Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag,

ik zit met een kennis in een soort (financiële) onderhandeling over een vintagemes.

Het betreft hier echter een 7/8" full-hollow ground mes.

Op internet vind ik niet meer dan "een 7/8" en 8/8" mes zijn minder gangbaar".

Wat zijn de pro's/con's/eigenschappen van een 7/8" of 8/8" mes?

BVD

Posted

Zal mijn idee er wel over zijn, maar ik denk dat kappen van de baardharen wel erg vlot zal gaan met zon joekel :D

alleen de controle (makkelijk switchen van angle) zal iets minder zijn.

en zon joekel staat gewoon cool :D

Posted

Persoonlijke voorkeur, meer moet je daar niet achter zoeken. Ik evolueerde van kleine messen tot bijna uitsluitend 7/8" en 8/8" of zelf meer. Vond vooral het gewicht en handeling prettig, het gewicht van het blad zorgt er volgens mij ook voor dat juist voldoende gewicht op de snede komt te staan dat je met vederlichte hand jezelf kan scheren (waar met een kleiner mes je ietwat druk dient te zetten), je hoeft ook je mes niet zo vaak af te spoelen omdat er meer schuim op het blad kan genomen worden.

Dat 7/8" en 8/8" mes minder gangbaar zijn is toch beetje een misvatting denk ik, In z'n totaal gezien zullen de 5/8" en 6/8" messen meer voorkomen maar er zijn ontzettend veel mensen die zich met grotere messen scheren.

Aangezien het om een kennis gaat is het misschien te regelen dat je het eens mag hanteren, eventueel mee scheren om zo toch enig idee te krijgen of het iets is voor jou?

Posted

Bedankt voor jullie antwoord.

@Snuff Direct even gebeld. Ik krijg hem over twee weken 'op zicht'. :)

Zal dan ook even foto's plaatsen ter beoordeling van jullie kundige oog.

Posted

We kijken er naar uit. Vraag wel dat hij het mes scheerklaar maakt voor je indien je zelf nog niet over de nodige kennis beschikt om dit te doen.

Posted

Goed, ik ben er zover achter dat het dus een Ralf Aust SR die uit april van dit jaar is. 7/8" in palisanderhout.

Er is eenmalig mee geschoren dus ik neem aan dat hij wel scheerklaar is. Ik kan de SR overnemen omdat hij een ongeluk heeft gehad waarbij hij in zijn gezicht verbrand is en niet meer kan scheren. Een erg triest randje heeft het dus wel...

Voordat ik hem koop kan ik hem proberen.

Ik kan hem overnemen voor €140,- inclusief een strop van Aust. Is dat een beetje een redelijke prijs?

Sowiezo heb ik nu een Silvertip fibre van Muhle gekocht en de Windsor scheerzeep van Dr. Harris.

Posted

Aust is een relatief nieuwe maker van scheermessen. Van wat ik begrepen heb zijn het prima messen.

140 euro voor het mes en de strop erbij is een redelijke prijs. Weet niet precies wat ze nieuw kosten.

Betreft dat scheerklaar zijn; weet je waar hij het mes gekocht heeft?

Posted

Ik heb even gekeken. Het betreft een mes met een Amerikaanse punt. Nieuw voor €209,-

Het mes is direct bij Aust gekocht en wat ik lees op internet is Aust één van de weinige makers die zijn messen daadwerkelijk scheerklaar aflevert. Die kennis stropt het nog voor me. Al zal ik dit zelf ook moeten leren.

Posted

Klopt, Aust levert zijn messen scheerklaar af dus wat dat betreft zit je goed. Ik zou 't doen. Je mag 'm uitproberen, hij wordt voor je gestropt en je hebt 't mes op zicht. In het ergste geval vind je het niks en verkoop je het mes weer voor wss eenzelfde prijs.

Posted

Een beetje strop kost ook een paar centen , dus als die er ook bij zit is het in mijn ogen een nette prijs hoor!

En je kan hem eerst proberen.