Jan Zoethout Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 (edited) Voor mijn jongere naamgenoot ook een echte J&T kwast. Het moet een kwast worden met een model "Number22" handvat in olijf en een fijne synthetische Tuxedo borstelkop. Zoals gebruikelijk veel plaatjes en weinig praatjes. De schets van het handvatje. Dit borstelkopje kom erin - 24 x 67 mm. Het handvatje nog bij Teun ... En hier bij mij (de rechtse). En hier nog een plaatje. Afgelakt met 3 lagen Glitsa parketlak PT mat, en abalone schijfje ingelijmd. Het schijfje kurk voor het afstellen van de hoogte borstelkop ingelijmd. Borstelkopje ingelijmd met 2 componenten epoxy, op z'n plaats gehouden met z'n "tuigje". Epoxy moet 24 uur uitharden. Even lekker inweken met Tabac scheercreme om de eventuele stank te verdrijven Daarna lekker uitspoelen en drogen. En hier zou nog een plaatje moeten staan, maar de kwast was al ingepakt. Moet Jan zelf maar een plaatje posten ... En klaar ! Belangrijkste maten: Hoogte borstelkop 53 mm Taille 25 mm Edited February 6, 2017 by Guest
Jan83 Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Heel mooi gedaan, vakwerk! Bedankt, Jan en Teun! Zodra ie binnen is zal ik even wat plaatjes posten.
ChrisVanMeer Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Mooie kwast hoor Jan, veel plezier er mee!
Hanskoning Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Weer een fantastische kwast met voor mij het aller mooiste handvat, want anders had ik zelf ook wel voor een ander model gekozen
Jan Zoethout Posted February 8, 2017 Author Posted February 8, 2017 De kwast bleek na vrij korte tijd toch een gebrek te vertonen: de gebruikte lak (Glitsa parketlak PT) werd gewoon van het handvat gespoeld - rond de borstelkop begon het handvat al te verkleuren. De kwast terug laten sturen en een nieuwe kwast gemaakt - op advies van een ouwe rot in 't kwastenmakervak (henkverhaar van Henk's Scheerkraam - http://www.buroverhaar.nl/scheerkraam/Scheerkraam/Welkom.html) een andere lak gekozen (Rambo jachtlak) en het handvat goed ontvet met wasbenzine. Hierna alleen plaatjes - helemaal zonder praatjes ...
Zaagmans Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Mooi resultaat. Persoonlijk was ik voor een iets donkere houtsoort gegaan icm de zwarte syntheet.
Snowmiss Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 De kwast bleek na vrij korte tijd toch een gebrek te vertonen: de gebruikte lak (Glitsa parketlak PT) werd gewoon van het handvat gespoeld - rond de borstelkop begon het handvat al te verkleuren. Wat is een vrij korte tijd? Ik hou die van mij in de gaten, want gelakt met dezelfde lak, maar tot nu nog prima in orde.
ChrisVanMeer Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Ik zal die van mij ook in de gaten houden, die is volgens mij met dezelfde lak behandeld.
Jan83 Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Hij is weer prachtig, Jan en Teun! Inmiddels ook al onderweg naar mij, zag ik. Dus, over enkele dagen weer lekker aan de slag met deze Tuxedo-kwast.
KugelFanger Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Hij is weer prachtig, Jan en Teun! Inmiddels ook al onderweg naar mij, zag ik. Dus, over enkele dagen weer lekker aan de slag met deze Tuxedo-kwast. Nogmaals veel plezier met de kwast Jan, hopelijk blijft deze wel goed. @andere Jan, ook deze kwast is weer super mooi geworden
Martijn88 Posted February 26, 2017 Posted February 26, 2017 Ziet er goed uit. Wel vet als je dat zelf kan maken en de spullen ervoor heb.
Recommended Posts