Jump to content

Crox vraag

Loei

Recommended Posts

Dag mannen, even een vraag.

Ik wil een paar van mijn messen met crox behandelen/stroppen om ze hopelijk weer wat scherper te krijgen.

Ik heb nu zelf maar 1 fijne soepele leren strop die ik gebruik, dus die zou ik liever niet insmeren.

Ik lees op andere fora dat er mensen zijn die 1 kant van hun linnen strop insmeren.

Zijn er leden hier die dit geprobeerd hebben en wat zijn jullie bevindingen?

Alvast bedankt voor de hulp. :)

Ik heb ook gehoord dat je Crox nooit op een hangende strop moet gebruiken omdat het mes dan juist eerder bot zou worden.

Zelf heb ik een paneel met Rauhleder van Rasurpur dat behandeld werd met Crox-pasta van dezelfde firma. Dat werkt perfect.

@Loei, crox werkt prima voor het bijhouden van de snede. Echter als de snede te bot geworden is door bijvoorbeeld een nog niet perfecte stroptechniek dan zal je verder terug moeten in grit.

Zelf heb ik in het verleden crox op balsa gebruikt.

Ik zag ook je andere post over de verschillende pasta's Tony.

Ik denk dat de Cowboy wel over een steen mag, de rest moet nog te redden zijn dacht ik zo.

Ik ga maar eens op zoek naar een stuk balsa om daar crox op te smeren.

Hey mannen, mijn vader heeft een balsa wijnkistje met een schuif dekseltje, ook van balsa hout volgend mij.

Zou deze geschikt zijn om in te smeren met crox en op te stroppen?

Hier nog een foto van het plankje.

968e2f35642f902def7a59cec99b5578.jpg

Hoeft niet perse..

Je kan bv ook een oude spijkerbroek gebruiken..zolang je hem maar spant.

Maar terug te komen op balsa, is zacht en splintert niet zo snel.. altijd fijn als je er met je hand langs gaat.

En van oudsher kost het geen drol.

Aha, duidelijk.

Balsa is naast heel licht ook heel zacht. Als je er met je nagel bijna een hoekje af kan knijpen is het balsa, maar dit lijkt me dun triplex. Balsa is niet geschikt als wijnkisthout.

Hoi,

Rond de kerst kreeg ik een kerstpakket met een broodplank. Het is nu een Crox-plank geworden ;)

Bij een modelbouwwinkel in de stad Groningen een plankje balsa gekocht voor nog geen 5 euro (8 mm dik). Op de voormalige broodplank gelijmd en voila!

IMG_4937.thumb.jpg.0b68e91a1e44ae399cf958ee5047fd61.jpg