Jump to content

Oost-Duits en verstelbaar

efsk

Recommended Posts

Jongelui

Ook in de DDR heeft men zich geschoren en dat leidde tot een flinke scheergerei-industrie, althans waar het modellen betreft.Rechte en kromme krabbers, van bakeliet, goedkoop plastic, degelijk metaal en dun aluminium, alles kwam langs.

Zo ook verstelbare krabbers, jawel.

DSC05988.JPG

DSC05990.JPG

DSC05992.JPG

Per ongeluk heb ik er eentje binnengekregen. De gewenste Fasan zat verstopt tussen een kudde meuk, met per ongeluk nog een juweeltje: het voorlaatste model verstelbare krabber uit de DDR, de Brillant de Luxe. De opvolger was van plastic, deze is aluminium en eigenlijk goed afgewerkt. Terwijl in het hele Oostblok in de jaren 70 de kwaliteit van het geproduceerde scheergerei achteruit ging, heeft de firma Erfa hier toch een mooi ding afgeleverd.

DSC05995.JPG

DSC05996.JPG

DSC05997.JPG

DSC05998.JPG

De krabber heeft éen knop, onderaan, die zowel de vlinderdeuren bedient alsook de agressie instelt, van 0 tot 3. De instelling beweegt de bodemplaat op en neer: laag nummer, bodemplaat hoog, kleine bladegap, en hoog nummer, bodemplaat laag, grotere bladegap.

DSC05999.JPG

DSC06000.JPG

Geen idee hoe het scheert, nog niet gedaan, maar de krabber is wel leuk om te zien. Niet zo leuk als de oudere modellen van Erfa en Rasant. Daar heb ik er nog geen van, maar ocht iemand er eentje hebben zwerven voel je vrij m hier te tonen :-)

Scheren probeer ik het weekend uit, daarna verhuist de krabber. Voor je het weet heb ik een nieuwe hobby, het verzamelen van Oost-Duitse verstelbare krabbers, en dan wordt het opeens verstelbare krabbers en dan zit ik met Fatboys uit alle kwartalen terwijl ik die niet mooi vind en ook al niet lekker vind scheren.

Ik zal de bladegap in de verschillende instellingen eens naast een Slim Adjustable houden. Daar heb ik er nog eentje van (die weg moet trouwens).

• 1 year later...

Een aanzienlijk ouder model dan de hierboven getoonde Brillant is deze Erfa Rasant. Daarvan zijn verschillende varianten, die in detail anders zijn van elkaar.

Het heeft wat weg van een Progress, maar dan van aluminium en zonder enige bekommering om afwerking. Nu ja, vooruit, het greepje is iets versierd.

Instelbaar op dezelfde wijze als de Progress, maar dan slecht zichtbaar. De stelknop is geribbeld, en bovendien iedere 90° voorzien van een merkteken: een streepje, een rondje, twee streepjes, een driehoek. Je moet dus goeie ogen hebben.

Hoe scheert het dan vervolgens? Nu ja, ik ben niet onder de indruk. Feedback is niet de beste, en bovendien verstopt het rap want ja, het schuim kan er niet uit. Maar goed, het is wel een geinig dingetje.

DSC09975.JPG

DSC09976.JPG

DSC09977.JPG

DSC09978.JPG

DSC09979.JPG

DSC09980.JPG

DSC09981.JPG

DSC09982.JPG

DSC09983.JPG

DSC09984.JPG

• I like it 3

efsk schreef op 2/3/2018 om 20:33:

Een aanzienlijk ouder model dan de hierboven getoonde Brillant is deze Erfa Rasant. Daarvan zijn verschillende varianten, die in detail anders zijn van elkaar.

Het heeft wat weg van een Progress, maar dan van aluminium en zonder enige bekommering om afwerking. Nu ja, vooruit, het greepje is iets versierd.

Instelbaar op dezelfde wijze als de Progress, maar dan slecht zichtbaar. De stelknop is geribbeld, en bovendien iedere 90° voorzien van een merkteken: een streepje, een rondje, twee streepjes, een driehoek. Je moet dus goeie ogen hebben.

Hoe scheert het dan vervolgens? Nu ja, ik ben niet onder de indruk. Feedback is niet de beste, en bovendien verstopt het rap want ja, het schuim kan er niet uit. Maar goed, het is wel een geinig dingetje.

DSC09975.JPG

DSC09976.JPG

DSC09977.JPG

DSC09978.JPG

DSC09979.JPG

DSC09980.JPG

DSC09981.JPG

DSC09982.JPG

DSC09983.JPG

DSC09984.JPG

Richard niet dat ik er iets van afweet maar het gevoel zegt me en dit enkel omwille het handvat dat ie juist na de tweede Wereldoorlog  eind de jaren 50 misschien na 1960 werd geproduceerd. Heb je een idee van de productie data ? Dit moet het begin geweest zijn van de destijds eerste reeks precisie freesmachines. Enfin ja precies is wel een andere definitie

Het is een Oostduitse krabber Danny, dat wil zeggen geproduceerd in de DDR. Ze zijn geproduceerd door VEB Feintechnik Eisfeld, Thüringen. Jaren 50 hooguit begin 60 lijkt me voor deze krabber een goede schatting. Daarna kwamen de Tritons, met veel meer plastic.