Jump to content

Stel je voor dat..

Gerard4t

Recommended Posts

ik me voorstel. Weet ik nog niet hoor, best eng of toch niet?

Nou, hou je vast:

Mijn naam is: Gerard en ik drink bijna nooit thee, veel liever koffie.

Ooit elektrisch geschoren, maar dat was toch niet echt prettig. Toen een Gillette Excel houder met mesjes gekocht. Dat was al beter, maar beviel niet helemaal omdat de ruimte tussen de mesjes verstopt raakt met afgesneden stoppels. Het bovenste mesje pakt dan nog wel een haartje, maar dat kan niet helemaal afgesneden worden omdat de prut tussen de mesjes dat niet toelaat. Wie heeft ooit bedacht dat meer mesjes beter zou zijn?

Goed, dan liever iets met 1 mesje en dan meteen goed.

Ik heb veel ervaring met o.a. verspanende gereedschappen en ook met de hoogst mogelijk kwaliteit van het slijpen daarvan. Alle bewerkingen waarbij er iets van iets anders afgehaald wordt noem ik hier even verspanende bewerking. Een haar afscheren valt daar ook onder, vandaar dat ik het scheermes ook zie als een verspanend gereedschap. Uit die ervaring heb ik o.a. geleerd dat ik uiteindelijk toch altijd uitkom bij het beste gereedschap dat er te krijgen of te maken is.

Daarom maar meteen naar de duurdere krabbers gekeken. Mijn voorkeur ging ook nog uit naar roestvast staal en zo kwam ik uit op de Feather AS D2. Die heb ik toen aangeschaft en deze bevalt na een gewenningsperiode heel goed. Ik gebruik er ook Feather mesjes in. Van de leverancier kreeg ik er ook 10 Dorco mesjes bij. Deze zijn iets minder scherp. Nadeel van de Dorco is dat ze roesten, wat de Feathers niet doen. Dorco noemt ze wel roestvrij, dat zijn ze dan ook als je ze uitpakt. In de houder gaan ze iets roesten.

Zo, nu het scheren: Ik scheer me onder de douche of in bad liggend, lekker relaxed.

Het is me nog niet gelukt me te verwonden met deze manier van scheren, maar ik had al wel ervaring met de Gillette Exel.