Ga naar inhoud
Harkos

Saddle Stainless Blades

Aanbevolen reacties

P_M_Saddle.jpg.d4df6ff7ea4c63d3d3adfd2e702fb159.jpg

Het mesje dat ik deze keer probeer is niet meer verkrijgbaar, sterker nog op het www is er nauwelijks iets over te vinden. Het is een mesje, dat in het Nederlandse taalgebied werd verkocht, want er staat in het Nederlands op dat je hem niet af mag vegen. Heb geen idee hoe oud deze mesjes dus zijn, maar deze heeft me 5 goede beurten geleverd en mocht toen de spaarpot in. Had misschien nog een keer gekund, maar zo is het goed. Het mesje krijgt de nominatie goed, wat mij betreft 5 prima beurten.

1- Krabber: Ikon X3

De Saddle is een oud mesje, wel roestvrij, maar dus oud. Kugelfanger (Teun) gaf ze me mee toen ik bij hem op de koffie was om te proberen en te vergelijken. Het mesje is zo oud, dat het wereld wijde web geen informatie, althans plaatje, levert. Toch heb ik me er prima mee geschoren. Het moet een in Nederland bekend mesje zijn, want op de achterkant van het wikkeltje staat: mesje niet afdrogen.

De combi X3 Saddle bracht me in verwarring. Zit er wel een mesje in? Die krabber is zo mild en het mesje blijkbaar zo goed, dat ik echt geen scheergevoel krijg. Net of je met een pollepel het schuim weer van je gezicht schept. Intussen gaan de haren wel even mooi mee. In 3 rondes spiegelglad.

2- Krabber: Mühle R41 (2015)

De Saddle doet het goed. Direct snit gevoel, maar ook wat gevoel van net geen trek.

Dat kan echter aan de combi liggen, want de R41 zet het mes wel in zijn volle glorie op het vel en dat moet je weten te doseren. In 3 rondes echt glad en uiteindelijk geen raar gevoel in het vel, dus toch een goede beurt. Morgen weer in een vergevingsgezindere krabber en dan zien of dit aan het mesje ligt.

3- Krabber: Above The Tie S1

De Saddle is aardig op dreef. Een mooi gladde bakkes in 3 rondes.

In de ATT S1 is het mesje in zijn element. Probleemloos scheren en een lekker ontspannen velletje.

4- Krabber: Gillette Black Beauty Long Handle adjustable

De Saddle blijft aardig op dreef. Ik weet niet hoe oud dit mesje is, maar dat heeft blijkbaar geen invloed op de scheerkwaliteit. Weer lekker glad.

De Black Beauty de eerste 2 rondes op6 en nagewerkt op 9. Was nieuwsgierig wat daar het effect zou zijn. Welnu glad geen irritatie en geen schade. Mooi dus, mag het mesje nog een keer.

5- Krabber: Ikon Shavecraft 101

De Saddle had vandaag zoveel moeite, dat deze in de spaarpot verdween. Heb me er wel weer goed mee kunnen scheren en mijn 5 norm is gehaald, maar moest erg goed opletten om een mooi glad resultaat te bereiken.

In de Ikon 101 heb ik hier normaal minder mee. Aan het schuim kan het niet hebben gelegen, want het mes glibberde prima over het vel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ondanks niet meer verkrijgbaar toch interessant leesvoer! Dank.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi om te lezen dat deze ouwetjes het nog goed doen!

RVS mesjes stammen ongeveer vanaf de jaren zestig, en gezien de styling van het doosje zou dit mesje ook wel eens uit die periode kunnen komen.

Talibeard weet ongetwijfeld meer, maar waar is die als je hem nodig hebt ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

RVS mesjes stammen ongeveer vanaf de jaren zestig, en gezien de styling van het doosje zou dit mesje ook wel eens uit die periode kunnen komen.

De eerste RVS-mesjes werden in 1956 geproduceerd en verkocht door Rud. Osterberg Osberghaus uit Solingen. Dat is de maker van Fasan. Eerder, in de jaren dertig (!), produceerden ze het eerste teflon-coated mesje.

edit: mijn notities warenn niet eenduidig: ik heb de fabrikant als Rud Osberghaus én als Osterberg genoteerd. Waar die laatste vandaan komt moet ik nog maar eens uitzoeken, want het is Osberghaus natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste RVS-mesjes werden in 1956 geproduceerd en verkocht door Rud. Osterberg Osberghaus uit Solingen. Dat is de maker van Fasan. Eerder, in de jaren dertig (!), produceerden ze het eerste teflon-coated mesje.

edit: mijn notities warenn niet eenduidig: ik heb de fabrikant als Rud Osberghaus én als Osterberg genoteerd. Waar die laatste vandaan komt moet ik nog maar eens uitzoeken, want het is Osberghaus natuurlijk.

Interessant, bedankt. Blijft wel de vraag waar die Saddle's vandaan komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hee Harkos, ik denk "he wat leuk, een nieuw mesje", blijkt dat jij wat oude mesjes hebt uitgeprobeerd. Dat mag, helemaal jouw tijd en hobby, maar is het misschien een beter idee om eerst de verkrijgbare mesjes te proberen? Stel je voor, er blijkt een heerlijk, fantastisch mesje te zijn wat lang mee gaat en uit een klein stadje uit India komt, maar toch enigszins verkrijgbaar, dan willen we natuurlijk allemaal dat mesje ook eens proberen. Maar met die NOS mesjes kunnen wij niks, daar loop je een keer tegenaan en dat was het dan. Terwijl de Gilette Nacet zo ongeveer schreeuwt om getest te worden. Kan een rotmesje zijn, wie weet, maar als het het paradijs op aarde zou zijn...dan kunnen we hem ten minste kopen! En Saddle is dood en begraven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mmm volgens mij heeft Harrie al heel wat gangbare mesjes getest en is zijn insteek van het testen hobbymatig en dus

ietsjes anders als jij bedoeld, maar ik ben blij voor Harrie dat hij dit toch wel mag van doen van je want ik vind het altijd heerlijk leesvoer.

Laat onverlet dat een ieder ook zelf mesjes mag testen en zijn ervaring met ons op het forum kan delen toch, iedereen heeft tenslotte een ander referentie kader.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hee Harkos, ik denk "he wat leuk, een nieuw mesje", blijkt dat jij wat oude mesjes hebt uitgeprobeerd. Dat mag, helemaal jouw tijd en hobby, maar is het misschien een beter idee om eerst de verkrijgbare mesjes te proberen? Stel je voor, er blijkt een heerlijk, fantastisch mesje te zijn wat lang mee gaat en uit een klein stadje uit India komt, maar toch enigszins verkrijgbaar, dan willen we natuurlijk allemaal dat mesje ook eens proberen. Maar met die NOS mesjes kunnen wij niks, daar loop je een keer tegenaan en dat was het dan. Terwijl de Gilette Nacet zo ongeveer schreeuwt om getest te worden. Kan een rotmesje zijn, wie weet, maar als het het paradijs op aarde zou zijn...dan kunnen we hem ten minste kopen! En Saddle is dood en begraven.

Als je even in mijn lijstje kijkt, kan je zien, dat bijna alle mesjes zijn getest, die de moeite waard zijn. Als je nog mesjes weet, die niet in mijn lijst staan en de moeite waard zijn, dan hoor ik dat graag en zie ik graag een paar proefmesjes tegemoet eventueel in ruil of tegen vergoeding.

Morgen begin ik aan een Personna Red.

Vind het leuk ook eens iets te proberen, dat al oud is en past bij klassiek scheren. En weet je het fappante is, dat die oude dingen glimmend uit het papiertje komen en net zo goed zijn als veel nu gemaakte mesjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

viewtopic.php?p=114627#p114627

Tadaa!!

Zijn die Nacets niet te duur voor jou, ik zag laatst staan dat je liever goedkope scheermesjes kocht.

Ik denk trouwens dat je beter volgende keer kunt vragen om aan Harkos om een mesje te testen (hij is vast niet te beroerd om een mesje voorrang te geven) komt waarschijnlijk wat beter over dan wat je nu doet. Dit vindt ik een beetje tegen dingen aanschoppen wat niet hoeft.

Waarschijnlijk reageer ik beetje zo geirriteerd omdat het mijn mesjes mesjes zijn, en ik het echt iets voor Harkos vond. Dus bijvoorbaat sorry als het verkeerd overkomt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren toch, de sop is de kool niet waard?

Ik werk gewoon op basis van waar ik zin in heb en wat mijn vel verdraagt mijn lijstje af. Een ieder mag daar van vinden wat hij wil. Wel vind ik het verwonderlijk, dat Simson elke keer er weer in slaagt om een zinloze discussie te starten, die geen vervolg krijgt en nergens toe leidt. Met die kennis heeft elke inhoudelijke reactie geen zin. Het blijft hier echter een forum waar in rede een ieder zin mening kan geven en zijn hart luchten. Wel is het jammer, dat een dergelijk technisch draadje door dit soort reacties, waar ik nu dus zelf aan mee doe, erg in waarde verliest. Op naar het volgende mesje. Nog een laatste opmerking, ik ben erg blij met elk sponsor mesje om mijn lijst te completeren en ook dus mesjes, waar een ander mogelijk nooit meer kennis van kan nemen, hoe lekker die ook scheert. Teun bedankt voor de Saddle's, hans voor het hart onder de riem en Simson, als je er niet over was begonnen, had ik misschien nu wel een Nacet geprobeerd, maar ja de keus is dus nu Personna Red :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik nu eens een mild gestemde, de zaken van afstand bekijkende positie inneem, eigenlijk dus zoals jullie van me gewend zijn, dan is op zich de vraag van Simsom voorstelbaar. Niks mis met een mooie lijst reviews van uitsluitend verkrijgbare mesjes. Helaas weet hij het (en daar val ik Harkos (en niet alleen hem) bij) niet voor het eerst weer zo te formuleren dat het mensen tegen hem in het harnas jaagt. Jammer weer.

Maar goed, in Harkos' lijst staan zat verschillende mesjes die nog verkrijgbaar zijn goed omschreven, en met een kleine gerichte zoekfunctie vind je ook andermans reviews van nog verkrijgbare exemplaren. In die zin zijn de verkrijgbare en bekende juweeltjes (binnen de oneindig ruimte grenzen van uekaz) goed omschreven, evenals de verkrijgbare en bekende (ditto) ellendige meuk. Zodra hier iemand tegen een onbekend verkrijgbaar juweel aanloopt, (wederom: ditto) verwacht ik dat dat voor genoeg rumoer zal zorgen om direct door een ieder opgepikt te worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren, de opmerking was heel veel milder bedoelt dan het nu wordt opgepikt!

Ik begon ook te zeggen dat het Harkos zijn hobby en tijd is, en dat hij mag doen wat hij wilt.

Of ik zinloze discussies opstart, geen idee eigenlijk. Ik ben wel heel blij met bijvoorbeeld Harkos' indeling in sterretjes en cijfers, door mij aangedragen, en door Harkos opgevolgd. En zeker niet "zinloos". En zoals gezegd ben ik er blij mee.

Samengevat: oude mesjes testen is leuk om te kijken of we vroeger ook goede mesjes hadden, maar daarna is het over, want we kunnen er verder niet veel mee. Maar ik ga zeker niet over Harkos zijn tijd of nieuwsgierigheid, als hij dat leuk vindt om te testen, dan is dat zijn goed recht. Het "nut" is echter heel beperkt. Als hij dat zich realiseert, maar het toch leuk vindt, wie ben ik dan om het hem te ontzeggen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

"het nut is echter heel beperkt, als hij zich dat realiseert" :lol::lol: op de één of andere manier heb je de gave om je heel ongelukkig uit te drukken, is het nu bewust of.......?

Ik denk dat Harrie dit als hobby ziet en niet het gevecht tegen de tijd om alle nog koopbare mesjes te beoordelen en daarmee doet hij mensen zoals ik veel plezier door juist ook mesjes uit de "oude doos" weer tot leven te doen komen.

En terecht wat efsk opmerkt er zijn veel forums dus elk leverbaar mesje zal wel ergens eens besproken zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.