Jump to content

Aluin

Bass

Recommended Posts

Aluin is toch gewoon aluin, of niet? Ik heb een klein stickje uit Italië, maar dat is bijna op. Vandaar dat ik een blokje bij het Kruidvat had gekocht. Nu heb ik het idee dat dit blokje iets meer moeite heeft om het bloeden te stelpen. Ik scheer me over het algemeen vrij bloedeloos, dus een goed vergelijkend warenonderzoek zit er niet in. Heeft iemand dit wel eens uitgezocht?

Je verward aluin met een bloedstelpende pen (Styptic Pen) die speciaal voor het stelpen van wondjes is gemaakt. Alhoewel Aluin ook enigszins bloedstelpend werkt maar meer een ontsmettende werking heeft.

Je verward aluin met een bloedstelpende pen (Styptic Pen) die speciaal voor het stelpen van wondjes is gemaakt. Alhoewel Aluin ook enigszins bloedstelpend werkt maar meer een ontsmettende werking heeft.

Klopt het dat het welk ongeveer hetzeflde aanvoelt dan? Ik heb hier ook een klein stikje liggen die iets witter en doffer is dan mijn blok Aluin.

Heb die stik gekregen van iemand. Is dat Aluin of zo een Styptic pen dan?

Klopt het dat het welk ongeveer hetzeflde aanvoelt dan? Ik heb hier ook een klein stikje liggen die iets witter en doffer is dan mijn blok Aluin.

Heb die stik gekregen van iemand. Is dat Aluin of zo een Styptic pen dan?

Het stickje is inderdaad doffer. Volgens de verpakking (inmiddels weggegooid) is het aluin.

Moeilijk te zeggen, normaal zijn ze wat doffer en wit van kleur maar aluin heb je ook in verschillende variaties.

Je merkt wel het verschil als je het op een wondje doet, aluin prikt een beetje en een styptic pen prikt echt. Het verschilt ook in smaak als je er je tong tegensteekt, bij een styptic pen zul je het vast geen tweede keer doen ;-)

Is zo'n stick niet gewoon een zeer geconcentreerde vorm van een blok aluin?

Aluin is toch wel degelijk adstringerend, en dus bloedstelpend?

Je moet het niet té nat maken, en na het aluin-wrijven ook niet meteen aanzitten met doekjes of lotions/aftershave.

Toch blijkt beide Aluin te bevatten, andere vorm/soort/concentraat miss maar toch:

• Alum in block form (usually potassium alum) is used as a blood coagulant.[5]
  • Styptic pencils containing aluminium sulfate or potassium aluminium sulfate are used as astringents to prevent bleeding from small shaving cuts.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alum

Ik heb aluin van Delhaize. Koste 1,60 euro en het is wel bloedstelpend. Natuurlijk zul je er geen oorlogswonden mee dichten, maar voor kleine wondjes werkt het wel. Gewoon meerdere keren over je gezicht gaan en het legt een soort zure waas (proef je rond je mond wel, en je vrouw/vriendin zal het ook wel zeggen als je het er niet af wast ;) ) over je gezicht.

Er zal inderdaad wel verschil in zitten, ik denk dat die pennen meer geconcentreerd zijn.

ik merk wel dat als je een aluin blokje gebruikt de boel sneller geneest en niet zo opvalt als wanneer je er niks aan doet :). in plaats van rood en opvallend valt het toch snel weer weg, wel handig dus! alleen ook ik heb dat het niet meteen gestelpt is maar ik zou denken dat dat komt omdat je gezicht ook nat is etc.

Ik heb aluin van Delhaize. Koste 1,60 euro en het is wel bloedstelpend. Natuurlijk zul je er geen oorlogswonden mee dichten, maar voor kleine wondjes werkt het wel. Gewoon meerdere keren over je gezicht gaan en het legt een soort zure waas (proef je rond je mond wel, en je vrouw/vriendin zal het ook wel zeggen als je het er niet af wast ;) ) over je gezicht.

Er zal inderdaad wel verschil in zitten, ik denk dat die pennen meer geconcentreerd zijn.

Ik zou dan ook geen aluin in een oorlogswond willen, wat moet dat pijnlijk zijn.