Jump to content

Wizamet Super Iridium, Polsilver Super Iridium, of boerenbedrog?

Harkos

Recommended Posts

Na enig speurwerk op het WWW heb ik onderstaande informatie achterhaald:

Wizamet een grote producent van scheerwaren uit Lodz Polen met een 2e vestiging in Zgierz, leverde vroeger hoofdzakelijk in de communistische landen en daarnaast Irak en Libië tot 1989 onder de naam Wizamet en Polsilver. De Oost Europeanen associeerden de naam Polsilver met kwaliteitsproducten. Wizamet maakte mesjes onder de naam Polsilver in 3 kwaliteiten. De Polsilver, de Iridium en als toplijn de Iridium Super. Na 1998 ging het bergafwaarts met het bedrijf door privatisering en verkeerde het in grote financiële problemen. De oorspronkelijke producent werd in 1992 voor 80% overgenomen door Gillette en 20% door de medewerkers van Wizamet. Wizamet bestaat nog steeds in Lodz, maar niet meer als producent van deze mesjes. Procter & Gamble (Gillette) verplaatste de productie van Lodz naar St. Petersburg. Daarna stopten ze met de productie van Polsilver en Iridium Polsilver, maar concentreerden zich op de productie van de Iridium Super mesjes.In 2010 werd officieel de productie van de "Iridium Super" van Wizamet beëindigd en ging de productie verder onder de naam Polsilver Super Iridium.

Onlangs kocht ik nog uit nieuwe voorraad nog een aantal pakjes Wizamet. Op het doosje staat Iridium Super, maar op het mesje in het doosje Super Iridium. Vergeleken met de Polsilver Super Iridium zie ik absoluut geen verschil. Zelfs de waspuntjes om het mesje in de wikkel op zijn plek te houden zijn identiek. Ik ga er dan ook vanuit, dat het om exact dezelfde mesjes van dezelfde productielijn gaat.

P_M_Wizamet_Polsilver_doosje.jpg.a5b33dc8fe6b655f0a829920b7a7221b.jpg

P_M_Wizamet_Polsilver_Pl-Uk.jpg.d9a30c2790298653e2590cfa2b61c3bb.jpg

Het enige verschil, dat ik zo kan zien, is, dat de Polsilver door P&G Polen op de markt wordt gebracht en de Wizamet door P&G in de UK en Australië. Op de beide doosjes staat dat ze onder licentie van Gillette in Boston USA in St. Petersburg worden geproduceerd.

Mijn conclusie is, dat het om één en hetzelfde mesje gaat, die voor het verenigd koninkrijk nog onder het Wizamet logo worden verhandelt of ergens op voorraad liggen en voor de landen, waar Polsilver nog een naam heeft, onder die naam op de markt worden gebracht. Toen ik afgelopen herfst een aantal weken in Polen was en probeerde Wizamets op te sporen in winkels, werd ik ook een beetje raar aangekeken, enerzijds door mijn gebrek aan kennis van het Pools, maar anderzijds ook, doordat ik iets zocht, waar de jonge verkoopstertjes nog nooit van hadden gehoord. Polsilver kwam hier en daar wel van onder de toonbank, maar Wizamet nooit van gehoord. Als de mesjes er zijn gaan ze voor veel geld €2,00(!) voor 5 mesjes over de toonbank in Polen, dus heb ik ze mooi daar gelaten.

Uiteindelijk nog even over de kwaliteit van de mesjes. Ik heb daar niets op aan te merken. Voor deze vergelijking heb ik me eerst met de Wizamet en vervolgens de Polsilver geschoren. Beide mesjes 9 x gebruikt en elke beurt een andere krabber genomen. Het waren 18 topbeurten met vergelijkbaar resultaat en de mesjes waren na 9 x nog bruikbaar. Verder verwijs ik naar de afzonderlijke beschrijvingen van de mesjes. Relevante Sotd's: Wizamet, Polsilver

Bedankt weer Harrie voor dit noeste testwerk en mijn eerder gestelde vraag: zit er verschil tussen de twee mesjes, is hiermee volledig beantwoord.

Ook in huize Koning is dit een van de meest gewaardeerde mesjes dus je conclusie alhier en ook in het andere draadje kan ik onderschrijven.

Eigenaardig - in de "TSR Blade Review Spreadsheet" (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MOzgw6E1PS4ko2iLO1azVbHh8v0hKNHFxTjc000fe8k/edit#gid=0) die ik

zo'n beetje als leidraad gebruik, hebben deze mesjes verschillende (hoge) scores.

Zo zie je maar dat het beoordelen en vergelijken van mesjes een bijzonder subjectieve aangelegenheid is ... :roll:

Als ik deze lijst zo eens doorneem is het heel duidelijk een subjectieve aangelegenheid zeg, er worden hier aan bepaalde mesjes een hoge cijfer gegeven die hier absoluut niet meer in huis komen.

Voorbeelden genoeg Shark, Sputnik en Timor, een Ladas beter beoordelen als Kai je moet maar durven, Rapira Schwedisch steel beter als de Platinum Lux en zo nog een paar hier komt het UEKAZ wel heel duidelijk naar voren ;)

Je zou voor de gein de Polsilver Stainless mesjes er nog eens naast moeten leggen [WINKING FACE]

Ik merkte eerder ook verschil tussen de nieuwe en de oude Iridiums, in het voordeel van de oude maar maar heb de oude al een tijdje niet meer gebruikt. Binnenkort weer eens een doosjes uit de voorraad opduikelen.

• 1 year later...

Regelmatig duikt de discussie op over het verschil tussen de mesjes van Wizamet en Polsilver. Dat betreft dan deze mesjes:

P_M_Wizamet_Polsilver_doosje.jpg.a5b33dc8fe6b655f0a829920b7a7221b.jpg

Hierover schreef ik al eens hier het volgende. Citaat:

Na enig speurwerk op het WWW heb ik onderstaande informatie achterhaald: Wizamet een grote producent van scheerwaren uit Lodz Polen met een 2e vestiging in Zgierz, leverde vroeger hoofdzakelijk in de communistische landen en daarnaast Irak en Libië tot 1989 onder de naam Wizamet en Polsilver. De Oost Europeanen associeerden de naam Polsilver met kwaliteitsproducten. Wizamet maakte mesjes onder de naam Polsilver in 3 kwaliteiten. De Polsilver, de Iridium en als toplijn de Iridium Super. Na 1998 ging het bergafwaarts met het bedrijf door privatisering en verkeerde het in grote financiële problemen. De oorspronkelijke producent werd in 1992 voor 80% overgenomen door Gillette en 20% door de medewerkers van Wizamet. Wizamet bestaat nog steeds in Lodz, maar niet meer als producent van deze mesjes. Procter & Gamble (Gillette) verplaatste de productie van Lodz naar St. Petersburg. Daarna stopten ze met de productie van Polsilver en Iridium Polsilver, maar concentreerden zich op de productie van de Iridium Super mesjes.In 2010 werd officieel de productie van de "Iridium Super" van Wizamet beëindigd en ging de productie verder onder de naam Polsilver Super Iridium.
Onlangs kocht ik nog uit nieuwe voorraad nog een aantal pakjes Wizamet. Op het doosje staat Iridium Super, maar op het mesje in het doosje Super Iridium. Vergeleken met de Polsilver Super Iridium zie ik absoluut geen verschil. Zelfs de waspuntjes om het mesje in de wikkel op zijn plek te houden zijn identiek. Ik ga er dan ook vanuit, dat het om exact dezelfde mesjes van dezelfde productielijn gaat.
Tot zover het citaat.

Ofschoon de meningen er over verschillen, kan ik weinig tot geen verschil merken of vaststellen tussen de beide mesjes.

Talibeard, voor mij een gerespecteerd mesjes kenner, is van mening, dat voor hem de Wizamet de betere van de 2 is.
Hij licht dit hier toe. Citaat:
Het is waar dat de productie van Polen naar PPI is gegaan, net als bij Astra (Tsjechië), Blue Extra (Frankrijk) en ga zo maar door, maar dat heeft wel degelijk iets met die mesjes gedaan. Althans bij de mesjes waar ik beide soorten van geprobeerd heb is in alle gevallen van een achteruitgang sprake; Nacet, Astra superior, Gillette Blue Extra en Gillette Super Silver. Het feit dat eenzelfde merknaam gehandhaafd wordt zegt nog niets over het uiteindelijke product. Staal, coatings, slijphoeken en wat nog meer blijven niet noodzakelijk identiek.
Tot zover het citaat.

Het zou best kunnen, maar voor mij is dat verschil niet merkbaar. Dat kan natuurlijk liggen aan de baard, gevoeligheid of gebruikte krabbers enz. Gezien ik toch nog eens voor mezelf op een rijtje wilde zetten of ik hier nu wat meer over kan zeggen, heb ik nog eens een poosje beide mesjes in diverse voor mij goede krabbers gebruikt en moet vaststellen, dat ik geen significant verschil bespeur, maar dat de Wizamet zeker niet minder is, dan de Polsilver. Ik blijf met enige twijfel achter, maar kan er prima mee leven, wanneer ik in de toekomst alleen nog Polsilver kan gebruiken. Gelukkig beschik ik nog over voldoende Wizamet, maar mocht voor een faire prijs nog wat voorraad te vinden zijn, zal ik zeker nog Wizamet bij kopen!

1- Krabber: Blackbird V2 machined finish 85mm steel
Vanmorgen een Wizamet mesje als aftrap voor een vergelijk serie scheerbeurten. De komende dagen ga ik om en om een Wizamet en Polsilver gebruiken in dezelfde krabber om duidelijkheid te krijgen of ze voor mij nu vergelijkbaar zijn of niet. In elk geval was het mesje vanmorgen erg goed.
In de Blackbird is het mesje erg prettig te gebruiken. 3 rondjes en absoluut glad. Geen irritatie of rare hoekgevoeligheid. Recht toe recht aan perfect glad scheren. Morgen de Polsilver.
1- Krabber: Blackbird V2 machined finish 85mm steel
Na gisteren de Wizamet, vanmorgen de Polsilver. Merk geen verschil in de mesjes wat het scheren en de snit betreft.
In de Blackbird een erg precieze en effectieve combi. Vlot glad geschoren. Voor mijn gevoel geen verschil tussen de mesjes te bespeuren, maar ja alle twee natuurlijk vers uit de verpakking. Goed schuim, dus flitst het ook over het velletje. Op naar ronde twee.

2- Krabber: Fasan Slant #42
De Wizamet voor de 2e x voelt, net als de Polsilver de 1e x, prima voor mij geen onderscheid te herkennen in deze fase. Scherp, zacht en snit onder elke hoek.
Nu maakt een combi vaak ook veel verschil en varieert dat van mesje tot mesje. De vanmorgen gebruikte Fasan slant is wel even wat anders, dan de Blackbird, maar scheren alle twee als de beste. Nou en dan komen deze mesjes tot hun recht. Effectief en pijnloos scheerwerk, zo als iedereen dat wel wil! Morgen de Polsilver in de Fasan.
2- Krabber: Fasan Slant #42
Het gezicht met de Polsilver glad getrokken. Heb de indruk, dat de Polsilver makkelijker gaat, dan gisteren de Wizamet, maar dat is niet helemaal eerlijk, want gisteren niet gedoucht, en vanmorgen dus wel uitgebreid heet ingeweekt.
In elk geval is het vandaag weer zo'n scheerbeurt waar niets op aan te merken valt. De Fasan met de Polsilver is zo'n combi waar je even het kopje bij moet houden, maar je dan ook perfect glad wordt en omdat ik scherp was geen wondje, irritatie of wat dan ook.

3- Krabber: Gillette Slim adjustable
Het Wizamet mesje deed zijn werk net als de 2 voorgaande keren, onberispelijk. Mooi scherpe niet.
Als combi met de Slim adjustable eerst twee rondjes op 6 en de laatste ronde op 7 en zeer goed scherend geheel. Glad als het maar kan, zelfs het strotje, bij mij de hotspot, gewoon glad zonder extra werk.
3- Krabber: Gillette Slim adjustable
De Polsilver is weer top, ondanks dat hij aan één kant gebroken is, doet hij moeiteloos zijn ding.
In de Slim adjustable 2 rondjes op 6 en de laatste op 7 was afdoende om een super glad velletje achter te laten. Prima. Vooralsnog kan ik geen onderscheid vaststellen tussen de Polsilver en de Wizamet.

4- Krabber: Qshave
De Wizamet is weer top, net zo goed als de Polsilver, of voel ik iets verschil…. Morgen Goed opletten.
In de Qshave een heerlijke combi. Begonnen op 2,5, maar snel naar 4, want dat gaat prima met de Wizamet. Erg effectief en toch zacht van snit. Eigenlijk is het waanzin, dat de Chinezen zo'n krabber zo namaken en dan voor 3 knaken zo iets bruikbaars op de markt kunnen brengen.
4- Krabber: Qshave
De Polsilver doet vrolijk mee, ofschoon hij aan één kant gebroken is. Merk nog geen verschil tussen de 2 van deze test ronde. Wel moet de constante kwaliteit benoemd worden, maar ja was ook nog maar beurt 4.
In de Qshave blijft het mesje goed zitten. Daar de Wizamet gisteren op 4 een goed resultaat gaf, vanmorgen maar direct standje 4 gedaan. Flats 3 rondjes glad. Hoe mooi kan het zijn. Nou niet beter dan dit. Misschien anders met ander gereedschap, maar voor een krabber met mesje is deze combi gewoon prima. OK mijn ATT en Blackbird voelen anders, maar het resultaat is niet beter.

5- Krabber: Phoenix Alpha Ecliptic Slant Ox Blod
De Wizamet heeft weer mijn 5 norm gehaald. Dat zit wel goed. Blijft vlijmscherp zijn werk doen.
In de Alpha Ecliptic mooi strak scheren. Vlot en geen gestuiter, trek of wat dan ook. Valt verder weinig over te zeggen, want was gewoon goed.
5- Krabber: Phoenix Alpha Ecliptic Slant Ox Blod
De Polsilver gaat ook lekker door. Ondanks de breuk ook deze keer een onberispelijke scheerbeurt. Maakt blijkbaar niet veel uit voor een DE mesje, als hij maar goed ingeklemd ligt.
Dat is in de Alpha Ecliptic ook zo. Mooie combi met prima greep op het scheren. De geometrie van de kop zijn werk laten doen en dan vliegen de haartjes weg.

6- Krabber: Mulcuto Schrägschnitt (metaal)
De Wizamet doet ook deze keer wat ervan wordt verwacht. Vlotte snit, geen hoekgevoeligheid en glad geschoren.
Nou is de Mulcuto ook een krabber uit de oude doos van het soort, dat model heeft gestaan voor veel nieuwere soorten krabbers. Dit ding is nauwelijks te overtreffen. Als combi met een toch al goed mesje, dus een toppertje.
6- Krabber: Mulcuto Schrägschnitt (metaal)
De Polsilver was weer gewoon goed. Voorlopig doen ze nog niet voor elkaar onder.
In de scheve Mulcuto is het mesje helemaal in zijn element. Had al het idee gisteren met de Wizamet, dat dit een synergie volle combi zou zijn. Moeiteloos glad.

7- Krabber: Gillette New
De Wizamet was gewoon goed weer deze ochtend. Vlotte snit. Wel te merken dat het geen nieuwe meer is, maar beter dan welk gemiddeld nieuw mesje dan ook.
In combi met de Gillette New prima te gebruiken. 3 rondjes zonder bijwerken is weer afdoende om een mooie gladde bakkes te krijgen.
7- Krabber: Gillette New
De Polsilver gaat door voor de 8e ronde. Mesje blijft het goed doen, maar de scherpte boet wel merkbaar in. Zijn gemiddelde ligt op 8,5 en zo te zien gaat dit mesje dat bevestigen.
In de Gillette New een prima combi. De OC en dit mesje zijn bruikbaar effectief. Niet van dat bijterige, maar wel duidelijk aanwezig. Mooi werk. Tot nu toe nog geen significant verschil te bemerken met de Wizamet. Dat is natuurlijk volkomen subjectief, maar voor mij voldoende voor het vergelijk. Zolang ik het maar lekker vind gaan.

8- Krabber: Lutz Slant
De Wizamet gaat nog een minstens 1x mee, dus topt hij boven zijn gemiddelde. Tja gewoon goede mesjes, jammer dat ze niet meer voor oude Pools prijsjes op de markt zijn.
De Lutz lijkt wel speciaal gemaakt voor dit mesje. Zo wat een mooi glad scherend no-nonsense gevoel. De bekende 3 rondjes klaar.
8- Krabber: Lutz Slant
Het Polsilver mesje doet, ondanks hij aan een kant gebroken is, nog steeds onverstoorbaar zijn werk. Met prima snit de baard er af halen. Niets op aan te merken, hooguit, dat langzaam merkbaar wordt, dat het mesje aan zijn 8e beurt bezig is, maar hij gaat door naar de volgende ronde.
De Lutz is ook hier een prima krabber, die een goede combi vormt met deze Polsilver. Geen hoekgevoeligheid, gewoon scheren naar behoren.

9- Krabber: Rockwell Razors 6s
De Wizamet deed dit geheel voor de 9e x weer prima. Geen gevoel van trek of wat dan ook, noch op de kop, noch de baard of onder de armen. Dan maar bewaren voor de 10e x.
De Rockwell 1e ronde op plaat 5, maar nieuwsgierig of er meer effectiviteit inzit de plaat gedraaid naar 6 voor de 2e en 3e ronde en ja dat maakt uit. Het comfort op 5 is iets hoger, maar het scheer gemak op 6 is beter. Prima glad. Had verwacht dat dit iets te heftig zou zijn voor de schedel, want de Wizamet is immers  ook al even onderweg, maar niets van dat, scheren als een dolle.
9- Krabber: Rockwell Razors 6s
De Polsilver is nog steeds zeer goed bruikbaar en dusdanig, dat ij doorgaat naar de 10 ronde. Hoe ik er ook op let, ik ben redelijk consistent in mijn dagelijkse routine, merk nog geen verschil t.o.v. de Wizamet.
De Rockwell maar direct met plaat 6 gebruikt, want dat was gisteren ook het uiteindelijke resulaat met de Wizamet. Welnu ben weer prima geschoren zonder irritatie, hoekgevoeligheid en dergelijke. Overmorgen dus nog een keer.

10- Krabber: Maggard Slant met MR7 RVS steel
De Wizamet heeft deze keer weer goed werk geleverd, zei het, dat ik wel even wat moeite moest doen om de hals goed glad te krijgen.
Dat kan echter ook aan de combi liggen, want de Maggard slant scheert beter, dan de X3 van Ikon, maar ook deze slant heeft niet dat effectieve van bv. de 39c van Merkur. Goed dit gezegd hebbende, denk ik ook wel eergisteren al wat terugloop in het mesje te voelen.
10- Krabber: Maggard Slant met MR7 RVS steel
De Polsilver is, net als de Wizamet gisteren, in de spaarpot beland. Grappig dat het mesje het ondanks het aan een kant gebroken is het zolang goed volhoudt. Had misschien nog wel een keer gekund, maar 10x is voldoende. Nu nog een verslag over mijn bevindingen, maar mijn eerste onbevangen conclusie is, dat er inderdaad geen merkbaar verschil zit tussen de Wizamet en de Polsilver.
De combi met de Maggard Sant was voor het gebroken mesje minder. Dat heb ik eerder niet in andere krabbers zo gemerkt, maar deze slant drukt het mesje uit elkaar, waardoor er merkbaar verschil was tussen de twee kanten. Eén heel zacht en de ander behoorlijk effectief. Goed, dat deed niet af aan de scherpte, die nog aardig was.

• I like it 6
  • Thanks! 5

Harkos schreef 7 uur geleden:

Talibeard, voor mij een gerespecteerd mesjes kenner, is van mening, dat voor hem de Wizamet de betere van de 2 is.
Hij licht dit hier toe. Citaat:
Het is waar dat de productie van Polen naar PPI is gegaan, net als bij Astra (Tsjechië), Blue Extra (Frankrijk) en ga zo maar door, maar dat heeft wel degelijk iets met die mesjes gedaan. Althans bij de mesjes waar ik beide soorten van geprobeerd heb is in alle gevallen van een achteruitgang sprake; Nacet, Astra superior, Gillette Blue Extra en Gillette Super Silver. Het feit dat eenzelfde merknaam gehandhaafd wordt zegt nog niets over het uiteindelijke product. Staal, coatings, slijphoeken en wat nog meer blijven niet noodzakelijk identiek.
Tot zover het citaat.

Een kleine toevoeging (verbetering?); ik verdedigde hiermee naar ik meen iemands(?) idee dat de Poolse anders waren dan de Russische en gezien mijn ervaringen met mesjes die naar St. Petersburg verhuisd waren vond ik dat zeker plausibel aangezien mijn ervaring met 'verhuisde' mesjes in alle (mij bekende) gevallen ook negatief uitpakten. Ik kan echter niet stellen dat in dit geval ik dat ook vind aangezien ik hier niet zelf de proef op de som heb genomen. En stellige meningen poneren over iets dat ik niet zelf geprobeerd heb, daar probeer ik toch zeer voor (op) te passen.

Verder chapeau voor het gedetailleerde verslag want zonder meten, geen weten! B|

• I like it 4
  • Haha 1

Dank voor deze uitvoerige test, erg interessant.

Zoals ik al eerder heb gezegd, vind ik de wizamet nog net een tikkeltje beter - ik heb ze nooit echter zo objectief naast elkaar proberen vergelijken.  Na een aantal testen van mesjes was ik bij de polsilver uitgekomen als mijn standaard mesje en had daarvan een behoorlijke voorraad ingeslagen.  Dan had ik - als ik mij  niet vergis, via BdF -  toch ook eens een pakketje wizamet meebesteld.  Dat leek mij net ietsje comfortabeler en ook het enige mesje dat ik 5 beurten gebruik, de rest gaat na 3 à 4 beurten weg.  Het is natuurlijk mogelijk dat het louter inbeelding is, maar goed, ik ben toch blij met mijn levenslange voorraad wizamets.   

• I like it 4

koenfucius schreef 18 minuten geleden:

Het is natuurlijk mogelijk dat het louter inbeelding is, maar goed, ik ben toch blij met mijn levenslange voorraad wizamets.   

Kijk, mijn soort vent! Levenslange voorraden zijn een mooi beginpunt voor een mesjesverzameling!! :D

• I like it 3
  • Haha 2