Jan Zoethout Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Na "Nieuw kwastje (22)" hebben meerdere kwasten het levenslicht gezien, zonder dat het hier op 't forum voor het voetlicht was gebracht. Desondanks nu "Nieuw kwastje (23)" ... Het handvatje is gemaakt van een reststukje "solid bamboo" van de gelijknamige firma in Hillegom (http://www.solidbamboo.nl/). Solid bamboo wordt gemaakt van strengen bamboe die warm en onder hoge druk samen worden geperst. Het resultaat is materiaal dat zeer weersbestendig is en prima geschikt voor buitengebruik. Een paar plaatjes van de website van "Solid Bamboo": (zo, dat was weer voldoende reclame voor de firma Solid Bamboo ) Enfin, in de zomer een stel reststukjes solid bamboo uit Hillegom opgehaald: ... en meteen doorgestuurd naar Teun. Teun draaide voor mij een mooi handvatje (model "The Zoethout" ): Hier al netjes gelakt. Het borstelkopje is een syntheet - model "Tuxedo" van APShaveCo in Canada (https://www.etsy.com/listing/452188318/the-tuxedo-extra-dense-synthetic-shaving): Voelt heerlijk zacht aan, met een leuke backbone - belooft een fijne kwast te worden ... De rest van het verhaal is zo langzamerhand wel bekend, denk ik ... Als eerste netjes op maat maken en een schijfje kurk voor het afstellen van de hoogte: En daarna het borstelkopje inlijmen met 2-componenten epoxy: De boel op z'n plaats gehouden met het welbekende "tuigje". Deze laatste handeling vond vanmiddag plaats - nu moet de epoxy 24 uur uitharden. Dus: wordt vervolgd ....
Snuff Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Teun draaide voor mij een mooi handvatje (model "The Zoethout" ): Smaakvol model!
PI56 Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Bamboe is schitterend materiaal. Wordt een mooi kwast Jan.
Hanskoning Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Dit is een pronkjuweel wat een fantastische mooie kwast met dit handvat Jan.
Snowmiss Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Erg mooi Jan. Komt deze te koop? Ik kan deze beantwoorden; nee. En niet omdat hij voor mij gereserveerd is maar ik had dezelfde vraag bij Jan neergelegd en het antwoord luidde: Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen - deze kwast is een hele goede kanshebber om mijn favoriete syntheet te worden ....
Woodface Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Erg mooi Jan. Komt deze te koop? Ik kan deze beantwoorden; nee. En niet omdat hij voor mij gereserveerd is maar ik had dezelfde vraag bij Jan neergelegd en het antwoord luidde: Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen - deze kwast is een hele goede kanshebber om mijn favoriete syntheet te worden .... Dat vinden wij niet leuk Snowmiss. Zou Jan over te halen zijn om er nog 2 te maken???
Jan Zoethout Posted October 27, 2016 Author Posted October 27, 2016 Erg mooi Jan. Komt deze te koop? Ik kan deze beantwoorden; nee. En niet omdat hij voor mij gereserveerd is maar ik had dezelfde vraag bij Jan neergelegd en het antwoord luidde: Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen - deze kwast is een hele goede kanshebber om mijn favoriete syntheet te worden .... Dat vinden wij niet leuk Snowmiss. Zou Jan over te halen zijn om er nog 2 te maken??? De vraag is of Teun bereid is om nog 2 handvatjes te draaien ... ik heb begrepen dat het nogal een karwei is met bamboe ... knoerhard is dat spul ... Teun .. come in, please ...
Zaagmans Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Ziet er weer prachtig uit Jan! Ik ben benieuwd hoe die syntheet zich gedraagt.
Harkos Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Ik kan deze beantwoorden; nee. En niet omdat hij voor mij gereserveerd is maar ik had dezelfde vraag bij Jan neergelegd en het antwoord luidde: Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen - deze kwast is een hele goede kanshebber om mijn favoriete syntheet te worden .... Dat vinden wij niet leuk Snowmiss. Zou Jan over te halen zijn om er nog 2 te maken??? De vraag is of Teun bereid is om nog 2 handvatjes te draaien ... ik heb begrepen dat het nogal een karwei is met bamboe ... knoerhard is dat spul ... Teun .. come in, please ... zou 3 ook kunnen??
KugelFanger Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Gaaf dat iedereen de scheerkwasten mooi vindt . We (Jan en ik) gaan aan het overleggen. Later vandaag ga ik even een Pbtje versturen voor materiaal keuze kosten ect.
Jan Zoethout Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 Enfin, na alle intermezzo's even het laatste stukje van het verhaal ... Na de verplichte 24 uur uitharden van de epoxy mocht uiteindelijk het "tuigje" eraf: Best aardig geworden, toch ? Dit weekend uitproberen, daarna gaat 'ie naar z'n nieuwe baasje (van harte gefeliciteerd alvast, Danny ) ....
Jan Zoethout Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 Er heeft zich een vervelend verschijnsel voorgedaan: Zoals gebruikelijk maak ik met een nieuwe kwast een mooi schuim en laat dit een tijdje inweken om eventuele stank en/of vuil te verwijderen. Zo ook met deze kwast - helaas is daarbij plaatselijk water in het bamboe gedrongen, en op deze plaatsen heeft de lak losgelaten ... Het zal duidelijk zijn, dat ik niet verder ga met bamboe voordat dit probleem opgelost is. De Tuxedo knot heeft bij dit alles gelukkig niet geleden, uitproberen kan dit weekend in ieder geval doorgaan ....
Harkos Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Wat smeren ze dan op bamboe, dat buiten staat. Goed in de olie zetten? Helpt soms ook bij mij
Jan Zoethout Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 Wat smeren ze dan op bamboe, dat buiten staat. Goed in de olie zetten? Helpt soms ook bij mij Dat wil ik ook uitzoeken - wat ze op die bamboe smeren, dus ...
Snowmiss Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 En dan is de vraag of bamboe olie, voldoende is voor een kwast handvat.
Jan Zoethout Posted October 29, 2016 Author Posted October 29, 2016 Is dat niet gewoon bamboe olie die ze daar voor gebruiken? En dan is de vraag of bamboe olie, voldoende is voor een kwast handvat. Olie is ook niet mijn "ding" voor zoiets - de olie moet in ieder geval periodiek "ververst" worden ... Wat voor lak zit er nu op dan? Er zit (zat) Glitsa matte parketlak (op waterbasis) op - ik ga nu experimenteren met botenlak op terpentinebasis en ook vernis uit een spuitbus ...
Harkos Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 En dan is de vraag of bamboe olie, voldoende is voor een kwast handvat. Dat materiaal kan in weer en wind buitenstaan. Wat is dan het probleem als hij regelmatig met vette zeep wordt behandeld? Droogt toch ook weer?
Jan Zoethout Posted October 29, 2016 Author Posted October 29, 2016 Gelukkig is er ook goed nieuws over dit kwastje te melden: het borstelkopje is (meer dan) OK ! Zie mijn SOTD van vandaag - viewtopic.php?f=8&t=5095&start=125#p151801
Snowmiss Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Gelukkig is er ook goed nieuws over dit kwastje te melden: het borstelkopje is (meer dan) OK ! Fijn om te horen, ik heb dan ook een vraag uitstaan bij Teun mbt een mooi handvatje
KugelFanger Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 hallo mensen, ik heb een dag later dan ik wou de PB verstuurd aan mensen. dit i.v.m. het uitstellen van het bamboe experiment. mochten er nog gegadigden zijn die ik heb vergeten een PB te versturen laat je even horen, dan kan ik nog wat betekenen.
Jan Zoethout Posted November 1, 2016 Author Posted November 1, 2016 Even een paar foto's van de lak die loslaat: De lak wil echt niet hechten op de bamboe - mogelijk omdat 'ie op waterbasis is ?
Jan Zoethout Posted November 1, 2016 Author Posted November 1, 2016 Uiteraard ga ik niet bij de pakken neerzitten - dus daarom met wat stukjes schuurpapier: Oude lak eraf, en netjes glad geschuurd. Ga 't met blanke botenlak op terpentinebasis proberen .... Wordt vervolgd.
Recommended Posts