daverenaldo Posted October 14, 2016 Posted October 14, 2016 Goedemiddag mannen, Ik heb een fascinatie gekregen voor vintage coticules. Zelf gebruik ik ze vaak vanaf de bevel tot aan de finisher en vind dit heerlijk slijpen. Of soms zelf als een finisher. Weet iemand een goed adresje waar je vintage coticules op de kop kan tikken of is dit een kwestie van geluk hebben op marktplaats en dergelijke? Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden. Dave
HiFuMi Posted October 14, 2016 Posted October 14, 2016 Toen ik in het voorjaar bij de Messenwinkel in Antwerpen was had die een partij. Ik heb daar echter wel veel betaald voor mijn Coticule. Maar hij had wel erg mooie oude stenen.
daverenaldo Posted October 14, 2016 Author Posted October 14, 2016 ja klopt de dilucot en dan finish met j-nat of een recent gekochte Thüringer. Vind het soms ook prettig op de coticule te finishen. Alleen met mijn la grise kan ik nog niet echt super goed finishen.
efsk Posted October 14, 2016 Posted October 14, 2016 Volgens mij heeft Paul Kox er ook nog een paar liggen.
Tony Posted October 14, 2016 Posted October 14, 2016 Dave, ik heb er een aantal die ik niet meer gebruik waaronder twee van circa 20 cm lang.
HiFuMi Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Ik heb deze. Kan iemand me vertellen wat voor een dit is ?
Marcel Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Hier staan ook regelmatig "nieuwe" oude stenen te koop: http://www.ducotools.dds.nl/wordpress/?product_cat=wetstenen
Tony Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Hans, ik denk ook dat het een la Grise is. De oudere la Grises neigden naar het geel en de nieuwe naar het blauw. Deze zijn relatief langzaam met water om te finishen. Ik zou dus wat meer halen (x-strokes)over de steen doen volgende keer, 30 ipv 10. Wat is de maat ervan?
HiFuMi Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Denk dat dit een nieuwe is. De Messenwinkel had ook oudere. De maat is 5 x 20 cm. De achterkant is gewoon harde steen. Geen lei.
Tony Posted October 16, 2016 Posted October 16, 2016 Denk dat dit een nieuwe is. De Messenwinkel had ook oudere. De maat is 5 x 20 cm. De achterkant is gewoon harde steen. Geen lei. Mooie maat. Nu gewoon gaan oefenen. Ik zag net dat er sinds kort een nieuwe coticule forum is. http://coticule.freeforums.net/thread/229/hello-germany-ii
daverenaldo Posted October 16, 2016 Author Posted October 16, 2016 Bedankt voor de link Anthony, ik wist niet dat er zoiets nog actief was.
Tony Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Hans, ik heb hier een link naar een korte YouTube filmpje over hoe je moet finishen. Het filmpje betreft weliswaar een Escher hone maar het gaat meer over hoeveel druk je mag uitoefenen en hoe je je steen vasthoudt
HiFuMi Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 bedankt , ga ik bestuderen vind het heel leuke materie om mee bezig te zijn
Recommended Posts