Jump to content

Slijptechniek, wetten e.d.


YoeriGod

Recommended Posts

Dames, heren!

 

Als eerst bedankt voor al jullie leuke draadjes, zo veel maak ik geen gebruik van het forum, maar om er zo nu en dan eens doorheen te bladeren is erg leuk ;). Er is iets waar ik echter niet uit kom, namelijk hoe het slijpen van een straight precies werkt.

 

Ik heb in een ander draadje wat aanraders gezien voor een 12k Naniwa Specialty steen (als hier te vinden) en dat ziet er prima uit, ik betwijfel echter of dat het enige is wat ik nodig heb. Er zijn bijvoorbeeld ook nog dingen als een houder beschikbaar, nodig? Of hulpstukken..

 

Daarnaast heb ik geen flauw idee hoe ik het zou moeten doen, ik weet niet of iemand in de omgeving Eindhoven het me zou kunnen leren (ik heb maar 1 mes, dus het is voor mij prettig als ik dat niet verpest :lol:) of dat er online goede resources beschikbaar zijn hierover?

 

Zoals veel dingen met scheren klinkt het alsof ik vraag naar een snelweg terwijl er veelal bospaadjes bewandeld worden. Ik ben echter benieuwd naar jullie ervaringen en voorkeuren en het leek me geen slim idee om er zonder voorbereiding in te duiken.

Link to comment
Share on other sites

Welkom Yoeri. Ik ben agnostisch atheist.

Stel jezelf effe voor in de welkomstafdeling van het forum, dat vinden we allemaal fijn en iedereen zegt hallo en dan ben je meteen in de familie.

 

Wat wil je bereiken, ik denk dat dat de eerste vraag is. Wil je een scherp mes scherp houden? Dan niets anders dan bijvoorbeeld die genoemde Naniwa 12k. Wil je een mes van helemaal bot naar helemaal scheerklaar krijgen? Dan een zogeheten progressie aan stenen, waarbij je meestal begint met 1k, en dan via 3k, 5k, 8k naar de 12k gaat.

Verder nodig schuurpapier en water, en eventueel tape.

Schuurpapier niet voor de messen, maar om je stenen vlak te maken. Water om je stenen tijdens het slijpen nat te maken en houden: op een droge naniwa is het niet slijpen. Tape eventueel om over de rug van je mes te plakken, hetzij om de rug te beschermen, hetzij om de snijhoek optimaler te krijgen, hetzij om allebei, hetzij omdat je dat gewoon fijn vindt.

 

Meer is niet nodig.

 

Verder is het in principe je mes met de snede voorwaarts over de goed natte steen duwen, dit alles zonder druk uit te oefenen. Op de lagere grits kan druk handig zijn, maar WEINIG, en zonder gaat het ook prima alleen duurt het langer. Als een steen klaar is, wat je leert voelen zien en horen, spoel je het af en ga je naar de volgende steen. Het is eigenlijk heel simpel :-)

 

Bovenstaand geldt voor de synthetische stenen. Je kunt ook de natuurstenen kiezen, dan wordt het een ander verhaal waar anderen je beter over kunnen informeren. Sowieso kunnen anderen je nog heel veel meer info geven dan ik nu gedaan heb, maar je initiele vraag is wel een beetje beantwoord.

Link to comment
Share on other sites

Kijk efsk, dankjewel voor de info! Ik ben ook geen priester, meer iemand met een gebrek aan fantasie en een achternaam die toevallig met god begint ;).

 

Het gaat inderdaad om het scherp houden van een mes, ik ben op de korte termijn in ieder geval niet van plan om messen de gaan restaureren. Het valt me op dat het mes met de snede voorwaarts over de steen geschoven moet worden, dat had ik niet verwacht! Ken je toevallig iemand in de omgeving Eindhoven die hier ervaring mee heeft?

 

Ik dacht dat ik me al eens voorgesteld had op dit forum, maar ik blijk het geheugen van een goudvis te hebben, ik zal het alsnog doen :oops:.

 

Edit: Heb in ieder geval de slijpsteen besteld, zal het toch ooit moeten leren als ik mijn messen zelf wil onderhouden. Ben nog steeds benieuwd of er mensen in de buurt van Eindhoven zijn die me er wat van kunnen laten zien.

Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb dus het zelfde probleem. Ik heb in de eerste instantie mijn messen door een vakman laten slijpen ( slijpservice van man and shaving) Dus ik weet hoe een echt goed mes aan voelt. Maar na verloop van tijd worden de messen minder soepel.Ik neem trouwens al mijn tijd om rustig en goed te stroppen. Na verloop van tijd heb ik de messen over de spanriem met rode pasta gehaald en dat gaf ook een voelbaar beter resultaat. Maar echt slijpen van mijn goede messen maakt mij wat huiverig. Als beginner maak je een mes eerder bot dan dat je hem weer scheerklaar krijgt. Nou was het slijpen van messen al beetje een hobby van me van de messen die ik bij outdoor activiteiten gebruik, maar het scheerklaar maken van een open mes is een heel andere tak van sport. Ik zelf heb de vogende stenen 200k , 800k een 1000 k suhiro 2000k 5000k vervolgens heb ik de coticule die ik besteld heb in belgie bij de bron zelf. Ik heb daar gevraagd om een steen uit te zoeken die zowel slijpende eigenschappen heeft en waarbij ik als laatste de steen als finicher kan gebruiken. Als laatste heb ik nog een dragons tongue van 12.000 k . Ook ik krijg de messen maar met moeite op oorlogssterkte . Heb een paar maal een mes een paar slagen over de coticule gehaald, uiteraard begonnen met een lekker slurry maken maar echt scherp , mwa niet echt. Dat ondanks al de fimpjes op Utube enz. Ik heb nu twee messen op ebay besteld die ik inmiddels binnen heb. Het is een poseidon ZY en een goedkope titan. Ik ben nu begonnen daar op te oefenen. Het zijn niet mijn goede messen dus ik heb ook de ruimte om wat te experimenteren . Als ik de slijptechniek straks wat in de vingers heb dan kan ik mijn goede messen eens over de stenen halen. Wat ik begrepen heb hoeft dat niet met regelmaat te gebeuren en is goed leren stroppen in feite het halve werk. Maar samengevat ik zou ook graag eens een workshop les willen hebben van een deskundige om alle does and dont,s onder de knie te krijgen. In de tussentijd ga ik lekker door met oefenen.

Link to comment
Share on other sites

Om op een vraag van Yoeri in te gaan m.b.t hulpstukjes en een houder.

Hulpstukjes zijn voor keukenmessen en die heb je niet nodig. Een houder in principe ook niet voor een 12k. De bedoeling is om op een 12k geen enkele druk met het mes uit te oefenen, door het in de hand te houden en balanceren van de steen vang je eventueel de te veel uitgeoefende druk op.

Hoewel het mogelijk is om met schuurpapier de steen vlak te houden geef ik zelf de voorkeur aan een egaliseersteen. Succes

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb dus het zelfde probleem. In de tussentijd ga ik lekker door met oefenen.

 

Dat is het hele eier eten, oefenen en blijven oefenen.

 

ps. hier en daar een blanco lijn tussen een groot epistel maakt je post een heel stuk prettiger om te lezen ;)

Link to comment
Share on other sites

@Jos, na een 5k synthetische steen heb je geen slurry meer nodig op een coticule, 100 slagen met alleen water zou genoeg moeten zijn. Hooguit een zeer dunne slurry. Eventueel daarna nog wat crox op b.v. Balsa. Ik heb zelf de laatste tijd geëxperimenteerd met een BBW met alleen water na een 5k en na een 8k en heb daar een goed gevoel aan overgehouden.

Link to comment
Share on other sites

@Jos, ik wil best een van je goede messen op scherpte brengen, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je het verschil bemerkt met een mes die geslepen is door een professionele slijpservice. Halen we de Suehiro Gokumyo 20k een keer uit de kast. Alleen de portokosten zijn voor jou.

Link to comment
Share on other sites

Om op een vraag van Youri in te gaan m.b.t hulpstukjes en een houder.

Hulpstukjes zijn voor keukenmessen en die heb je niet nodig. Een houder in principe ook niet voor een 12k. De bedoeling is om op een 12k geen enkele druk met het mes uit te oefenen, door het in de hand te houden en balanceren van de steen vang je eventueel de te veel uitgeoefende druk op.

Hoewel het mogelijk is om met schuurpapier de steen vlak te houden geef ik zelf de voorkeur aan een egaliseersteen. Succes

 

Bedankt voor de tips Tony! Wat voor verschil bemerk je tussen het gebruiken van schuurpapier en een egaliseersteen? Ik zag die stenen in de webshop voorbij komen en het leek me niet voor niets, ik neem aan dat schuurpapier een stuk minder vergevend is voor de steen?

 

Nog even over het nathouden - moet ik me constant stromend water voorstellen, of is de steen iedere X halen een keer nat maken voldoende?

 

En betreft de slijphoek - ik denk aan een slijphoek vergelijkbaar met een hoek waaronder ik scheer, is dat logisch of moet ik gewoon proberen het mes zo vlak mogelijk te houden?

 

Die cursus van Jos vind ik een goed idee trouwens :D.

Link to comment
Share on other sites

Zo vlak mogelijk op de steen. Je kan iets spelen met de hoek door op de rug van het mes elektra tape te plakken. Bij oudere messen met een versleten rug is die tape bijna noodzaak.

Je scheerhoek die doorgaans 30* is dus te overdreven en met die hoek sloop je je mes. Niet doen dus.

Betreft nat houden.. neem een planten spuit en als je ziet of merkt dat je steen droog wordt bij spuiten.

 

Super Rolf, dat zijn de praktische tips die ik in acht ga nemen bij mijn eerste poging :). Ik ben ondertussen ook wat videos aan het bekijken ter voorbereiding, in het afwachten van de binnenkomst van de steen. Ik scheer nu sinds ontvangst (ik denk anderhalf jaar?) met mijn mes zonder het geslepen te hebben en pers er met veel moeite om de keer een goede scheerbeurt uit. Het slijpen zal wonderen doen als het me lukt!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Tony,

 

Ik heb zeker belangstelling voor je intressante aanbod om een van messen onderhanden te nemen.

Kun je me vertellen hoe we dit practisch aan gaan pakken ?

Ben bij voorhand al nieuwsgierig hoe dit uitpakt.

Leuk aanbod

 

Jos,

Ik stuur je een Persoonlijk Bericht middels het forum met mijn adres.

Link to comment
Share on other sites

@YoeriGod

Schuurpapier werkt prima alleen wordt het bij mij dan zo'n smeerboel, vandaar mijn voorkeur voor een vlaksteen. Ik heb zelf destijds 600 grit wet & dry gebruikt op een glasplaat met ruim water. Zelf gebruik nu ik een Atoma 600 diamantplaat van dezelfde grootte als de slijpsteen maar dat is voor jou op dit ogenblik een stap te ver denk ik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@YouriGod

Schuurpapier werkt prima alleen wordt het bij mij dan zo'n smeerboel, vandaar mijn voorkeur voor een vlaksteen. Ik heb zelf destijds 600 grit wet & dry gebruikt op een glasplaat met ruim water. Zelf gebruik nu ik een Atoma 600 diamantplaat van dezelfde grootte als de slijpsteen maar dat is voor jou op dit ogenblik een stap te ver denk ik.

 

Ah vandaar! Dan laat ik de aanschaf van zo'n steen nog even achterwege, die smeerboel overleef ik wel eens in de paar maanden ;). Bedankt voor je tips in ieder geval, ik ga het eind deze week gewoon proberen!

 

PS: Het is Yoeri met een 'e', maar het kan op zo veel manieren geschreven worden dat ik het je niet kwalijk neem :lol:.

Link to comment
Share on other sites

hier eeen artikel over hoe ze bij Revisor ( Schulze ) het slijpwerk doen

 

http://www.straightrazormagazine.com/2013/05/interview-with-thomas-kronenberg-ceo-at.html

 

gewoon nog conventioneel en niets speciaals aan , en die messen scheren top

lekker simpel en ambachtelijk

Bedankt, leuk om te zien!

 

Yoeri, mijn excuses ik heb inmiddels de Posts aangepast

Het is je al vergeven Tony, bedankt :).

Link to comment
Share on other sites

Oke, ik zei wel dat ik zou wachten tot het weekend, maar gisteravond kwam de Naniwa 12k binnen en ik had niet het geduld om op mijn nieuwe strop te wachten, dus ik heb me er maar aan gewaagd!

 

Het startpunt:

1OuNoDH.jpgoZ2G6kp.jpg

 

Zoals gezegd - het mes is altijd gestropt (25x op leer) voor gebruik, maar sinds ik hem gekocht heb is hij nog niet geslepen en dat is inmiddels meer dan een jaar geleden. De laatste paar scheerbeurten begon het mes aardig te trekken, dus vandaar mijn aanschaf. De steen was dunner dan ik had verwacht, maar dat zal aan mijn verwachting gelegen hebben :lol:.

 

Anyway - na een halve spuit glassex in de gootsteen gegooid te hebben omdat ik geen plantenspuit in huis bleek te hebben (men kan geen omelet maken zonder eieren te breken..) ben ik begonnen. De steen zag er op dit punt als volgt uit:

9CyvCko.jpg

 

Ik zag gisteren helemaal voor me dat ik uren aan het slijpen zou zijn. Volgens

die ik zag ging het echter om maar 4 tot 7 halen over de steen. En ik ga niet doen alsof ik het beter weet bij mij eerste keer!

 

De eerste haal ging wat bibberend, hoe veel druk gebruik je, hoe voelt het aan om het lemmet over de steen te laten gaan, etc (ter referentie: alleen de druk van het gewicht van je mes, en je merkt eigenlijk amper weerstand). De eerste haal leek meer op water van de steen vegen dan op iets anders, maar goed. Note to self: ik mag minder water gebruiken :D.

 

Na een paar halen voelde het al beter, en merkte ik ook dat er wat residu op de steen terecht kwam:

eUS36fE.jpg

 

.. een teken dat er in ieder geval iets gebeurde! Dus na 8 halen (ik wist het toch iets beter..) besloot ik het mes een keer of 20 over het leer te halen en het lemmet te inspecteren.

vJREas1.jpg

 

Ik zie in ieder geval fijne krasjes aan het snijvlak, nog een bevestigend teken dat er iets gebeurd. Ik probeer nog te doen alsof ik scherpte in kan schatten door een staande armhaar door te snijden, maar eerlijk gezegd gaf me dat 0 extra informatie :roll::lol:.

 

Voor de goede orde en de oefening besloot ik het hele proces nog eens te herhalen, 8 halen over de steen en vervolgens 20 over het leer. Hierbij voelde ik het mes een keer happen in de steen, dat leek me een teken dat ik te veel druk gebruikte en toen ben ik weer opnieuw begonnen vanaf het begin! Na de laatste succesvolle cyclus besloot ik om me maar te gaan scheren. Een extra 40 halen over het leer voor ik begon leek me een goed idee, en vervolgens kwam de SOTD:

ULJmxHN.jpg

 

Eindoordeel: De feedback van het mes was zeker anders, maar het scheerde prima! Babybillen zouden jaloers zijn ;). Beginnersgeluk, talent, goede voorbereiding? Hopelijk een beetje van allen, ik ga het zeker vaker doen! Nogmaals bedankt voor alle tips iedereen!

Link to comment
Share on other sites

Goed slijpen van een open scheermes is een skill zegt en leest men op diverse fora. In een eerder bericht had ik al gemeld dat het slijpen van messen toch wel een hobby van me is. Was deze zomer dan ook regelmatig met de stenen een middag onder de parasol te vinden. Het volgende speelt nu , ik was redelijk bedreven in het slijpen van keuken messen en mijn outdoor messen , maar deze slijp je onder een geheel andere hoek. Dat is logisch want een outdoor mes met een snede als een open scheermes zal het snel begeven bij het grove hak en snijwerk van bv 5 cm touw takken hout van de zelfde diameter. enz.

 

Gisteren mijn george Butler 6/8 ter hand genomen om hem op scherpte te krijgen. Ik heb hem eerst een slag of twintig op een 5000 k watersteen gegeven. Heel rustig zonder druk uit te oefenen. Vervolgens mijn coticule gepakt en alleen vochtig gemaakt. Hierna mijn mes ook weer rustig en zonder druk een slag of vijftig gegeven ( is dat teveel ? ) over de steen. na deze behandeling 100 slagen over het leer van mijn westholme strop. Vanochtend was mijn straight shave day dus met goede moed mijn 'geslepen' mes gepakt. Nou ik kon gelijk stoppen want het voelde aan of ik met oud bot slagersmes bezig was. Ander mes gepakt en dat ging goed. Wat ik heb fout gedaan is voor mij in nevelen gehuld. Ik heb gewerkt volgens het boekje maar tevergeefs.

Een tijdje terug een ander mes op dezelfde wijze behandeld en deze was goed op scherpte . Op een schaal van 0 tot 10 kreeg hij van mij een 7. Dat is redelijk voor mijn doen.

 

Binnenkort het botte mes slijpen vanaf het begin , dus viltstift mini microscoop en vervolgens beginnen met mijn Suehiro 1000 k en dan langzaam opbouwen. Eens zal het me lukken om met de nodige nonchalance met een paar slagen een mes vlijmscherp te krijgen, zoals op sommige Youtube filmpjes ( grapje)

Ik blijf het slijpen van messen ontzettend leuk vinden en het zijn voor mij echt rust momenten in mijn leven

Link to comment
Share on other sites

@jos:

Ik had ook zo'n aantal slagen verwacht, maar volgens diverse bronnen die ik op het internet tegenkwam zijn te veel slagen ook funest voor het mes. Ik zou het juist eens met minder proberen. Kan me goed voorstellen dat mijn ervaring je niks waard is, maar wie weet ;)

Edit: Ik zie dat dit niet voor een synthetische steen was, excuus. Negeer dit advies dan vooral ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@jos, 50 slagen op een coticule met water is aan de krappe kant. Verdubbel dat maar.

De vraag is natuurlijk of de snede goed gezet is. Als die niet goed is zal je nimmer een goed resultaat krijgen.

 

Er zijn op de diverse fora meerdere instructies te vinden mbt het zetten van de snede. Deze is van Jarrod van de superior shave.

 

1) check flatness of your stone with a reliable reference and correct if necessary

 

2) intentionally and very gently dull the razor to be reset on a side of glass "breadknifing" w/ as little pressure as will make it ignore arm hairs when blade is flush to skin

 

3) work over one side of the 2 bevel planes without flipping, back and forth trying to get all the edge line an equal quantity of stone mileage under a slurry, perhaps on some razors periodically stopping/wiping/checking for the width of the bevel planes as you want it to be as close to uniform as possible and never wider unless that portion of the razor is shorter from spine to edge distance than is a shallower-bevel-width portion of the razor, and if necessary giving some corrective half-strokes with isolated/localized finger pressure upon the portion with a too-narrow bevel plane width

 

4) continue with step "3" until you can just barely cut arm hair or hear the razor edge trying to, all while never having yet flipped to side two

 

5) now do the same quantity of approximate stone mileage to the other side after the first side looks uniform width and barely makes arm-hair-cutting sounds despite the enormous wire burr you'd intentionally made

 

6) after you've approximated the same time on side B, switch to normal back and forth laps and start diluting gradually until it looks just like plain water

 

If you do all of that you can be sure the bevel geometry will match the stone from which you're working upon and you wouldn't have a 'false positive' of topping off a halfway done edge 

Link to comment
Share on other sites

Ben ook wel benieuwd hoe de verhouding pro & amateur is betreft scherpte.

Eigenlijk ben ik stiekem ook wel benieuwd wie de professionele slijper is en wat hij gebruikt om de scherpte te krijgen.

(Heb er ooit eens een vraag over gesteld bij hun maar toen deden ze maar geheimzinnig)

 

Rolf, ik heb vandaag een mes van Jos binnen gekregen die door de genoemde slijpservice onder handen genomen is.

Wat ik zag is gewoon bedroevend: de snede was voor 1/3 deel niet compleet. Een simpele markertest was voldoende, zelfs zonder microscoop was dit al vast te stellen. Een shavetest is vast ook niet gedaan. Ik denk niet dat mes geslepen is door iemand die zich met een straight scheert. Het mes had een lichte geometrie probleem maar een beetje slijper weet hoe hij daarmee moet omgaan. Jammer. Ik hoop dat dit een toevalliger misser is geweest anders lopen er een aantal erg ontevreden klanten rond.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.