Jump to content

Kan iemand mij meer vertellen over deze straight.

bassochist

Recommended Posts

Vandaag heb ik van mijn moeder deze straight gekregen, niet in een hele goede staat, maar ook niet zo gek, deze is van haar opa geweest en zolang als ik weet dat er messen bestaan heeft deze thuis gelegen dus daar is ruim 30 jaar niet mee geschoren, en niet geslepen, en het mes zelf is veel ouder als die 30 jaar.

Dus mijn vraag is dit te restaureren, en bij wie kan ik dat het beste laten doen, en is dit nog een bijzonder mes buitenom de geschiedenis en de emotionele waarde die eraan vast zit??

3717BBA3-4896-4088-8644-F501CEB53E2B-269-000000A21CB157D0_zps9d97c3b6.jpg

4CBA9130-5FDC-4DB3-B9AA-0CE46A432C01-269-000000A20F4D1DDC_zps31c66f21.jpg

C7561845-6330-443F-990A-63C820733BDC-269-000000A2235F5210_zpsc390ad82.jpg

3ADF1F77-7203-4A7F-ABA6-288499C56837-269-000000A229851034_zpse179b42c.jpg

De maker van het mes is Richard Abr. Knyn, Solingen-Gräfrath in 1922

Het mes is zeker te restaureren, wel opletten met de gouddruk want die is er zo af als je niet oplet. Ik doe het zelf niet meer maar weet wel enkele mensen die dit kunnen restaureren maar ja dat kost toch wat geld. Hangt ervan af wat je ervoor over hebt. Mogelijks zijn er mensen op het forum die je hierbij kunnen helpen? die zullen dan vast wel contact met je opnemen.

Erg fraai mes, bijzonder fraai handvat :)

Mes is zeker nog te redden en helemaal scheerbaar te maken zo te zien. Alleen moet je idd wel oppassen met schuren als je dergelijke versieringen of etsen hebt. Die ben je zo kwijt. Helemaal blank zal je hem niet krijgen zonder de ets te verwijderen, maar met wat TLC kan je er wel iets moois van maken. En zoals gezegd, scheerbaar maken is helemaal te doen. Kwestie van mes schoonmaken en slijpen. Dan hou je zelfs het oude karakter van de patina wat ook zijn groep fans heeft.

Mooi mes!

Ik heb zomaar een vermoeden dat het handvat wel is van been of hoorn kan zijn..

Wat betreft de gouden etsen: ik heb weleens gehoord dat een aantal lagen nail polish erop ervoor zorgen dat het goud intact blijft als je gaat schuren. Wel een waarschuwing: ik heb dit nooit zelf gedaan en alleen maar gelezen, geen idee of het waar is dus! Zoek desnoods even wat meer info op als je het van plan bent, want het zou zonde zijn als het fout gaat.

net voorzichtig het mes schoongemaakt, de goldwash is idd fragiel, dus daar ben ik maar vanaf gebleven, voor de rest viel de roest eigenlijk erg mee, zeker als je bedenkt dat het ding al zo oud is, en het toch een paar jaartjes in een vochtige badkamer gelegen heeft, en er zat ook veel vuil op, heb nog wat foto's gemaakt.

IMG_6650_zps695c935d.jpg

IMG_6649_zps22b1d4c6.jpg

IMG_6647_zps09e21fe1.jpg

ik denk zelf als hier weer een goede scherpe snede op gezet wordt, dit voldoende is, zo blijft de leeftijd toch zichtbaar, en het mes is bruikbaar.

Is al best netjes! Ik weet niet of je in mijn omgeving woont , anders zou ik zeggen breng hem langs en dan slijpen we hem ter plekke.

Zie je ook hoe dat in zijn werk gaat.

Ik heb ook polijst spul en een dremel, al weet ik niet of die goldwash daar tegen kan.

Goldwash afplakken met tape zodat je de rest van het mes kan polijsten werkte altijd goed bij mij. En als je de kans hebt om bij Buffel langs te gaan zeker doen, je leert heel veel bij als iemand je voordoet hoe je een mes moet slijpen. Succes!