Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallokes,

Ik scheer mij nu een half jaar met een safety razor merkur 23c.

Heb ook al een stuk of 6 mesjes geprobeerd en heb een probleem bij mijn keel. Daar doet het altijd pijn als ik me wil scheren met als gevolg scheerbrand en uitslag. Ik scheer me in 3 passen. eerst met de baardgroei mee, dan van links naar rechts en dan tegen de baardgroei in.

Ik vraag me af of er mildere safety razors bestaan en zo ja welke voorkeur hebben jullie.

Ik ben benieuwd om veel bij te leren :D

Groetjes

Een beginneling :)

Posted

Hai Tom welkom hier, we stellen het altijd zeer op prijs als je jezelf eerst voorstelt in het welkom forum.

De 23C is al een zeer milde krabber -zo noemen wij safety razors- en het eerste advies is dan ook om absoluut geen druk te zetten tijdens het scheren. Dit is één van de grootste veroorzakers van scheerbrand. Dan niet te vaak over de huid gaan met het mesje en zeker ervoor zorgen dat er altijd zeep op je huid zit. En zolang de scheertechniek nog niet helemaal oké is zou ik maximaal twee gangen doen en een tijdje te accepteren dat het niet helemaal glad is.

Gebruik je nog schuim uit de bus, deze zo snel mogelijk inruilen voor scheerzeep en een scheerkwast.

En ja er zijn krabbers die effectiever zijn dan de 23C zoals een 89 scheerhoofd of een Ikon X3 slant.

Posted

Wat voor mesjes heb je geprobeerd?

Met je krabber moet je je gezicht aaien. Echt alleen strelen zonder druk. Zodra je denkt geen druk te zetten moet je nog minder druk zetten, zo weinig druk.

Neem een scheerzeep met kwast, of een scheercreme. Wil je er geen geld aan uitgeven dan koop je een tube Palmolive en een kwast bij de Trekpleister (de Trekpleister verkoopt budget-Omega kwasten die goed van kwaliteit zijn). Wil je wel geld uitgeven dan is er keuze te over.

Scheer je na het douchen? Doe dat dan eens voor het douchen. Scheer je met warm water? Probeer het eens met koud.

Maar het belangrijkste: goed mesje, niet te vaak wisselen, ABSOLUUT geen druk, niet harken zoals met de mach3, en goed schuim wat niet uit een bus komt.

Posted

Ik kan op mijn keel ook niet tegen de haargroei in scheren, gewoonweg te gevoelig. Wellicht dus dat maar achterwege laten?

Ik scheer mij dus 1x met de haargroei mee, en dan twee keer haaks op de haargroei (of wat voor een goede term daar ook voor is), maar niet tegen de haargroei in.

Posted

En ook lekker uitgebreid met de kwast het scheerschuim inwerken. Dus niet alleen opbrengen, maar ook lekker masseren voordat je begint met krabben.

Posted

Wat ik nu doe is 3 passes en bij de hals/nek ook maar gebruik pre-shave olie maar nooit meer dan 1x per pas over een stuk heen. En wat je kan doen is een keer een SAS (Socially Acceptable Shave) doen (dus maar 1 of 2 keer) kan je huid rusten tussen de scheer beurten in. Ik gebruik zelf een Muhle R89 dat is ook een milde krabber of hij milder is dan de merkur 23c maar als ik het internet mag geloven kan het misschien een iets betere match zijn. Maar probeer eerst voor een goede shave te gaan. Mijn eerste keren waren verre van geweldig maar altijd beter dan mijn fusion tijd.

Posted

Leuk om al reacties te lezen.

Dit is mijn scheerritueel:

Ik scheer mij meestal 's avonds nadat ik mij heb gedoucht en haren heb gewassen. Met in het achterhoofd gehouden dat als ik me 's avonds scheer dat mijn lichaam de hele nacht de tijd heeft om te herstellen. En dat helpt wel goed om mijn keel te herstellen.

Als producten gebruik ik proraso wit (preshave, scheerzeep en afterbalm) voor gevoelige huid staat erop. Ik weet dat het een heel goedkoop product is maar om er mee te starten vond ik het wel gepast om niet te veel uit te geven. Als het na een tijdje goed zou gaan wil ik wel voor Tayler of old bond street gaan. Wat van kwaliteit waarschijnlijk een stuk beter zal zijn.

Ik zeep mij in met een omega kwast van varkenshaar. Voor mij een goede kwast om mee te beginnen en voor het inzepen gebruik ik echt mijn tijd, goed inmasseren en voldoende water in de zeep want heb de indruk dat die proraso vrij snel kan uitdrogen.

Na het inzepen scheer ik met de baardgroei mee. wat eigenlijk heel gemakkelijk en super gaat.

Dan spoel ik mij af met warm water en daarna gebruik ik weer de preshave voor het glijden van mijn mes te vergemakkelijken wat wel goed werkt.

Daarna weer inzepen met kwast en haaks scheren. Dit lukt ook nog. Allen blijven er veel stoppels staan onder mijn kin (keel).

Daarom doe spoel ik mij weer af met warm water en doe nog een 3de keer inzepen voor een 3de pas. Deze pas lukt niet goed onder mijn kin (keel) en doet enigszins pijn. Ik probeer me eraan te houden om zo weinig mogelijk druk te zetten op mijn mes. Al is dat wel een uitdaging als je Gillette mach 3 gewoon zijt.

Soms laat ik die 3de pas zijn voor wat het is om irritatie te voorkomen. Maar toch knaagt het aan mij dat het niet helemaal is zo gelijk ik het zou willen hebben.

Na de derde pas spoel ik me wel af met koud water om de poriën te dichten en smeer ik me in met afterbalm. Afdrogen met een handdoek doe ik al deppend. Zeker niet vegen.

Uiteraard probeer ik allen te scheren waar nog zeep hangt en zo weinig mogelijk over de blote huid te gaan.

Ik heb al verschillende mesjes geprobeerd: Merkur, Astra, Derby, Personna, Muhle

Ik zal zeker nog een paar tips proberen die hier vermeld staan zoals scheren met koud water. Eens zien wat dat geeft.

Posted

Een paar dingen die je zou kunnen proberen:

Mogelijks neem je teveel tijd en masseer je te lang in waardoor je huid gevoelig wordt. Als ik rechtstreeks op mijn gezicht inschuim duurt dat hooguit dertig seconden.

Laat het afspoelen met warm water eens links liggen, gewoon terug inzepen.

Preshave weg laten

Bij de eerste pas wat dikker schuim en bij elke volgende pas mag het schuim wat dunner zijn

Persoonlijk maar de mesjes die je al probeerde zijn niet altijd garant voor de beste resultaten (althans bij mij is dat het geval)

Het is een kwestie van één ding tegelijk te veranderen zodat je kan ervaren of het beter of slechter wordt.

Posted

sluit me aan bij wat Ron zegt maar ook de zeep maakt wel degelijk verschil.

Mijn huid is ook gevoelig (heb ik zelf ooit bedacht..) en ik begon eveneens met witte Proraso met en zeer rode nek tot gevolg. In het begin dacht ik dat het vooral de techniek was, en waarschijnlijk was dat ook gedeeltelijk waar, maar krijg nog steeds last als ik het gebruik. Kan overigens wel tegen de groene heb ik laatst ontdekt! Wellicht lukt het ergens wat samples te krijgen van andere zeep of een tube Speick crème op de kop te slaan voor weinig. Zal zeker eens variëren in zeep. En een aftershave splash zonder het gebruik van aftershave balsem doet wonderen.

Posted

Zoals je leest zijn er heel veel variabelen. :) Er valt nog heel veel veel voor je te proberen.

Posted

Kijk ook nog eens goed naar de groeirichting van je baard.

Mijn baard groeit vanuit het midden van mijn hals naar de buitenkant.

Van links naar rechts is voor mij dus een deel tegen de richting in, en met de richting mee. Wellicht dat dit deels voor jou ook geld.

Om de hals glad te krijgen heb ik wel genoeg aan een gang die van beneden naar boven gaat.

Vanaf de zijkant naar het midden van de hals scheren resulteert bij mij ook in irritatie en wondjes.

Posted
Zoals je leest zijn er heel veel variabelen. :) Er valt nog heel veel veel voor je te proberen.

Inderdaad, lekker veel keuze. Goed dat ik graag dingen uit kan proberen.

Posted
Kijk ook nog eens goed naar de groeirichting van je baard.

Mijn baard groeit vanuit het midden van mijn hals naar de buitenkant.

Van links naar rechts is voor mij dus een deel tegen de richting in, en met de richting mee. Wellicht dat dit deels voor jou ook geld.

Om de hals glad te krijgen heb ik wel genoeg aan een gang die van beneden naar boven gaat.

Vanaf de zijkant naar het midden van de hals scheren resulteert bij mij ook in irritatie en wondjes.

Inderdaad, bij mij groeien ze hetzelfde had ik gezien. Weer een puntje om rekening mee te houden. Mercikes.

Posted

De gang overdwars op de hals doe ik zelf dus helemaal niet, alleen van boven naar beneden, daarna van beneden naar boven.

Dit geeft voor mij geen irritatie en wel BBS van onder naar boven. ;)

Posted

Proraso geeft mij ook irritatie, misschien alleen kwestie van andere zeep proberen. Ik heb ook een tijd preshave olie gebruikt maar vind het nu beter zonder. Ik douche ook niet eerst. Ik maak me gezicht wat nat met warm water, even inzepen (Doe ik ook niet uitgebreid) en scheren. In mijn geval, het voornaamste om geen irritatie te krijgen is goed met de vleug mee scheren eerst en dan evt xtg, atg.Milde krabbers geven ook niet perse minder irritatie omdat je misschien ongewild meer druk geeft of vaker over dezelfde plek gaat. Gewoon verschillende dingen proberen en nadruk leggen op irritatie vrij scheren en niet zozeer de gladheid, die komt vanzelf.

Posted

Het voordeel van een wat agressievere krabber is inderdaad dat ze vaak ook efficiënt zijn. Bovendien laat je het wel om op het mesje te drukken, waardoor uiteindelijk je huid minder te verduren heeft.

Posted
Het voordeel van een wat agressievere krabber is inderdaad dat ze vaak ook efficiënt zijn. Bovendien laat je het wel om op het mesje te drukken, waardoor uiteindelijk je huid minder te verduren heeft.

Klinkt logisch. Dus eens een paar krabbers uitproberen.

Posted
Proraso geeft mij ook irritatie, misschien alleen kwestie van andere zeep proberen. Ik heb ook een tijd preshave olie gebruikt maar vind het nu beter zonder. Ik douche ook niet eerst. Ik maak me gezicht wat nat met warm water, even inzepen (Doe ik ook niet uitgebreid) en scheren. In mijn geval, het voornaamste om geen irritatie te krijgen is goed met de vleug mee scheren eerst en dan evt xtg, atg.Milde krabbers geven ook niet perse minder irritatie omdat je misschien ongewild meer druk geeft of vaker over dezelfde plek gaat. Gewoon verschillende dingen proberen en nadruk leggen op irritatie vrij scheren en niet zozeer de gladheid, die komt vanzelf.

Gisteren zonder preshave geschoren en dat ging precies wat beter. Eens zien voor andere zeep.

• 2 weeks later...
Posted

Ik zit een beetje met hetzelfde dillema..ik volg dit topic ook graag.

Gebruik ook Proraso wit, rood en Tabac scheercreme. Ook heb ik nog een tube La Toja liggen, maar daarvan droogt de huid erg snel uit heb ik het idee..

Heb ooit een sample gehad van TOBS lavendel bij een bestelling en dat is wel heel andere kwaliteit dan Proraso.

Posted
Ik zit een beetje met hetzelfde dillema..ik volg dit topic ook graag.

Gebruik ook Proraso wit, rood en Tabac scheercreme. Ook heb ik nog een tube La Toja liggen, maar daarvan droogt de huid erg snel uit heb ik het idee..

Heb ooit een sample gehad van TOBS lavendel bij een bestelling en dat is wel heel andere kwaliteit dan Proraso.

Hallokes,

Inderdaad ik heb de proraso links laten liggen en die droogde ook veel uit. Daarom heb ik TOBS Sandelhout aangeschaft, heerlijk van geur en inzepen is een wereld van verschil. Droogt veel minder rap uit en glijd beter over de huid. Kortom ben ik nu zeer content. Alleen nog wat oefenen op mijn keel en dan is het al een pak beter.

• 3 months later...
Posted

Ik kan ook enkel met haar mee scheren. Ongeacht welke krabber en mesje ik gebruik.

Wellicht is het voor jou handig een prestatie product of scheer olie daar te gebruiken.

Posted

Baume.be is super huidvriendelijk.

ik gebruik die ook als ik een open mes wil testen voor de eerst keer

is zo zacht dat het gewoon heerlijk aanvoelt op de huid en verzorgend is