Tony Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 (edited) Voorlopig mijn laatste test van een steen in het kader van het gebruik van slechts natuurlijke stenen bij het slijpen. Ook hier een steen die ik normaal direkt na het bevelzetten hanteer. Deze niet te harde Kiita heb ik destijds als prefinisher binnengehaald voor een uiteindelijke finish op een harde Nakayama Asagi 5+. Ik vond de finish van de Kiita echter zo prettig dat ik de Asagi niet meer nodig had. Ook kwam ik er achter dat het slijpend vermogen zo goed was dat ik hem direkt na het bevelzetten kon inzetten middels een slurry aangemaakt middels een diamantplaatje. Eerst weer de snede gezet met een dikke slurry op de Cretan hone. Daarna de Kiita gepakt. De slurry op de Kiita wordt erg snel donker zoals je op de eerste foto ziet. Tot drie keer toe nieuwe slurry aangemaakt steeds verder verdunnend en eindigend op alleen water. Haartest na afloop was zoals het hoort te zijn. Het ziet er naar uit dat de Cretan hone een vaste plaats gaat krijgen in mijn setup. Minder slijpsporen weegt bij mij zwaarder dan de snelheid bij het zetten van de snede. Iets wat verderop in het slijpproces weer ruimschoots goed gemaakt wordt. Slurry fase Water fase Edited January 17, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Mooie testen van de natuurlijke slijpstenen Tony, en zoals gebruikelijk weer erg leerzaam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 fijne reeks inderdaad Tony. Het "wat verderop in het slijpproces weer ruimschoots goed gemaakt wordt" slaat op de snelheid neem ik aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 fijne reeks inderdaad Tony. Het "wat verderop in het slijpproces weer ruimschoots goed gemaakt wordt" slaat op de snelheid neem ik aan? Klopt Richard. Bij de 5 en 8k ben je normaal veel langer bezig met het verwijderen van de krassen van een 800 of 2k grit chosera die ik gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 zeer leerzaam materiaal , bedankt Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Inderdaad, het slijpen komt niet zo vaak aan bod op het forum, bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Dank je Tony! Erg leerzaam om dit te volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts