Jump to content

Recommended Posts

Posted

In een ander draadje werd onderstaande vraag gesteld:

Is de Ikon X3 echt iets voor watjes? En de Muhle r41 voor het " echte scheerwerk"?

Ik zit namelijk te twijfelen om naast mijn 37c en Gillete Slim een andere krabber aan te schaffen.

Tja eigenlijk is dit geen vergelijk. Een vergevingsgezinde slant t.o.v. een zeer effectieve rechte krabber. Ze zijn alle twee gewoon goed, maar het karakteristiek is zo verschillend, dat je eigenlijk beide moet hebben gevoeld om het vergelijk te kunnen maken. Ben je aankomend scheerder, dan zou ik de X3 adviseren, maar wil je goed diep uitscheren en echt gevoel houden op dit proces, dan is de R41 zeker zeer goed. Hierbij wel met de aantekening, dat je dan de 2013 moet hebben en niet de 2011. Ik heb ze beide en de 2011 is echt geen speelgoed. Daar kan je je zeer goed mee scheren, maar kan je geen grappen mee uithalen, of onbenullig mee scheren.

Daar ook de 37c in je bezit is, denk ik dat er al een goede effectieve slant aanwezig is. Zelf heb ik ook de 39c en die geeft beduidend meer feed back, dan de X3. De R41 komt dan dichterbij, die voel en hoor je beter werken. Als ik nu met mijn ervaring moet kiezen tussen de X3, R41 of 39c (37c), denk ik dat de 39c blijft. Daarna de X3 en dan de R41. Gelukkig hoef ik niet te kiezen, want ik wil ze alle 3 niet kwijt.

Kortom de X3 is een comfortabele goed scherende slant, die absoluut fool proof is.

De R41 is een zeer effectieve krabber, die met de juiste mesjes een prima en diepe scheerbeurt geeft.

Uiteindelijk kan je na een paar beurten met beide even effectief werken, maar de X3 blijft gevoellozer.

Posted

Een meer dan gedegen uiteenzetting van Harkos die ik geheel onderschrijf.

Laatst nog geschreven dat ik de X3 zou aanbevelen voor beginnende scheerders dus van een 37C naar een X3 is wat mij betreft geld weggooien.

De R41 2013 is dan misschien weer een hele grote stap ineens dus ik zou dan eerst in het midden gaan zitten en dan is bijvoorbeeld de Fatip OC in mijn optiek een goede keuze, comfortabel en toch heel effectief.

Posted
De R41 2013 is dan misschien weer een hele grote stap ineens dus ik zou dan eerst in het midden gaan zitten en dan is bijvoorbeeld de Fatip OC in mijn optiek een goede keuze, comfortabel en toch heel effectief.

Heb de effectievere uitvoering van de Fatip OC. Dan is er weinig verschil met de R41. Volgens mij maakt het weinig uit, de Fatip of de R41. Juiste mesje erbij zoeken en je staat elke morgen met een glanzende bakkes voor je spiegel. :P

Posted

Aha daar zit het verschil. Pas geleden een zebranowood Fatip OC aangeschaft met de wat nieuwe mildere scheerhoofd.

Mijn eerste Fatip was de hier alom bekende R41 2011 in Fatip vermomming.

Maar de nieuwe Fatip is vriendelijk en toch effectief scheren.

Posted

Maak het nou niet ingewikkelder dan nodig Hans; de 2011 R41 heeft niks met Fatip te maken, een eerdere incarnatie van de r41 wel.

Posted

Je hebt gelijk Marcel.

De uitleg voor de duidelijkheid: het is alleen een metafoor die een tijdje hier in zwang is geweest voor mijn eerst gekochte Fatip die de smalste bovenplaat had van alle gemeten Fatips toendertijd en waar het mesje bijna geen krommming van had.

Scheerkarakteristiek was daarmee aardig gelijk aan de aangehaalde R41.