony Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 @Loei, crox werkt prima voor het bijhouden van de snede. Echter als de snede te bot geworden is door bijvoorbeeld een nog niet perfecte stroptechniek dan zal je verder terug moeten in grit. Zelf heb ik in het verleden crox op balsa gebruikt.
Loei Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Ik zag ook je andere post over de verschillende pasta's Tony. Ik denk dat de Cowboy wel over een steen mag, de rest moet nog te redden zijn dacht ik zo. Ik ga maar eens op zoek naar een stuk balsa om daar crox op te smeren.
Loei Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Hey mannen, mijn vader heeft een balsa wijnkistje met een schuif dekseltje, ook van balsa hout volgend mij. Zou deze geschikt zijn om in te smeren met crox en op te stroppen? Hier nog een foto van het plankje.
Frank Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Als het balsa-hout is lijkt het me perfect. Maar weet je dat zeker? Ik heb nog nooit een wijnkist van balsahout gezien. Ga anders gewoon naar een modelbouwwinkel.
Loei Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Is er een manier om te testen/beoordelen of het balsa hout is?
marco Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Misschien een stomme vraag, maar waarom moet het persé balsa zijn?
Loei Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Hier nog een foto van het zijaanzicht, hopelijk kan iemand aangeven of het balsa is.
marco Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Hoeft niet perse.. Je kan bv ook een oude spijkerbroek gebruiken..zolang je hem maar spant. Maar terug te komen op balsa, is zacht en splintert niet zo snel.. altijd fijn als je er met je hand langs gaat. En van oudsher kost het geen drol. Aha, duidelijk.
Loei Posted January 20, 2017 Author Posted January 20, 2017 Is geen balsa Oke, dan toch maar een plankje van het internet plukken.
PI56 Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Balsa is naast heel licht ook heel zacht. Als je er met je nagel bijna een hoekje af kan knijpen is het balsa, maar dit lijkt me dun triplex. Balsa is niet geschikt als wijnkisthout.
Harkos Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Is geen balsa Oke, dan toch maar een plankje van het internet plukken. Gewoon voor een paar euro bij de modelbouwwinkel.
Tony Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Je hebt maar een klein stukje nodig, hier twee voorbeelden. Helemaal goedkoop als je een verfroerhoutje gebruikt als ondergrond.
Loei Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 Dat zijn mooie plankjes Tony. Bedankt voor de inspiratie.
Ator razor Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Hoi, Rond de kerst kreeg ik een kerstpakket met een broodplank. Het is nu een Crox-plank geworden Bij een modelbouwwinkel in de stad Groningen een plankje balsa gekocht voor nog geen 5 euro (8 mm dik). Op de voormalige broodplank gelijmd en voila!
mhharsta Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Ziet er netjes uit. Heb je de balsa gekocht bij Krikke? Daar heb ik mijn pindraad en ringetjes gehaald.
Ator razor Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Ziet er netjes uit.Heb je de balsa gekocht bij Krikke? Daar heb ik mijn pindraad en ringetjes gehaald. Klopt.
Ator razor Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 De pinnen heb ik besteld bij: http://www.revisor-solingen.de
Snuff Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Ieder zijn ding natuurlijk zolang het maar werkt maar ik heb met zo'n helemaal vol gesmeerde paddle of plank altijd een ongemakkelijke snede. Voor mij werkt dit beter:
Recommended Posts