Groenescheerder Posted December 12, 2016 Posted December 12, 2016 Na een tijdje gezocht te hebben vond ik eindelijk mijn eerste straight razor die ik ook echt wil gaan gebruiken. Je moet niet altijd voor de looks gaan maar ik kon er niet omheen Het is een Fritz Bracht Dovo 750 5/8 geworden. Gekocht van niet al te beste foto's maar je moet toch wat. Er werd al aangegeven dat het scheermes niet scherp zal aankomen. Eigenlijk zoek ik dus iemand die iig het lemmet de liefde kan geven die het verdient (en mijn wangen) Mogelijk dat ik meteen nog een andere razor mee stuur om de kosten te dekken. (Het hoeft uiteraard niet voor niets ) Wie kan deze beginner uit de brand helpen?
Groenescheerder Posted December 12, 2016 Author Posted December 12, 2016 Zo iets als dit? Goed gevonden Tony, dat is hem
efsk Posted December 12, 2016 Posted December 12, 2016 zelfde maat foto, maar dan met alleen het blad van het mes, levert nog wat meer info, maar een eerste oppervlakkige blik doet niet schrikken nog. Hiermee bied ik mezelf nog niet aan
Tony Posted December 12, 2016 Posted December 12, 2016 Ik kan wel zien waarom je op dit mes valt. Vintage met fraaie scales, bewerkte rug. Gezien de aanwezige oxidatie vlekken niet een mes die zelf zou hebben gekocht. Het mes vraagt inderdaad om een lichte restauratie voordat het geslepen wordt. Mogelijk hoeft hij niet eens uit de scales gehaald worden wat altijd een risico op breuk met zich meebrengt. Was je van plan om zelf het mes op te knappen?
Groenescheerder Posted December 12, 2016 Author Posted December 12, 2016 Dat restaureren hangt er een beetje van af of ik dit zelf ga doen. Ik restaureer al een kleine 20 jaar bodemvondsten. Het metaal zelf schoonmaken an sich is geen probleem maar meer dan dat zal mij ook niet lukken vrees ik. Misschien dat deze foto wat meer kan vertellen over de staat. (En nee, dat zijn niet mijn benen )
Groenescheerder Posted December 12, 2016 Author Posted December 12, 2016 Met de vintage look kan ik zeer zeker leven. Misschien enig idee wat voor polijstmiddel doeltreffend zou zijn? En nu nog iemand vinden die het slijpen aandurft
Tony Posted December 12, 2016 Posted December 12, 2016 Zelf gebruik ik Autosol Je mag me t.z.t. Wel een PB sturen voor het slijpen.
Groenescheerder Posted December 12, 2016 Author Posted December 12, 2016 Hartelijk dank, dat moet goed komen. Ik zal je tzt dan benaderen voor het slijpen! Mag ik de volgende dan direct meesturen of zeg je van, dat is een mooi mesje om mee te oefenen?
Tony Posted December 13, 2016 Posted December 13, 2016 (edited) Ik slijp mijn eigen messen en ook af en toe een mes van een ander. Messen van forumleden waarvan ik weet dat de snede goed is gezet zal ik vaak om niet bijslijpen als de scherpte eraf is. eBay vondsten zoals als de hierboven getoonde DOVO slijpen doe ik alleen bij hoge uitzondering. Ik stel voor dat je nadat het mes opgepoetst is hier foto's plaatst zodat we kunnen zien hoe de snede er uit ziet en we je kunnen adviseren over wat er aan gedaan moet worden. Edited December 13, 2016 by Guest
Recommended Posts