ChrisVanMeer Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Ik zoek wat advies over het volgende, namelijk de keuze van mijn volgende mes. Wat ik nu heb is een J.A. Henckels 72 1/2 Bastet van Tony en een Dorco (volgens mij, kan alleen van het plaatje uit gaan) shavette. Nu heb ik vandaag tijdens het scheren ook wat delen met de Dorco gedaan en ik moet zeggen, die manier van scheren vind ik ook wel wat. Maar toch ben ik nog voor mijn gevoel te onervaren en te zenuwachtig om dat prachtige mes van Tony te gaan gebruiken. Dus zoek ik eigenlijk een soort tussenmes. De Dorco die ik heb vind ik persoonlijk niet een van de mooiste, dus zoek ik een mooi mes, maar wel met verwisselbare mesjes, zodat ik - als ik me snij - ik me nog niet al te veel schade toe kan brengen en ik toe kan werken naar een wat betere techniek zodat ik uiteindelijk dat mooie mes van Tony kan gaan hanteren (dan moet ik me tegen die tijd ook wat in gaan lezen over het stroppen etc.). Kan iemand mij een advies geven over het één en ander?
Snuff Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Zoek je een shavette met DE mesjes of met SE mesjes? De kans dat je je snijd met een shavette is naar mijn bescheiden mening groter dan met een goed geslepen open mes.
ChrisVanMeer Posted January 15, 2017 Author Posted January 15, 2017 Qua mesjes maakt het me niet uit. Ik zat daarnet naar een Feather Artist DX te kijken, daar gaan weer aparte mesjes in. Mooi mes, maar daar zit ook wel een flink prijskaartje aan.
efsk Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Gewoon met dat mes gaan scheren. Dat maak je, tenzij je het laat vallen, niet kapot, hooguit bot, en dat laatste doe je ook als je je wel al met mes kan scheren. Dus pak die mooie Bastet, scheer je ermee, en over een maand of twee, als je het een beetje onder de knie hebt, dan laat je m opnieuw scherpen.
Snuff Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Qua mesjes maakt het me niet uit. Dan ben je er duidelijk nog niet uit wat je wil, de ervaring is namelijk heel anders tussen een shavette met DE of SE mesjes.
hanwer Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Gewoon beginnen met het open mes. Snuff heeft helemaal gelijk, met een shavette snij je je sneller dan met een goed geslepen open mes. In het begin zou je je kunnen beperken tot de wangen en de rest met de DE safety razor. Verder alleen met de haar richting mee tot je meer vertrouwen hebt opgebouwd. Het is ook een kwestie van volhouden, de leercurve kan lang zijn.
Loei Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Voor mij was de Feather Artist Club SS de opstap naar het open scheren. Ik vond zelf dat ik daar de techniek wel goed mee leerde kennen. Wel merk ik dat mijn techniek nog veel beter kan, aardig wat open messen zijn niet lekker meer mee te scheren. En dat komt niet alleen door het scheren, maar ook door het stroppen, lees je daar ook goed over in.
ChrisVanMeer Posted January 16, 2017 Author Posted January 16, 2017 Dank voor het advies, wat ik ook ten harte zal nemen. Volgende week zal de eerste paas op de wangen met de Bastet zijn.
Tony Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Gewoon een flinke borrel vooraf, alleen de wangen de eerste keer. Daarna heb je de borrel waarschijnlijk niet meer nodig.
ChrisA Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Inderdaad gewoon beginnen met die mooie Bastet. Eerst alleen de zijkanten en snel daarna maakt het niet meer uit. Zo gaat het een tijd goed en opeens heb je een snee. Maar dat gaat vanzelf over.
PI56 Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Angst is een slechte raadgever Chris. Gewoon tegen jezelf zeggen; nu ga ik mijn wangen scheren met het grote mes. En het dan ook doen. Als je niet begint komt het er nooit van zou J.C. kunnen zeggen.
Frank Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Gewoon beginnen Chris. Neem de tijd om dit te leren en geef niet te vlug op. Als het eenmaal lukt geeft een scheerbeurt met een open mes je een enorme voldoening. Zorg er wel voor dat je mes scherp is en blijft. Op You Tube staan tal van filmpjes hoe het mes te hanteren. Succes,
Jean-Paul Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Met een shavette geen ervaring, maar die bastet is wel erg mooi, maar weer een op de veiling rondkijken. Gaat weer geld kosten Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ChrisVanMeer Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 Vandaag de eerste paas op de wangen gedaan met de Bastet. Ging prima. Gestopt voordat ik overmoedig werd.
PI56 Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Goed bezig. Gefeliciteerd met deze grote stap. En nu wel door doen.
mhharsta Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Top Chris, je pakt het verstandig aan. De overmoed en een snee komen vanzelf, hoort erbij
efsk Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Ik ben van de school: meteen het diepe in, doe alles. Desalniettemin: gefeliciteerd met deze stap! Het kan alleen nog beter worden.
ChrisVanMeer Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 De volgende keer moet ik in ieder geval niet vergeten adem te halen tussen de korte halen door. Ik betrapte mij erop steeds mijn adem in te houden en liep bijna blauw aan Iedereen bedankt voor de adviezen.
Hanskoning Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 De volgende keer moet ik in ieder geval niet vergeten adem te halen tussen de korte halen door.Ik betrapte mij erop steeds mijn adem in te houden en liep bijna blauw aan Iedereen bedankt voor de adviezen. heel herkenbaar Chris maar we zijn er nog steeds dus dat komt ook goed en hardlopers zijn geen doodlopers maar zitten wel onder de snedes dus terecht rustig aan.
Recommended Posts