Jump to content

Open mes /advies gezocht

Wolf

Recommended Posts

Na me inmiddels enige tijd met een mooi mes van Buffel(dolgacrup) en mijn rasurpur kamisori geschoren heb, beide met veel plezier,ben ik op zoek naar wat nieuws. Een goed degelijk open mes met handvat, iets wat goed de snede houdt, maar het liefst een kortachtig blad heeft maar wel stevig in de hand ligt. Ik vind een blad van 7 a 8 cm lastig manoeuvreren, zeker met mijn sik. Het mag nieuw of oud zijn, maar wel iets van goede kwaliteit en mag ook wel wat kosten. Het moet goed plat en recht zijn, geen smile en zeker geen frons. Misschien zoek ik wel iets wat niet bestaat maar ik sta overal voor open. Bij voorbaat dank.

Je bent niet de eerste die zoiets zoekt. Op Engelstalige fora ben ik wel vaker de vraag naar een "shorty" tegengekomen. Er loopt ook ergens een advies aan beginners om met een korte straight te beginnen. Meestal zijn het dan messen waarvan een chip bij de teen is gecorrigeerd door het eerste stuk af te zagen. Nieuw zijn ze er ook, ik heb zelf een Kikuokan 77 Jwest die een cm korter is dan normaal. Mocht je zelf niets kunnen vinden dan kan je hem eventueel overnemen. Als je hem zoekt middels Google kom je er wel een aantal plaatjes van tegen.

Japanse messen zijn meestal top dus ik zou de aanbieding van Tony zeker overwegen. Anders zit je al gauw te kijken naar maatwerk zoals Koraat of onze belgische vriend uit Vegas (zie foto)

FTzNYMy.png

edit: zie net dat Richard ook nog wat had. Succes!

Japanse messen zijn meestal top dus ik zou de aanbieding van Tony zeker overwegen. Anders zit je al gauw te kijken naar maatwerk zoals Koraat of onze belgische vriend uit Vegas (zie foto)

Beste Ron,

Wie is die Belgische vriend uit Vegas?

• 3 weeks later...

Ik zie ineens dat ik niet eens meer gereageerd had hier. Ik heb de Kikuokan van Tony overgenomen (nog onderweg) en gisteren kon ik me niet inhouden en ook nog een ander Japans mes gekocht wat overigens helemaal niet binnen de bovengenoemde parameters ligt (maar ik vond hem zo mooi) . Ik bedenk net dan ik dan 3 Japanners heb die in een westerse stijl zijn gemaakt en een Duitse die enigszins in een Japanse stijl is gemaakt.

Maar goed, ik wilde jullie eigenlijk nog even bedanken voor jullie adviezen en aanbod ook.

Als dank zien we graag ter zijner tijd foto's van de aanwinsten :-) Veel plezier ermee!

Komt voor mekaar, de Kikuokan is al ruim 2 weken onderweg dus dat kan niet lang meer duren hoop ik. De nieuwste aanwinst is vandaag pas verstuurd dus kan nog wel even duren en is bovendien NOS dus, aannemende dat ik me er mee ga scheren moet ik hem ook eerst nog even laten slijpen. Ik kan met het bijpassende Nederlandse gezegde niet voor de geest halen. Iets met van ver halen... Of wat lang duurt... (wat je van ver haalt duurt wel vaak lang in ieder geval en geduld... enz)

Nou ... Ik kan me een onderdeel Wolfman herinneren, dat was eerder twee maanden onderweg

Hier zit gelukkig wel tracking bij. Je kent het niet het hele verhaal Richard maar we probeerden het een beetje goedkoop te houden en nadat Meneer de Koning inmiddels al flink kosten had gemaakt door een bovenplaat te bestellen ook (die als ik me goed herinner ook al aangekomen was) was ik wel redelijk in paniek.

Ik ben nu alleen maar ongeduldig, van paniek geen sprake. :D

Ik heb me kostelijk vermaakt gedurende die hele episode, ook al hoopte ik wel hard mee dat het goed zou komen.
Is net zo'n verhaal denk ik. Ik denk dat we de moed eigenlijk al opgegeven hadden en ik voelde me zo beroerd voor Hans. Maar eind goed al goed.