Jump to content

Cretan hone

Tony

Recommended Posts

In 2011 werd op coticule.be en het Artisan Shaving forum een cretan hone getest door Bart en later ook verkocht door Emmanuel Giannoulakis. Ik had in die tijd net een chosera bevelzetter gekocht en heb hem toen aan mij voorbij laten gaan. Een paar weken geleden werd er echter een te koop aangeboden en die is inmiddels bij mij aangekomen.

De steen staat te boek als bevelzetter met een bereik tot 3 -4 k. Gisteren een testmes langs de rand van de steen bot gemaakt en de bevel gezet met slurry. Hij is iets langzamer dan de chosera maar de stria zijn duidelijk minder diep wat het verdere verloop van het slijpproces ten goede gaat komen. De slurry heb ik verder verdund en uiteindelijk nog 50 slagen op alleen water gedaan.

Om vast te stellen wat het bereik van de steen is het mes op alleen linnen en leer klaargemaakt. Armharen werd op enkele mm boven de huid getopt dus op naar een test scheerbeurt.

Ik werd verrast. Het mist de scherpte van een Jnat maar gaf een zeer acceptabel scheerbeurt. Ik denk dat het bereik van deze steen zeker 6k is.

Edited by Guest

He, da's grappig. Die heb ik hier ook liggen, destijds rechtstreeks bij die Emanuel gekocht via Artisan Shaving, alleen kocht ik hem voor keukenmessen. Ik moest hem destijds zelf vlakken en dat was bepaald geen pretje, dit spul is knap hard!

Die van mij is gelukkig reeds gevlakt, ik kan me het gemopper van de leden destijds nog wel herinneren, die eindeloos aan het schuren waren.

Overigens had Emanuel een groot brok gekocht die hij zelf aan stukken heeft gezaagd. Ik meen dat zijn zaag daarna minder bruikbaar was.

Vervolgens getest hoe diep de stria bij het bevelzetten zijn. Ik had nog een Fr. Herder A. S. 8/8 waar een chip van verwijderd moest worden.

De duurt even om middels de slurrysteen slurry aan te maken daarom maar middels een diamantplaat snel een dikkere gemaakt. Deze tevens wat grovere slurry voldoet in de praktijk om redelijk snel een chip te verwijderen.

De slurry gedraagd zich als die van een Jnat, het breekt af tot een zeer dunne materie die overgaat in polijsten in plaats van slijpen.

Deze keer de water fase overgeslagen en op een 5k Naniwa professional verder gegaan. Na een paar sets van 10 slagen de snede onder een microscoop bekeken. Normaal vindt je nu nog de diepere stria van een 800 grit chosera. Deze keer dus niet. Daarna verder naar een 8k Naniwa Nunpaku snowwhite als finisher. Linnen en leer.

Morgen de shavetest.

Edited by Guest

Om te zien of het bereik van deze hone nog iets opgerekt kan worden heb ik het testmes van de eerste post waar de bevel van gezet is op de Cretan nu van slurry van een Asano Tenyou Nagura voorzien en hierop gefinished. Geen enkele druk gebruikt, dus de Cretan is vrijwel alleen als ondergrond gebruikt.

De shave van vanochtend met dit mes gaf een vergelijkbare scheerresultaat als met de gisteren gebruikte Herder vanaf een 8k Junpaku. Niet slecht.

5c46bd8be32d656a3836b6982ce6dd55.jpg