Jump to content

Hayashi Diamond en Herder 25, eerste opknappers.

Recommended Posts

Posted

Met dank aan veel actieve leden en de enorme hoeveelheid informatie die hier op het forum is te vinden over het opknappen van open messen heb ik afgelopen week 2 messen die flink roestig in de kast lagen onder handen genomen. De Herder was een rommelmarkt vondst, en de Hayashi heb ik indertijd op Ebay opgedoken.

Voor het verwijderen van de scales heb ik over de pinnetjes aan een kant van de scales een laagje tape geplakt, daaroverheen een oud DE mesje gelegd met een van de gaatjes over het pinnetje, en met behulp van een slijpsteentje op de Dremel het pinnetje tot bijna vlak op de scales afgeslepen. Hierbij kwamen ook de ringetjes aan de buitenkant van de scales los, en met een paar tikjes met een 1,5 dreveltje heb ik de rest van het pinnetje een stukje naar beneden getikt. Met een tangetje waren van de andere kant de pinnetjes er uit te trekken. De zwarte scales van de Herder waren niet meer te redden; stinken als een ....., en een aanwezige barst die alles er ook niet mooier op maakte. De zilverwitte met diepte gemarmerde scales had ik nog liggen van een roestig 4/8 mesje waar niks meer van te maken is. Ze passen uitstekend, en een rondje polijstmachine heeft zowel die scales als die van de Hayashi weer laten glimmen.

Beide messen zaten behoorlijk onder de roest en vlekken, en ik ben een aantal uurtjes bezig geweest met schuren. Watervast schuurpapier, grit 600, 800, 1000, 1200, 1500 en 2000. In het schuren is al met al veel meer tijd gaan zitten dan ik had verwacht.

Daarna heb ik de messen verder laten glimmen op de polijstmachine, 2 polijstschijven en 2 soorten pasta, middel en fijn.

Voor het pinnen heb ik nikkeldraad en ringetjes gebruikt die ik heb aangeschaft via Ebay. Niet echt goedkoop, incl. verzending rond de 18 euro, maar wel voldoende voor 10 messen. Draad heb ik inmiddels voor een prikje bij een modelbouwzaak gevonden, en de ringetjes gaan ze proberen te bestellen voor me.

Bij het pinnen zelf heb ik gebruik gemaakt van een bankschroefje waar ik de draad in heb geklemd, puntje omhoog, waar ik ringetjes mes en scales op heb geschoven. Het draaduiteinde heb ik netjes afgevlakt met Dremel en slijpsteentje, het draad daarna op de juiste lengte nogmaals vastgezet, en met wat tikken met de bolhamer het pinnetje en ringetje vastgezet. Alles van de bankschroef af, met gepind uiteinde op een aambeeldje, draad op de juist lengte afknippen, draadeinde weer afgevlakt, en tikken met het bolhamertje.

Daarna heb ik de koppen van de pinnetjes nog glad gemaakt op de polijstmachine.

Met het uiteindelijke resultaat ben ik meer dan tevreden. Het schuren is een pak werk, maar het verwijderen van de scales en het opnieuw pinnen is me meegevallen.

Ergens moet ik nog foto's hebben van de messen in de oude staat, maar ik kan ze zo niet vinden. Ik heb ze wel gepost hier op het forum, dus ik moet nog even zoeken. Ze volgen nog. Wel de foto's van het eindresultaat. Straks de messen slijpen, en morgenvroeg een kiezen voor de scheerbeurt, en daar verheug ik me enorm op.

0e462e3734a74002287e300960667ea2.jpg

f7207b1b31792e71cc4194a2e815ecf5.jpg

514dbdaa625d25b117b9a2fff74324b8.jpg

8e1c4b6285363bb11bccca8e74133414.jpg

Posted

Geen idee hoe ze waren, maar dit is mooi werk Maarten! Ook een mooie beschrijving van het pinnen en ontpinnen, daar kunnen mensen best wat aan hebben.

Posted

Zeer fraai Maarten. Ze zien er allebei geweldig uit !

Maar een vraag. Als je zegt de scales polijsten, hoe doe je dat zonder het logo te beschadigen?

Posted
Zeer fraai Maarten. Ze zien er allebei geweldig uit !

Maar een vraag. Als je zegt de scales polijsten, hoe doe je dat zonder het logo te beschadigen?

Het stukje met het Hayashi logo heb ik gepoets met een zachte doek en wat Commandant 4, daarna een stukje tape over het logo, en de scales verder gepoetst op de polijstmachine met een viltschijf en fijne pasta voor glans.