Jump to content

Mes poetsen/schuren

Loei

Recommended Posts

Hallo mannen,

Sinds de aankoop van een eerste open mes hebben er 3 gevolgd, waarvan ik er 1 nog moet ontvangen.

Het eerste mes was de Cowboy 5/8, een fijn scherend mes wat er goed uit ziet.

Het mes bevat wel wat zwarte vlekjes en de scales zien er wat verouderd uit.

Ik zou graag het mes uit zijn scales halen om het mes met schuurpapier te gaan schuren/poetsen om te zien of ik de zwarte aanslag van het mes kan halen.

Daarna wil ik hem eerst weer in zijn eigen scales doen, nieuwe scales maken lijkt best ingewikkeld en zo heel handig/bekend met klussen ben ik ook weer niet. :lol:

Denken jullie dat dit voor een leek een beetje te doen is of raden jullie het af?

Ik zou het graag proberen omdat het Cowboy mes naar mijn idee nog er mooi te restaureren is.

Bedankt voor de link Ron, deze had ik zelf ook gevonden.

Ik zoek eigenlijk wat meer info over het poetsen/schuren van een mes.

Er is genoeg te vinden welk papier te gebruiken, of welke schuren voor op een dremel toegepast moeten worden.

Ik zoek meer welke techniek wordt gebruikt. Hoe dicht langs de snede ga je bijvoorbeeld met het schuren?

Of hoe ver blijf je er juist vandaan?

Als ik ga poetsen zoals jij dat aangeeft ga ik er ook van uit dat ik daarna het mes opnieuw zal moeten slijpen. Als je dat nog niet kan zou ik er voorlopig van af blijven.

Dat is helemaal goed om te weten!

Kan ik dus beter maar wachten tot ik een finisher heb en daar goed mee om kan gaan. :(

Bij het poets proces of het uit de scales halen van een straight is de kans erg groot dat de snede licht beschadigd raakt. Met wetstenen en een geoefende hand is dat geen probleem inderdaad.

Nee snap ik.

Maar een duidelijke omschrijving om een mes uit zijn scales te halen zonder de scales te vernielen heb ik ook nog niet gevonden.

Wellicht toch raadzaam om eerst bekent te worden met een finisher.

Het uit de scales halen van een mes kan zeker bij oude messen problematisch zijn. Ik heb een doos vol met kapotte scales waarvan een aantal bij het demonteren door mij zonder opzet onherstelbaar beschadigd zijn. Het is op zich niet zo moeilijk maar het is wel prettig om daar wat goed gereedschap voor te hebben. Zoals o.a. smalle vijl, kniptang, bolkophamer en pinmateriaal natuurlijk.

Het kan overigens ook gebeuren dat je de pin moet uitboren.

d8aa6548c0f396ae7709e4b1370f1f78.jpg

Edited by Guest

Dat ziet er leuk uit Tony!

Ik heb dit gereedschap nu niet, ik heb niet eens pinmateriaal.

Ik dacht misschien de zelfde pin weer te kunnen gebruiken. :lol:

Het herstellen van open messen spreekt me best wel aan, ik denk alleen dat ik iets te hard van stapel loop.

De 12000 grit Naniwa specialty stone staat bij knives & tools te koop voor 55,95€ met gratis verzending. Deze zou ik zelf de voorkeur geven boven een Welsh Slate. Snel en constante resultaat, beter is er niet voor een beginner.

Bedankt voor de tip Tony.

Ik denk wel dat ik als beginner graag ook low budget begin, dus het zal het waarschijnlijk wel een Dragon Tongue worden.

Toch bedankt voor de info, kan een ander ook zijn voordeel mee doen. :)

De pins en ringetjes moet je kapotmaken om het mes uit de scales te kunnen halen, dus dat gaat met dezelfde pins niet meer helemaal lukken :-)

Plakbandje om de scales wikkelen over de pin heen. Met een vijltje voorzichtig de pin beginnen te vijlen, dwars door het plakband heen. Pas op dat je niet de scales vijlt. Doe dit om en om voor en achter. Dan met een doorslag en een licht hamertje op de agevijlde pin tikken. Deze komt er nu aan de andere kant een stukje uit. Niet te hard slaan, dan ram je de scales stuk.

Aan de kant waar de pin er een stukje uit is gekomen weer vijlen, dan daar met je doorslag tikken. Omdraaien en weer vijlen wat er een stukje uitkwam. Als je dat een paar keer hebt gedaan tik je de pin er zo vergenoeg uit om af te kunnen knippen en het mes eruit te kunnen halen.

Dat is een duidelijke omschrijving Richard.

Door de opmerking van Tony denk ik nu niet binnen enige tijd hier aan te gaan beginnen. :roll:

Toch maar eerst met een finisher om leren gaan zodat ik het mes weer netjes kan maken mocht er iets mis gaan. Wel mooie info, kan ik t.z.t. mooi teruglezen hier. :)

@ Tony

ik heb een Coticule , om de messen te zijner tijd terug aan te scherpen

is dat goed genoeg of is het raadzaam om toch zo'n Naniwa 12k aan te schaffen

als het niet nodig is doe ik het namelijk niet

voor mij gaat het alleen om scheerklaar houden van de messen

De 12000 grit Naniwa specialty stone staat bij knives & tools te koop voor 55,95€ met gratis verzending. Deze zou ik zelf de voorkeur geven boven een Welsh Slate. Snel en constante resultaat, beter is er niet voor een beginner.

Dit is een interessant draadje, ook voor mij.

Al mijn messen zijn nu nog super scherp, zo van Tony.

Ik heb een CrOx plankje van Jaco klaar liggen en dan komt daarna ooit het Naniwa moment. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in.

Ik moet dat allemaal nog leren. Toen ik mijn 1e mes kocht heb ik er meteen voor veel geld een Coticule bij gekocht. Die zou genoeg moeten zijn om het mes te slijpen en scherp te houde. Tot nu toe houdt ik ze met Crox zo lang mogelijk scherend. Tot ik een keer voorzichtig aan op een steen moet.

Als zo'n Naniwa echt veel beter en of makkelijker gaat koop ik hem wel.

Ik heb een setje dubbele Naniwa's. Twee stenen met twee verschillende grits. (800-3000-7000 en 10000) Kan ik me prima mee redden. Hoewel ik toch ook nog wel een 12000 of zoiets op mijn lijstje heb staan.