Jump to content

Nieuwe scheerkwast, maar welke wordt het??

Recommended Posts

Posted

Hallo mensen,

Ik ben van plan om een nieuwe scheerkwast aan te schaffen. Op dit moment heb ik alleen een Omega 31151 varkenshaar kwast. Best een fijn ding en je kunt je er een goed pak schuim mee opzetten, maar eigenlijk is hij mij te groot (als je hem op je gezicht zet bedekt ie in 1x je hele wang :). Nu ben ik al een tijdje aan het oriënteren hier op het forum en.... inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een zachte, handzame kwast met voldoende (ook weer niet te veel) backbone. Prijs om en nabij de 40 euro. Opschuimen doe ik meestal op mijn gezicht, maar af en toe ook in de kom. Nu heb ik het oog laten vallen op een Whipped Dog syntheet. Echter kijkt de Edwin Jagger Silvertip Fibre me ook heel vriendelijk aan. En zo kom ik nog wel meer kwasten tegen hier op het forum die me wel wat lijken.

Hebben jullie nog tips en adviezen voor mij?

Posted

Echt een gedegen advies kan ik je in deze niet geven aangezien mijn (op dit moment) enige twee kwasten hier in huis zijn; de Omega 31151 en een WD 24mm syntheet. Ik ervaar de Omega niet als groot en eigenlijk is de WD net zo 'groot' bij het rechtstreeks op mijn gezicht opschuimen. Uiteraard twee heel verschillende kwasten maar ik grijp tegenwoordig wel vaker naar de WD omdat ik met die sneller een vollere laag schuim heb.

Posted

Ik vind de Omega zelf ook zeker geen verkeerde kwast. Maar inderdaad, het opschuimen duurt wat langer. Ik ervaar met deze kwast dat het beter gaat door heen en weer te "schilderen" dan cirkelbewegingen te maken. Wat ik zoek is een kwast die wat zachter aanvoelt, wat kleiner is in de kop (iets minder lange haren) en snel een dikke schuimlaag creëert. Daarnaast wil ik gewoon eens lekker kunnen afwisselen.

Posted

Dan denk ik aan de 22 mm van WD, de 20 mm lijkt me weer erg klein worden. Voor de silvertip knots kun je de boring dieper laten maken. Is dat voor een syntheet knot ook aan te raden of is de standaard diepte dan voldoende? Wel leuk dat je bij WD wat keuzevrijheid hebt.

Heb geen ervaring met WD, maar lees er wel goede berichten over. Ben overigens wel benieuwd hoe een WD syntheet zich houdt ten opzichte van andere merken zoals Plisson, Muhle, Simpson of bijvoorbeeld de EJ Silvertip Fibre waar ik het al eerder over had.

Posted

Inderdaad, zoals Marco aangeeft...een Whipped Dog is een erg fijne kwast.

Ik heb de 24mm syntheet en ik vind deze toch prettiger dan mijn Simpson X2L.

Posted

De beste syntheet die ik heb is de Edwin Jagger Silvertip Fibre "L" kwast. Die verslaat mijn Whipped Dog 24mm en 30mm syntheten ruimschoots.

Posted

Dank je wel Johan daar zat ik op te wachten. Alle adviezen bij elkaar weet hij nu nog niets :lol:

Posted

Ik zoek een zachte, handzame kwast met voldoende (ook weer niet te veel) backbone. Prijs om en nabij de 40 euro.

Echter kijkt de Edwin Jagger Silvertip Fibre me ook heel vriendelijk aan. En zo kom ik nog wel meer kwasten tegen hier op het forum die me wel wat lijken.

Hebben jullie nog tips en adviezen voor mij?

Neem eens contact op met Jan Zoethout. Die heeft net een syntheet voor mij gemaakt met de Tuxedo knot. Die is net zo goed als de Mühle en de EJ is volgens mij ook van Mühle, althans de knot. Ik heb 2 Mühles 4e generatie, maar daar doet deze kwast niet voor onder. Hij heeft zeker die stevigheid en dan de zachtheid op de topjes van de Plisson (ook in mijn rotatie), die ik qua ruggengraat weer te slap vind voor harde zeep.

Jan en Kugelfanger (Teun) maken samen die kwasten. Teun draait de handvatjes en Jan werkt de kwast verder af.

Posted
Dank je wel Johan daar zat ik op te wachten. Alle adviezen bij elkaar weet hij nu nog niets :lol:

Maar jij bent, net als ik, toch een fervent gebruiker van de WD 24mm syntheet?

Overigens kan ik straks (na 22 december) wel aangeven hoe een 24mm model "Tuxedo" van APShaveCo zich verhoudt tov de 24mm van WD :roll: Die waarover Harrie hierboven al schrijft ;)

Posted

haha sorry :P

De WD 24mm is zeker een goede kwast, maar als ik nou maar één kwast mocht houden? Dan werd het de Edwin Jagger.

Posted

132 van de 143 scheerbeurten dit jaar waren met de Whipped Dog 24mm syntheet. De EJ ken ik niet. Ik moest lachen omdat de consensus in dit draadje zich op de WD leek toe te spitsen en hup daar kwam een nieuwe mening met een nieuwe kwast naar voor. Zoveel mensen, zoveel smaken hier, en dat maakt het leuk.

Posted

@ Snowmiss: Je mag me wel op de hoogte houden. Graag zelfs. Qua formaat is een 24mm dus wel aan te raden?

@Harkos: Goed idee, ga ik zeker doen. Begreep al dat Jan hier de kwastenexpert is.

Posted

Gelukkig de naam is door Kalerolf geopperd, de Razorock Plissoft is een meer dan fantastische syntheet die zowel met crème als zeep ontzettend goed presteert.

Posted

Overigens kan ik straks (na 22 december) wel aangeven hoe een 24mm model "Tuxedo" van APShaveCo zich verhoudt tov de 24mm van WD :roll: Die waarover Harrie hierboven al schrijft ;)

Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar!

Posted
@ Snowmiss: Je mag me wel op de hoogte houden. Graag zelfs. Qua formaat is een 24mm dus wel aan te raden?

@Harkos: Goed idee, ga ik zeker doen. Begreep al dat Jan hier de kwastenexpert is.

Die Tuxedo is ook 24mm, maar kan Jan op hoogte plaatsen voor meer of minder backbone.

Posted

Ik heb ondertussen al wel zeer bruikbare tips voorbij zien komen! Dat geeft me al wat meer richtingsgevoel in de kwastenrimboe ;). De Razorock Plissoft is bepaald niet duur (althans, zonder de verzendkosten).

Jan Zoethout heb ik ook even ge-PB't. Benieuwd wat hij kan betekenen.

Posted

Inmiddels een prettige mailwisseling gehad met Jan Zoethout. Heb hem gevraagd of hij iets kon beteken voor mij. Jan adviseerde een Tuxedo knot en had er nog een liggen. Vanwege de goede berichten hierover heb ik besloten dat dit hem gaat worden!

Nu alleen nog even met Teun overleggen welk handvat het gaat worden en dan kan ie in productie. Heel benieuwd naar het resultaat, iets om naar uit te kijken!