Jump to content

Vulfix scheercreme

Hanskoning

Recommended Posts

Vulfix is bij natscheerders vooral bekend om haar kwalitatief goede scheerkwasten. Minder bekend misschien is dat ze ook scheercremes in hun portfolio hebben welke -voor zover mijn kennis reikt- geproduceerd worden door Simpson.

De crèmes van Vulfix zijn absoluut geen gemeengoed op ons forum en dat is jammer want het zijn mooie crèmes die veel scheerplezier garanderen.

Ze zijn verkrijgbaar in 5 geuren te weten: Lavendel, Sicilian Lime, Persian Musk, English Rose en Sandalwood. Met alle crèmes -uitgezonderd de Sandalwood- heb ik me geschoren en daar hij zo lekker is heb ik recentelijk een her-aankoop van de Sicilian Lime gedaan en dat komt niet veel voor bij mij.

De verpakking:

De crème is verpakt in een eenvoudige witte plastic container, welke voorzien is van een sticker die aanduidt welke geur het is, en het deksel is verzegeld met ouderwets plakband. De pot heeft een grote diameter waardoor elke borstel moeiteloos geladen kan worden. De inhoud van de pot is 225 ml met daarin 180 gram crème.

De crème:

Wat opvalt bij Vulfix is het feit dat elke geur een verschillende viscositeit heeft oftewel de ene crème is duidelijk dikker als de ander. De Sicilian Lime en de English Rose zijn het vloeibaarst en als je het bakje scheef houdt loopt de crème er zelfs traag uit. de Persian Musk en Lavendel hebben daarentegen een andere consistentie die gelijk is aan de stevigheid van een zachtere TOBS crème zoals de Mr. Taylor.

De Geur:

De geuren zijn vrij sterk voor een Engels product - enige Engelse bescheidenheid is dus ver te zoeken- en zoals jullie waarschijnlijk weten apprecieer ik dit zeer. Open een willekeurige pot en de odeur komt je tegemoet, ook tijdens de gehele scheerbeurt blijft de geur van de crème duidelijk waarneembaar.

De Sicilian Lime is voor mij één van de meest verfrissende limoen geur die ik ooit geroken heb, en is dus mijn duidelijke favoriet. De English Rose is vergelijkbaar met de rozen geur van Cyril R Salter dus heerlijk fris en iets minder zoet, de Lavendel is redelijk maar de minste van de serie in mijn optiek, wat mede veroorzaakt wordt door de wat onbestemde blauw/paarsige kleur en de Persian Musk is een mooie warme Oosterse geur. De Sandalwood heb ik bij Kalerolf mogen ruiken maar die staat me niet meer helder voor de geest.

Het schuim:

Zoals jullie zullen begrijpen is de creme makkelijk met elke soort borstel op te pakken dit door te "dippen" in de meer vloeibare en door rustig rond te draaien met de borstel in de vastere crèmes.

Voor degenen welke met de vinger de crème uit de pot halen om vervolgens deze over het gezicht of in de kom te doen kunnen de de wat minder vaste crèmes van de English Rose en de Sicilian Limes minder geschikt zijn.

Waak ervoor om niet teveel crème op te nemen door de borstel te diep in de pot te duwen, slechts met een klein beetje crème verkrijg je veel schuim, wat dat betreft ben je door de vloeibaarheid al snel geneigd te veel te laden. Ik doe dit door de borstel in het midden van de loft licht samen te knijpen en voorzichtig in de crème te dopen.

Zowel opgeschuimd op het gezicht als in de kom ontwikkeld zich binnen korte tijd een stabiel, stevig en volvet schuim, waarbij je tijdens dit proces voorzichtig moet zijn met het toevoegen van water. Doe het bijvoegen van water druppelsgewijs tot het schuim stevig staat.

Het schuim is van zeer goede kwaliteit en blijft drie scheergangen zonder enige moeite overeind. De baardharen worden meer dan uitstekend verzacht en je creëert een glijlaag die goed beschermend en verzorgend is. Het mes glijdt soepeltjes over het schuim en ga je met een natte vinger over de huid daar waar het mesje net over heen gegaan is dan voel je nog steeds de vettige ondergrond van de zeep.

Het huidgevoel:

Na een scheerbeurt met deze creme voelt mijn huid altijd ontspannen en verzorgd aan.

Absoluut geen last van huid irritatie en/of een droog gevoel.

Ik kan me wel indenken dat door het gebruik van meer of zwaardere oliën (ik weet niet precies hoe dit werkt) om de sterkere geur te verkrijgen mensen met een gevoelige huid hier misschien irritatie van kunnen ondervinden.

En het zal na bovenstaande geen verbazing wekken dat de geur zelfs na het afspoelen van de huid met water nog enige tijd aanwezig is.

De prijs:

De prijs voor een pot Vulfix bedraagt gemiddeld een € 15 voor een pot van 180 gram.

Hiermee zit hij in de prijsklasse van bijvoorbeeld TOBS en een Cyril R Salter.

Het is ook een zuinige crème die dus met zijn 180 gram wel +/- 120 scheerbeurten mee moet kunnen gaan.

Wil je dus eens een andere kwalitatief goede crème uitproberen met mooie, aparte en vooral iets sterkere geuren dan moet je zeker de Vulfix eens uitproberen.

IMG_1033.JPG.31042ebfdc32e00967fbf01d3cc99efc.JPG

Ik kan Hans bijtreden in zijn ervaringen, is al een tijd terug dat ik ze gebruikte (zijn ondertussen allemaal op) maar zeker cremes die ik nog eens ga bestellen (ik kocht ze toen in de UK maar herinner me niet meer waar precies).

Ok Hans mooie recensie. Ik ga zeker die Sicilian Lime proberen, Maar... waar is die te koop?

Zoals Rolf al aangeeft bij Paul Kox bevoorbeeld en hij heeft de potten open staan dus je kan eerst aan de geur ruiken of hij je bevalt.

Hans ik heb de Sandelwood hier en moet zeggen ,het is een super creme, maar zo als je al aangaf hij is vloeibaar, het is denk ik wel de vloeibaarste creme die ik heb, maar wat ruikt en scheert die lekker, zal tzt de andere ook eens bestellen :lol::lol:

Dan zal de Sandalwood even vloeibaar zijn als de Rose en de Lime, blijft over dat de Persian Musk en Lavendel wat vaster zijn.

Eigenlijk wel raar je zou denken dat de cremes alleen verschillend van elkaar zijn door de toegevoegde parfum/essentiële oliën.

Welke chemicus/deskundige kan hier zijn gedachten eens over laten gaan?