Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb nog 2 plekjes over :D

Zonder gekheid, een hoop waardevolle informatie op je site, heb er al menigmaal naar gekeken, heeft duidelijk een hoop tijd in gezeten, waarvoor hartelijk dank.

Posted
Heel erg bedankt, hierbij een foto van mijn tokiwa Iwasaki

Zijn dit nu werkelijk zo'n prutmessen die ook nog eens ontzettend moeilijk slijpen? ;)

Posted

Ze zijn inderdaad aan de harde kant Ron. Iets teveel druk en de snede houdt het niet. Net zoals bijvoorbeeld met een Friodur. Maar als je dat eenmaal weet en er rekening mee houdt scheren ze uiteindelijk heerlijk.

Posted
Ze zijn inderdaad aan de harde kant Ron. Iets teveel druk en de snede houdt het niet. Net zoals bijvoorbeeld met een Friodur. Maar als je dat eenmaal weet en er rekening mee houdt scheren ze uiteindelijk heerlijk.

Iets te veel druk met slijpen neem ik aan dat je bedoelt. Hoe moet ik dat zien dat de snede het niet houdt? Is dat voor de niet slijpende beginner dan wel of niet wat, want door de hardheid neem ik aan dat hij wel langer scherp blijft?

Posted

Niet panikeren Wolfje, het is het ;) waar je moet op letten! Er zijn heel weinig mensen die hun Iwasaki's willen laten gaan dus ....

Posted (edited)

Mooi hoeveelheid informatie heb je bij elkaar gezocht Fikira, petje af.

Bedoel je dat de snede gaat "chippen" (ik kan geen andere term verzinnen) Tony?

Edited by Guest
Posted

In de eerste fase van het slijpen, het zetten van de snede gebruik je wat druk. Op 5k nivo sluit je het zetten van de snede af en ga je over naar het polijsten. De 5k wetsteen wordt ook wel de "transition stone" genoemd. Bij het polijsten zet je in principe geen druk meer. Als je op 10k nivo ziet dat de snede niet goed is, bv microchips dan heb je op het laagste nivo mogelijk te veel druk gezet. Naast microchipping kan het ook zijn dat de snede "in elkaar zakt", flaking genoemd. Dit laatste zie ik wel eens bij de Japanse messen. In beide gevallen moet je weer terug naar het begin en met minder druk de snede zetten dan daarvoor.

Posted

Bedankt voor de uitleg Tony. Bij het hardere staal zoals dat van een Iwasaki en een Friodur is het dus wat meer oppassen geblazen.

Posted

Bedankt voor de uitleg Tony, was nog niet in paniek en heb ook niet zo'n "ding" maar wie weet. :D

Posted
In de eerste fase van het slijpen, het zetten van de snede gebruik je wat druk. Op 5k nivo sluit je het zetten van de snede af en ga je over naar het polijsten. De 5k wetsteen wordt ook wel de "transition stone" genoemd. Bij het polijsten zet je in principe geen druk meer. Als je op 10k nivo ziet dat de snede niet goed is, bv microchips dan heb je op het laagste nivo mogelijk te veel druk gezet. Naast microchipping kan het ook zijn dat de snede "in elkaar zakt", flaking genoemd. Dit laatste zie ik wel eens bij de Japanse messen. In beide gevallen moet je weer terug naar het begin en met minder druk de snede zetten dan daarvoor.

Tony bedankt voor deze informatie. Ik ben een beginnend slijper van open messen en heb daarvoor op een chinese site zelfs 2 goedkope messen aangeschaft om te oefenen. Ik heb stenen vanaf 250k tot 12000. Elke informatie over het slijpen van open messen noteer ik , maar je moet ook het kaf van het koren scheiden. Er staat een hoop onzin op het www. Ik weet dat jouw informatie betrouwbaar is dus dat neem ik mee.

Schitterend mes trouwens.

Posted

Graag gedaan Jos. Het helpt overigens als je een loep hebt om je voortgang bij het slijpen te controleren. Hoeft niet veel te kosten.

Posted
Graag gedaan Jos. Het helpt overigens als je een loep hebt om je voortgang bij het slijpen te controleren. Hoeft niet veel te kosten.

Een loep heb ik vrijwel gelijk aangeschaft ( 65 x) en een set zwarte viltstiften. Om te zien wat je doet , maar bedankt voor je reactie.

Posted

Knap uitgelegd! Dank je! ;)

• 2 years later...