Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo heren,

Uiteraard is deze vraag lastig te beantwoorden en het antwoord per persoon verschillend maar toch.. Wanneer zijn jullie begonnen met scheren met het open mes? Na eerst een aantal jaar een krabber gebruikt te hebben of een aantal maanden.? En wat zou een goed beginnersmes zijn. Begin er namelijk toch een interesse voor te kweken en denk dat het open scheermes scheren niet al te lang op zich zal laten wachten. Alleen wil ik er pas mee beginnen als de "harde kern" jullie dus adviezen en tips hebben gegeven over wanneer ermee te beginnen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Begin er niet morgen meteen mee, heb er ook nog geen equipment voor. Vind het alleen interessant te lezen wanneer de overstap van krabber naar open mes het handigst is.

Groeten Auke

Posted

Ik ben na 50 jaar krabbertje over gegaan naar open mes, gewoon omdat ik daar zin in had.

En nu, na iets meer als een jaar, gaat het steeds beter bevallen.

Het is een hele leuke hobby die je moet beginnen zodra je daar zin in hebt.

Maar begin lekker goedkoop. Je kan later altijd duurdere spullen kopen als je je het zeker weet.

Genoeg info op het forum.

Succes

Posted

Wanneer: Zodra je de behoefte voelt.

Waarmee: met een mes wat je van de harde kern op het forum koopt hier op de markt. Daar kan je in na 15 gepostte berichten. Waarom hier op de markt: dan weet je zeker dat het scheerklaar (dat wil zeggen: gegarandeerd scherp genoeg om mee te scheren) geleverd wordt. Bovendoen hanteren we hier over het algemeen hele nette prijzen.

Posted

Na een aantal maanden scheren met een krabber (daarvoor jarenlang met een Gillette of Wilkinson systeem) ben ik begonnen met een open mes omdat ik wilde ervaren hoe zoiets scheerde, en daar heb ik geen spijt van gehad. Het maakt niet uit wanneer je er mee begint; de scheerervaring is zo anders dan een krabber, en het duurt ook wel even voordat je het goed in de vingers hebt, dus gewoon beginnen zodra je er zin in hebt. Zoals gezegd, tik een echt scheerklaar mes op de kop en een strop, en je bent klaar voor de eerste scheerbeurten met een open mes. En heb je er plezier aan, dan komt de rest vanzelf.

Posted

Kijk dat zijn berichten waar ik mee uit de voeten kan..! Was al van plan als ik het verkoophoekje heb vrij-gepost eens goed rond te neuzen..! Maar een bevestiging van mijn gedachtegang is altijd fijn..

Posted

Thnx Kalerolf..!

Wat zijn de grootste verschillen van de leercurve wat betreft een krabber en een straight..? De krabber gaat me nu goed af na vijf beurtjes met een personna mesje (wel een vergevensgezinde krabber naar ik begreep EJ89) geen knicks en cuts meer en mijn huid reageert er zeer goed..! Tevens is het gewoon een geweldig lekkere ervaring en ziet en voelt mijn huid er veel beter (lees frisser en gezonder) uit. Wel een heel slimme zet van het forum om het aanbod gevraagd/te koop pas na een x aantal berichten te openen. Op deze manier haal je de koopjesjagers er tussenuit en blijven de producten onder de liefhebbers.

Superfijn die snelle reacties en goede tips van de pro's meer gevorderde

Posted

Open mes is het niet precies maar een Feathet Artist DX is waar ik me na ongeveer 20 jaar met DE krabber een paar maanden geleden aan gewaagd heb. En het is op zeker wennen en nu na ongeveer 30 scheerbeurten is de eerste gang naar beneden redelijk onder de knie, hoewel de bovenlip blijft elke keer weer een uitdaging.

Voordeel, het voelt (denkelijk) als een open mes voor mij en geeft niet al die rompslomp van stroppen en slijpen.

Posted

Ik denk dat je kunt zeggen dat na gemiddeld 100 scheerbeurten (dus drie maanden dagelijks scheren) je redelijk vlot en glad met een open mes kunt scheren. Dus zowel met de haargroei mee als tegen de haargroei in.

Posted

Zoals ik het nu lees van jullie... Lijkt het me nog steeds iets..!! Al schrik ik wel effe van de leercurve. Het is ook logisch dat je dit niet na vijf scheerbeurtjes onder de knie hebt. Wellicht toch een cursusje volgen alhoewel zelf uitproberen en leren het leukst is lijkt me. Ga me er toch maar iets meer in verdiepen zodat ik iets meer beslagen ten ijs kom en niet alle rookie vragen hoef te stellen. Ook zo zonde van jullie tijd.

Grieten Auke

Posted

Het fijne van snijden met een goed scherp mes is ten eerste dat je het eerder ziet dan voelt en ten tweede dat de snee kaarsrecht is en vrijwel onzichtbaar heelt.

Feit is echter dat het het volkomen waard is. Weinig bevredigender dan jezelf met een goed mes glaader dan met een krabber mogelijk te scheren.

Posted

Je bent er heel nieuwsgierig naar en je wilt het graag. Conclusie; koop gewoon een mes en een strop en ga beginnen. Laat je niet afschrikken door eventuele sneetjes. Ik ben rustig aan begonnen, helemaal zonder verwondingen en pas toen ik na maanden dacht dat ik het kon en overmoedig werd trok ik een royale snee in mijn wang. Is nadien niet weer gebeurd. Een kwestie van geconcentreerd blijven.

Posted

Ik ben zeker geen expert maar scheer sinds een maand of 6 met een echt open mes en daarvoor enige tijd al met een Feather DX. Als je een beetje oplet en maar geen zijwaartse beweging maakt valt het jezelf snijden erg mee, mits hij goed scherp is. Ik ben achteraf blij dat ik met de Feather begonnen ben, en hoewel het niet hetzelfde is heb je wel meer gevoel voor het scheren met een open mes. De leercurve is wat minder groot en hij is altijd scherp. Er zijn ook goedkopere versies zoals de CJB (Snuff heeft er een heel goed draadje over gemaakt) Je hoeft je verder ook geen zorgen/onkosten te maken vwb stroppen.Ook denk ik dat als het je niet ligt, ze vrij eenvoudig weer door te verkopen zijn op het forum of ergens anders. Mocht je in 1 keer in het diepe willen dan raad ik je aan om van 1 van de forum leden een mes te kopen. Ze zijn vaak voor een meer dan redelijke prijs te koop, zijn geheid scherp en je kunt altijd met vragen terecht (en vaak opnieuw laten slijpen met een beetje mazzel) Succes.

Posted

Er is een draadje van efsk waarin je je kan inschrijven voor.het proberen van een open mes.

Kan je altijd even proberen voor je spullen aanschaft.

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

Posted

Er is een draadje van efsk waarin je je kan inschrijven voor.het proberen van een open mes.

Kan je altijd even proberen voor je spullen aanschaft.

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

Posted

Gut, dat vergeet ik helemaal, dat had ik hem ook aan kunnen bieden natuurlijk. Deze week komt het mes trouwens jouw kant op.

Posted

Hoe en war kan ik dat draadje vinden van efsk..? Bij het zoekgedeelte vind ik er niet iets over. En om nu alle 700+ berichten van efsk door te lezen hoe nuttig sommige ook zijn is me iets teveel.. Ga ook maar biet op g oogle zoeken naar draadje efsk.. Geen idee wat ik allemaal voor geks tegenkom dan. Was al beetje aan het rondneuzen op het vraag en aanbod gedeelte. Hij zal er gaam komen dat op zeker, de vraag is alleen beetje wanneer.. Het vrouwtje begint nu al wat te zagen over alle spullen, dat ik ondertussen meer zeepjes en crèmes en zalfjes ga krijgen als haar.. Ach altijd baas boven baas. Toen ik zei dat ik het nodig heb en zij een natuurlijke schone was, dimde ze al in en was het weer in orde...

Posted

700 is schromelijk onderschat Auke. Een factor 10 zeg maar ;)

Als je het subforum Straight Razors opent, dan zie je meteen op de eerste pagina, als (op het moment dat ik dit tik) negende onderwerp (beginnen met tellen vanaf onderwerpen, niet vanaf mededelingen) de titel " Probeer een Open Mes". Daar hoef je dus niet voor te zoeken, daar moet je op klikken.

Posted

Ik ben nu iets meer dan drie jaar aan het DE scheren en al in het eerste jaar, begon het bij mij ook te kriebelen. Ik heb toen met 'probeer een open mes 2014' meegedaan en daarna heeft het nog een half jaar geduurd voordat ik mijn eerste (en tot nu toe enige) open mes heb aangeschaft. Deze is in gebruik genomen na precies 1 jaar DE scheren.

Nu gaat het scheren met het open mes me wel redelijk af maar het aantal keer dat ik hem gebruikt heb in de afgelopen twee jaar maakt dat ik het nog niet goed genoeg onder de knie heb om me er net zo glad mee te scheren als met een krabber. En van die laatste zijn er ook een aantal exemplaren bij gekomen sinds de start, dus dat maakt de keuze voor het open mes of een van die leuke krabbers altijd weer lastig.

Posted

Ik zag het efsk ik keek naar gepostte berichten per dag en vergat daar zelfs nog een het puntje... Dubbel fout maandagmiddagdipje.. Tijd voor koffie denk ik zo..! Ik ga binnenkort gebruik maken van jouw actie..! Echt supergaaf dat je dit doet voor leden de verzendkosten heen en terug komen voor mijn rekening aangezien ik er gebruik van wil maken en jij er iets voor moet doen. Quid pro quo lijkt me. Even wachten nog totdat het soldij van Januari binnen is en de protokosten opzoeken. Zal wel meevallen denk ik.

Posted

Hoi snowmiss..! Ligt het aan de tijd dat je kiest voor de krabber en niet het open scheermes (begreep dat een krabber toch sneller gaat) of aan de ruime keuze krabbers..? Ik kan begrijpen dat het open mes meer iets voor het weekend is als extra verwennerij zeg maar. Of is het iets andrs..? Wil het zoiezo uittesten en dan volgt mijn keuze vanzelf wel. Wil alleen nu iedereen zijn volledige mening even peilen en zo alle voor en evt nadelen afwegen tegen elkaar. Thnx voor de reply

Posted

Mijn beperkte 'ruime' keuze aan krabbers, hoe goed geschoren ik wil zijn (met mijn Fatip of Kraken scheer ik me nu het gladst), maar inderdaad ook hoeveel tijd er is voor de scheerbeurt. Met kleine kinderen in de buurt die allemaal hun aandacht opvragen, pak ik (nu) toch minder snel het open mes en als ik hem pak dan inderdaad vooral in het weekend.