Jump to content

Recommended Posts

Posted

De Apollo Mikron is al langere tijd een door mij gewenste krabber. Weliswaar niet scheef of krom, maar wel mooi in zn lompheid. Ook verstelbaar, wat dan eigenlijk weer een nadeel is.

DSC06192.JPG

DSC06193.JPG

DSC06194.JPG

Nu is er wat onduidelijkheid over hoe en wanneer Apollo als merk begonnen is in Duitsland, maar zeker is dat Herkenrath vóór ze het merk Apollo gingen gebruiken reeds de Ben Hur fabriek had en dat een flink aantal van de oudere de Herkenrath Apollo's vroeger als Ben Hur werden verkocht.

Zo ook de Mikron.

DSC06195.JPG

DSC06196.JPG

DSC06198.JPG

Een rood leder etui, met aan de binnenzijde in het fluweel het Ben Hur merk en een kartonnen plaatje waar ooit iets van een gebruiksaanwijzing opstond. Die is verbleekt of afgesleten in de jaren. Tevens twee messenhouders en een styptic pen. Aan de papiertjes rond de mesjes is goed zichtbaar dat Ben Hur en Apollo een en hetzelfde zijn, ik zal dat nog eens laten zien met Apollo 15 en 20 mesjes naast deze.

DSC06200.JPG

DSC06201.JPG

DSC06202.JPG

De Mikron bestaat in twee of drie versies, en de Ben Hur is de eerste. Dat is deze wel aan te zien: het ding heeft wat geleden in zn leven. Ik vermoed dat de krabber vroeger eens verguld was, en dat er nu wat zamac blootligt aan de randen van de kop, maar het kan ook zijn dat het een messing krabber is en dat dat nu door de plating heenschijnt. Ook is de stelknop wat te vaak gebotst dus daar zijn wat randjes af. Ik heb mn krabbers het liefst in een zo goed mogelijke staat, maar dat deze geleefd heeft draagt dan ook wel weer bij aan de charme. Toch een krabber uit ergens eind jaren dertig.

DSC06203.JPG

DSC06204.JPG

DSC06205.JPG

De kop heeft langs éen zijkant een inkeping over boven- en onderplaat. Als je wilt dat de nummertjes goed overeenkomen met de stand draai je de draaiknop op stand 8, plaatst de bovenplaat met de inkeping boven de inkeping in de onderplaat en schroeft het zaakje vast. Bij de tweede en derde generatie, maar dan zijn het Apollo's, zit er onderin de stelknop een schroefje waarmee je de zaak goed kunt uitlijnen, en kun je wat nauwkeuriger instellen, maar hier is dat nog simpel gehouden.

DSC06206.JPG

DSC06207.JPG

DSC06208.JPG

Erg mooi vind ik de wijze waarop er gesteld wordt: ik dacht eerst dat de kammen op en neer gingen, maar het is het middendeel wat neer en op gaat. Het verschil tussen stand 1 en stand 8 is ook niet gering zeg. Dan zijn we helemaal moeilijk aan het doen over een Wolfje met grote mond, wat dan een tiende millimeter groter is dan standaard, maar hier gaat het meteen over hele millimeters, als het er geen twee zijn. Snap ik dat ik standje 5 wat agressief vond :lol:

DSC06209.JPG

DSC06210.JPG

Zou ik ooit nog een Apollo Mikron van later datum tegenkomen, met extra stelschroef en schroevendraaiertje en kwastje en alles in goede staat tegen een spotprijs zal ik m zeker aanschaffen, maar de ver- en bewondering die ik ervaar bij het pielen met deze krabber zal er niet door geëvenaard worden. Een blijvertje.

Posted

Dat is een serieus mooie vangst Richard, ondanks zijn littekens. Ik hoop alleen niet dat er echt zamac bloot ligt, dat zou betekenen dat je de krabber niet echt praktisch meer kunt inzetten zonder bang te moeten zijn voor verder verval van de kop.

Posted

Mooie krabber wat me vooral opvalt zijn de vele details die tegenwoordig uit kosten oogpunt vaak weggelaten worden.

Rode letters + streepje in de topplaat, groene bedrukking topplaat, het hoofd zo mooi verwerkt in de plastic knop, en een fraai bewerkte onderplaat hier is met veel liefde een prachtige krabber ontstaan.

Posted
Dat is een serieus mooie vangst Richard, ondanks zijn littekens. Ik hoop alleen niet dat er echt zamac bloot ligt, dat zou betekenen dat je de krabber niet echt praktisch meer kunt inzetten zonder bang te moeten zijn voor verder verval van de kop.

Ik heb daar wel eens over nagedacht, wegens een ander exemplaar wat ik heb waar wel zamac blootligt, en vroeg me af of dat niet viel te verzegelen, bijvoorbeeld met transparante lak ofzo.

Posted

Goed idee als je misschien een oude krabber over hebt om eerst te proberen. Super of CA glue zou misschien ook een mogelijkheid zijn. Wordt ook vaak gebruikt als watervaste coating op hout of touw. Is lekker dun en trek overal goed in, stabiliseert het misschien ook nog een beetje als het broos is. Erg interessante krabber trouwens.