Jump to content

Stel je voor dat..

Gerard4t

Recommended Posts

ik me voorstel. Weet ik nog niet hoor, best eng of toch niet?

Nou, hou je vast:

Mijn naam is: Gerard en ik drink bijna nooit thee, veel liever koffie.

Ooit elektrisch geschoren, maar dat was toch niet echt prettig. Toen een Gillette Excel houder met mesjes gekocht. Dat was al beter, maar beviel niet helemaal omdat de ruimte tussen de mesjes verstopt raakt met afgesneden stoppels. Het bovenste mesje pakt dan nog wel een haartje, maar dat kan niet helemaal afgesneden worden omdat de prut tussen de mesjes dat niet toelaat. Wie heeft ooit bedacht dat meer mesjes beter zou zijn?

Goed, dan liever iets met 1 mesje en dan meteen goed.

Ik heb veel ervaring met o.a. verspanende gereedschappen en ook met de hoogst mogelijk kwaliteit van het slijpen daarvan. Alle bewerkingen waarbij er iets van iets anders afgehaald wordt noem ik hier even verspanende bewerking. Een haar afscheren valt daar ook onder, vandaar dat ik het scheermes ook zie als een verspanend gereedschap. Uit die ervaring heb ik o.a. geleerd dat ik uiteindelijk toch altijd uitkom bij het beste gereedschap dat er te krijgen of te maken is.

Daarom maar meteen naar de duurdere krabbers gekeken. Mijn voorkeur ging ook nog uit naar roestvast staal en zo kwam ik uit op de Feather AS D2. Die heb ik toen aangeschaft en deze bevalt na een gewenningsperiode heel goed. Ik gebruik er ook Feather mesjes in. Van de leverancier kreeg ik er ook 10 Dorco mesjes bij. Deze zijn iets minder scherp. Nadeel van de Dorco is dat ze roesten, wat de Feathers niet doen. Dorco noemt ze wel roestvrij, dat zijn ze dan ook als je ze uitpakt. In de houder gaan ze iets roesten.

Zo, nu het scheren: Ik scheer me onder de douche of in bad liggend, lekker relaxed.

Het is me nog niet gelukt me te verwonden met deze manier van scheren, maar ik had al wel ervaring met de Gillette Exel.

In het begin had ik na het scheren wel een iets pijnlijke / gevoelige huid hier en daar, maar dat is vooral een kwestie van niet drukken en niet te vaak over hetzelfde stukje huid, zo merkte ik en las ik dat ook hier op dit gezellige forum.

Als scheerzeep gebruik ik nu nog een stuk huishoudzeep, dat gaat best aardig.

Een scheerkwast gebruik ik nog niet, ik gebruik mijn handen om in te zepen. Lekker basic allemaal, maar dat gaat vast nog veranderen.

Eerst gebruikte ik alleen zeep, nu doe ik het iets uitgebreider:

Na het natmaken en inweken breng ik een laagje kokosolie aan. Dan maak ik schuim, tussen mijn handen vooralsnog, en dep dat op de wangen en aangrenzende gebieden die geschoren gaar worden. Ik dep wel en veeg of draai niet, om het schuim niet met de kokosolie te vermengen, dit zou de functie van beide niet ten goede komen. Even wachten en dan scheren. Dat gaat neg beter dan zonder kokosolie.

Ik scheer elke 2 of 3 dagen, net hoe het uitkomt.

Op het forum lezen is voor mij een heerlijke ontspannende bezigheid, niet in de laatste plaats door de sfeer en de humor, dank jullie!

@ Hanskoning:

Ik zit ingezetene te zijn in de wijk Voordorp. Ik ben ook in Utrecht geboren, maar hé, bij Gerard hoor je gewoon een t!

Ech woar joh met een T ha ik nie gedach :lol:

Maar dat komt natuurlijk door waar jullie tegen aan liggen Tuindorp Oost :)

Toen ik nog studeerde werkte ik zaterdags en in de vakantie bij Albert Heijn in de Gaard dus ik heb ook de T leren uitspreken :D

• 1 month later...