Jump to content

Welsh Slate with A twist

Tony

Recommended Posts

In het kader van het slijpen van straights zonder synthetische stenen de Welsh Slate erbij gehaald. Het betreft een steen die ik enkele jaren terug op eBay heb gevonden die door de verkoper als 15k voor ca 35€ werd verkocht. In de praktijk heb ik hem weinig gebruikt omdat hij alleen als finisher gebruikt kan worden en dat hij wel erg langzaam is. De sprong van mijn 8k prefinisher is dan te groot. Ik heb hem een aantal keer gebruikt na een SG20k maar hij haalt het dan niet bij een goede Thuringer.

Daar de steen vrij hard is ga ik nadat de snede is gezet er een Asano Nagura progressie op doen, beginnend met een botan, daarna Tenjyou en dan de Mejiro. Ik heb in het verleden dit als experiment al eerder uitgevoerd maar dan na het op een chosera gezette snede. De Snede is deze keer gezet met de Cretan hone met slurry met een resultaat van ca 1 - 2k.

De naguras worden elk twee keer gebruikt om slurry te maken en bij de laatste (Mejiro) verder verdund op water en aan het eind gestopt op een nog zeer dunne slurry. In feite wordt het slijpend vermogen van de Welsh Slate niet of nauwelijks aangewend. Wel heb je een snede die zeer dicht tegen een Jnat finish aan licht tegen veel lagere kosten.

eaa11ef190bfedc748a3e351806fc492.jpg

Morgen de shavetest

Edited by Guest

Het slijpen van een mes middels een Nagura progressie op een Welsh Slate had ik al eerder uitgevoerd maar toen vanaf een bevel die door een chosera gezet was. Ook heb ik toen aan het eind gefinished met water op de Welsh Slate. De shave was toen die van een Welsh Slate, deze keer van de laatste gebruikte Nagura.

De shave van vanochtend was comfortabel, zacht op de huid zoals ik dat wel prettig vind en scherp genoeg. Het kan wel scherper, bijvoorbeeld door verder te finishen op een andere steen. Maar dat gaat, bij mij althans, soms ten koste van het gewenste comfort.

Ik heb in het verleden regelmatig een zelfde Nagura progressie gedaan op een Naniwa fuji 8k, dit is een vrij harde steen net zo als de SG20k, ik zou dit niet op een van de zachtere Naniwa superstones doen. Een glasplaat mist de afgeronde kanten, niet aan te bevelen als je Rolling strokes doet.

• 1 month later...

In hoeverre is zo'n steen geschikt om als beginner je open messen scherp te houden?

Of is het dan verstandiger om een Naniwa 12K te kopen?

Onderstaande link vond ik namelijk op B&B, de prijs maakt het natuurlijk aantrekkelijk maar dan moet het wel een bruikbare steen zijn.

http://www.inigojones.co.uk/products/Honing-Stone.php

@Loei, het is een Welsh Slate maar niet van dezelfde verkoper die verschillende soorten ervan verkoopt op eBay waar ik er een van heb. Ik ben dus niet bekend met de door jou aangehaalde steen. In het algemeen zou ik iemand die geen ervaring heeft in het slijpen de Naniwa aanraden. De Welsh Slate is een zeer harde steen met weinig slijpvermogen en je dient dus hierop veel meer slagen te maken. Ik denk dat het een kwestie van budget is.

Daar komt bij dat als je je snedes lichtjes verkloot hebt het slijpbereik van de Naniwa veel groter is en je hierdoor beter behulpzaam kan zijn.

Ik heb de Naniwa 12k super stone een maar maanden geleden gekocht en zonder eerdere slijpervaring kon ik de verschillende messen die wat trekkerig werden zonder enige moeite met een handvol slagen weer op scherpte krijgen. Zeker geen expert en op zich niet zo geïnteresseerd (nog) in het zelf slijpen maar om de snede scherp te houden werkt dit voor mij prima.

ja , ik kocht bij mijn eerste mes een dure Coticule :shock: , en bleek dat ik daar eigenlijk niet mee overweg kon :?

met de Nanniwa 12 k kun je meteen je messen goed scherp houden , en doordat hij breed genoeg is maak je niet gauw de fout die ik had . op een te smalle steen , mes niet vlak genoeg en hoppaaaaaa ..........weg bevel :mrgreen::mrgreen:

moest ik meteen leren slijpen

wel leuk , dat wel :D:D:D