Eric Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Wat denken jullie? , de perfecte scheerbeurt heeft niet alleen te maken met het mesje wat je gebruikt maar zeker ook met de zeep. Ik bedoel hetzelfde mesje kan met de ene zeep bijvoorbeeld slechter scheren dan met een andere zeep, dus het is niet alleen een kwestie van het juiste mesje zien uit te kiezen maar zeker ook de zeep die bij het betreffende mesje de perfecte scheerbeurt geeft, ik denk wel dat hierbij het mesje het grootste aandeel gaat geven 70% om 30% denk ik zo. Als dit zo is dan heb je dus bij ieder mesje de juiste bijpassende zeep nodig, natuurlijk spelen er nog meer factoren mee en dit maakt het zoeken naar een ideale scheerbeurt nou juist zo leuk!
Harkos Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Elke kwast maakt ook niet met elke zeep even prettig schuim, wat dan weer het lopen van het mesje beïnvloedt. Tevens is een gladde krabber in het voordeel t.o.v. een gebrushte of een gecoate. Ja en dan komt het dus toch op techniek aan. Plakt de zeep?? OK krabber kop iets nat en dan loopt het beter, of toch even na kwasten met een natte kwast?? Met de beste zeep, haal je een flut mesje nog niet uit de put. Ja waar eindigt dit?
Snuff Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Reden te meer om nieuwe krabbers een tijd lang iedere dag te gebruiken met dezelfde combi van mesje en zeep (van elks eentje waarvan je weet dat het goed werkt) tot je het beste resultaat daarmee bereikt en je de krabber kent qua hoek/druk/richting. Dan mesjes uittesten en dan zepen. Is moeilijke materie want dezelfde zeep door tien personen hier op het forum opgeklopt kunnen al een groot verschil maken qua scheerervaring. Mijn bescheiden ervaring heeft me geleerd dat veel van de mensen die ik zag schuim maken te weinig water inbrengen in hun zeep om het (voor mij althans) beste eruit te halen.
efsk Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Te weinig water is een fout waar ik me lang aan bezondigd heb. Tegenwoordig klots ik gewoon flink en dat levert toch fijner schuim op.
HiFuMi Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Ik merk sowieso dat ik met een open mes en een droge zeep problemen krijg. Zorg dat het goed nat is. Dan scheelt het wel per zeep of de glijdende werking goed blijft.
Hanskoning Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Ik mis dus ergens een punt, ik heb nog nooit opgemerkt dat een mesje het met een bepaalde zeep beter doet als met een andere zeep Wel kwaliteitsverschil tussen het schuim van de zepen maar daar houd het ook voor deze combinatie op. Dus 70% - 30% verhouding zeep versus mesje is wat mij betreft niet aan de orde, maar iedereen heeft zijn eigen zoektocht dus laat je gaan zoals een gewaardeerd lid hier steeds laat zien
raycar20 Posted November 28, 2016 Posted November 28, 2016 mijn ervaring is dat het mesje niet beter scheert, maar de zeep bepaald in mijn geval wel of ik irritatie krijg of niet. dus veel proberen in jou persoonlijke zoektocht [mits voor jou van toepassing]
mezzin Posted December 1, 2016 Posted December 1, 2016 Grappig onderwerp net gister avond er tegen aan gelopen scheer me nu al een tijdje met dezelfde krabber en mes combinatie. Bevalt prima. Maar had nu de zeep niet helemaal goed gemaakt (mijn fout) te weinig water en ook zeep dus gewoon te droog. Maar wat maakt dat een mega verschil. (had het eerst niet door) Maar goed wel door nu ervaring te hebben zonder mega issues netjes geschoren maar goed prettig was anders. Dus toch meer tijd nemen om zeep te maken. Je kan maar zoveel oplossen met goed scheren en het juiste mes.
Harkos Posted January 2, 2018 Posted January 2, 2018 scheren, het blijft rocketscience We konden eerder scheren dan raketten afschieten!
Arnout Posted January 2, 2018 Posted January 2, 2018 Met een goed, comfortabel geslepen open mes maakt het voor mij niet veel uit welke zeep. olijfolie, asb of gewoon koud water voelen minder authentiek maar geven een even korte scheerbeurt en geen irritatie. Maar, bij mijn shavette, krabbertje of een agressief scherend open mes heb ik een zeepje nodig geschikt voor gevoelige huid: proraso wit, tobs,... iets met een lekker glad laagje, en dan moet ik ook van mijn gft zeep wegblijven. Verder maakt veel binnen zitten in de winter mijn velletje schijnbaar wat gevoeliger???
Robgtt99 Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 Arnout schreef 9 uur geleden: Verder maakt veel binnen zitten in de winter mijn velletje schijnbaar wat gevoeliger??? Dat is iets wat (bij mij) zeker is. In de donkere dagen gebruik ik een dikkere verzorgende zeep. Huid wordt in de zomer steviger
Harkos Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 Mijn gevoel is juist andersom. Mijn huid is in tijden van barre herfststormen, striemende regen en kou op de motor, temperaturen onder het vriespunt in een duister verleden beter bestand tegen het scheren, dan met een bruin verbrande hitsige kop. Desondanks gebruik ik zomer en winter alles door elkaar en gaat dat eigenlijk altijd goed.
HiFuMi Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 kalerolf schreef 39 minuten geleden: +1.. denk dat de huid in de winter meer te verduren heeft en daardoor "dikker" aanvoelt dan tijdens de zomerdagen.. waar eigenlijk de huid verpest wordt door de zon.... wel lekker af en toe zon op je huid maar best is het niet. De betere zepen/crèmes van tegenwoordig voldoen voldoende om je huid tijdens en na de scheerbeurt te verzorgen zonder dat je huid nog verder uitgedroogd raakt. Ik neem aan dat je bedoelt na een balsem of iets dergelijks dan ??
HiFuMi Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 @kalerolf ik doe altijd na het scheren even een alcoholbased aftershave over het gezicht en dan een balsem die alcohol prikkelt dan wat maar mij lijkt dat dat ook ontsmet aluin doe ik alleen bij een wondje ik weet dat velen het hele gezicht met aluin doen maar volgens mij moet je dat dan weer afspoelen anders hou je een aluinlaag op de huid
efsk Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 ik gebruik nooit balsem. Ook nooit aftershave. Heel soms alcolado glacial vanwege dat het lekker koud is.
HiFuMi Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 wel aluin dan ? of gewoon helemaal nix zeep afspoelen en klaar ?? @efsk
Rene_Z Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 Ik vind juist de aftershave lekker. Ff die prik, en daarna een heerlijke geur. Maakt het echt af.René
Recommended Posts