Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik zit momenteel allerlei info te lezen en bekijken over slijpen

je komt dan allerlei tegenstrijdige informatie tegen

wat ik me afvraag is

hoeveel keer kun je met een goed geslepen mes scheren , als je goed stropt tussendoor , voor het weer op de steen moet

ik zie een Youtube filmpje van The Superior Shave , die zegt maar 6 tot 10 keer te scheren en dat weer slijpen :?::?:

ik heb er messen bij waar ik denk ik al 30 x mee geschoren heb of zo :oops:

ik dacht dat 1 a 2 x per jaar slijpen normaal was , maar dat kan ook een totale misperceptie zijn

Posted

Ik denk dat het vooral aan je stroptechniek ligt hoevaak je moet slijpen. Zelf heb ik een aantal messen die al 20 keer gebruikt zijn zonder te slijpen, maar omdat ik graag slijp kom ik zelden verder. In het verleden heb ik wel gemerkt dat crox het aantal slijpbeurten sterk verminderd.

Posted

Afhankelijk van techniek, in scheren zowel als stroppen, van je baardhaar en van het soort staal dat je mes van gemaakt is. Kortom: geen peil op te trekken, precies zoals je ontdekt hebt :-)

Posted

ik las laatst wel in een post van onze gewaardeerde Joostmoree ( die ik nooit meer zie tegenwoordig :-( ) dat zijn messen in principe na een goede slijpbeurt nooit meer op de stenen hoefden :o:o

net als dat artikel van die Duitse slijper

zou dat dan niet echt zijn , of kan dat wel , met alleen stroppen ???

Posted

dat is wel weinig inderdaad , 3 a 4 x p jaar

ik heb 6 messen , en die moeten gewoon veel werken :-) ,ik scheer 3 dagen in het weekend open mes , en meestal met dezelfde , dus die zijn 1x p week aan de beurt

ik ben het aan het turven , dus eens kijken hoe ver ik kom per mes en of er verschillen zijn qua materiaal

2 zijn van zilverstaal , zou dat door hardheid langer scherp blijven ?

Posted

Hans, zilverstaal is volgens mij niet harder dan ander staal. Japanse, bepaalde Franse en Zweedse heljestrands zijn wel harder en zullen bij normaal gebruik langer een scherpe snede behouden. Maar dan leer je het slijpen niet.

• 3 weeks later...
Posted

Ik ben nu exact een jaar bezig en elke dag open mes. Voor en na het scheren stroppen op canvas en leer.

Mijn 11/16" Bismarck begon gisteren na ongeveer 20x gebruik iets te trekken.

Dus 20x op de spanriem, de strijkstok, met rode pasta.

En jawel vanmorgen weer helemaal super glad en comfortabel geschoren. Het mes glijd soepeler.

Ook de 13/16" Willy Lange begint wat te trekken na ongeveer 25x gebruik. Die is dus morgen aan de beurt.

Het lijkt dus op dat 20 a 30x scheren goed gaat. Dan spanriem.

En het CrOx plankje heb ik nog steeds niet gebruikt.