HiFuMi Posted October 23, 2016 Posted October 23, 2016 Ik zit momenteel allerlei info te lezen en bekijken over slijpen je komt dan allerlei tegenstrijdige informatie tegen wat ik me afvraag is hoeveel keer kun je met een goed geslepen mes scheren , als je goed stropt tussendoor , voor het weer op de steen moet ik zie een Youtube filmpje van The Superior Shave , die zegt maar 6 tot 10 keer te scheren en dat weer slijpen ik heb er messen bij waar ik denk ik al 30 x mee geschoren heb of zo ik dacht dat 1 a 2 x per jaar slijpen normaal was , maar dat kan ook een totale misperceptie zijn
Tony Posted October 23, 2016 Posted October 23, 2016 Ik denk dat het vooral aan je stroptechniek ligt hoevaak je moet slijpen. Zelf heb ik een aantal messen die al 20 keer gebruikt zijn zonder te slijpen, maar omdat ik graag slijp kom ik zelden verder. In het verleden heb ik wel gemerkt dat crox het aantal slijpbeurten sterk verminderd.
efsk Posted October 23, 2016 Posted October 23, 2016 Afhankelijk van techniek, in scheren zowel als stroppen, van je baardhaar en van het soort staal dat je mes van gemaakt is. Kortom: geen peil op te trekken, precies zoals je ontdekt hebt
HiFuMi Posted October 23, 2016 Author Posted October 23, 2016 Dank. Dat wordt dan inderdaad weer een ontdekkingstocht. Bij de 30x zat wel 1x Crox tussendoor.
HiFuMi Posted October 25, 2016 Author Posted October 25, 2016 ik las laatst wel in een post van onze gewaardeerde Joostmoree ( die ik nooit meer zie tegenwoordig ) dat zijn messen in principe na een goede slijpbeurt nooit meer op de stenen hoefden net als dat artikel van die Duitse slijper zou dat dan niet echt zijn , of kan dat wel , met alleen stroppen ???
HiFuMi Posted October 25, 2016 Author Posted October 25, 2016 dat is wel weinig inderdaad , 3 a 4 x p jaar ik heb 6 messen , en die moeten gewoon veel werken ,ik scheer 3 dagen in het weekend open mes , en meestal met dezelfde , dus die zijn 1x p week aan de beurt ik ben het aan het turven , dus eens kijken hoe ver ik kom per mes en of er verschillen zijn qua materiaal 2 zijn van zilverstaal , zou dat door hardheid langer scherp blijven ?
Tony Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Hans, zilverstaal is volgens mij niet harder dan ander staal. Japanse, bepaalde Franse en Zweedse heljestrands zijn wel harder en zullen bij normaal gebruik langer een scherpe snede behouden. Maar dan leer je het slijpen niet.
ChrisA Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Ik ben nu exact een jaar bezig en elke dag open mes. Voor en na het scheren stroppen op canvas en leer. Mijn 11/16" Bismarck begon gisteren na ongeveer 20x gebruik iets te trekken. Dus 20x op de spanriem, de strijkstok, met rode pasta. En jawel vanmorgen weer helemaal super glad en comfortabel geschoren. Het mes glijd soepeler. Ook de 13/16" Willy Lange begint wat te trekken na ongeveer 25x gebruik. Die is dus morgen aan de beurt. Het lijkt dus op dat 20 a 30x scheren goed gaat. Dan spanriem. En het CrOx plankje heb ik nog steeds niet gebruikt.
HiFuMi Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Fijn als je zo lang met een mes kunt doen.
Recommended Posts