Jump to content

Vergelijk Blackbird, Wolfman .74, Wolfman Standaard, Timeless OC 0,95

Recommended Posts

Posted

Vorige maand ben ik naar Utrecht getogen om wat krabbers op te halen om ze te vergelijken en te bekijken wat mijn bevindingen zijn over deze verschillende krabbers.

Bij dezen:

iKon #102 - leuk om eens te gebruiken maar als je zoveel moois mag lenen is het bijna zonde je vaker met deze krabber te scheren, 1 scheerbeurt heeft mij in ieder geval niet omgehaald deze scheve krabber te bestellen. Ligt vast ook een beetje aan het uiterlijk, het is een gegoten aluminium kop die niet uitblinkt in afwerking.

En dan jeuh, voor het eerst scheren met een Wolfman!

Door sommigen bijna magisch beschouwd, gezien de prijzen die geboden worden op eBay.

De Wolfman is een heel prettig scherende krabber de afwerking van de kop is echt ongelooflijk netjes. De delen passen mooi in elkaar. De scheerkop is mooi slank en rank.

De eerste Wolfman die ik gebruikt heb was de standaard versie van de dubbele kam, aan een kant een kam, aan de andere kant een veiligheidsbalk. Tussen de twee zijden zit minimaal verschil, waarschijnlijk als je een keer een dag het scheren overgeslagen hebt, scheert de open kant net wat makkelijker.

De andere Wolfman, die Hans zo vriendelijk aan mij heeft uitgeleend, was de versie met de wat grotere bek. En inderdaad je daarmee scheren is fijn, soepel en vlotjes.

Een enkele keer, bij wat onachtzaamheid of te grote nonchalance, kan hij je bijten, maar daar moet je dan eigenlijk wel bijna je best voor doen. Niet alle keren heb ik mij volledig zonder scheerbrand geschoren, maar nooit heb ik lang last van die irritatie gehad.

Niets op aan te merken, maar ja ik heb natuurlijk wel al geschoren met een Timeless... en dat is voor mij toch wel een erg fijne krabber (hoewel ik door de loftuitingen ook wel weer erg benieuwd ben naar de scaloped versie) ondanks dat je daar ook mee op moet passen en zorgvuldig moet scheren om niet geïrriteerd te raken. De effectiviteit is in ieder geval zeker zo goed.

De Blackbird is een klasse apart (en dan wil ik niet per se zeggen een klasse hoger) de afwerking is goed, het ontwerp eigenzinnig. De grip is prettig en eigenlijk vind ik het wel lekker eigenwijs om als maker alleen je eigen greep goed te laten passen.

Conclusie van dit vergelijk van deze krabbers voor mij (uw ervaring kan anders zijn):

De iKon #102 vond ik leuk om eens te proberen, maar ik was te benieuwd naar de andere dat ik die niet meeneem in het vergelijken, ik heb 'm daarvoor ook te weinig gebruikt. Wat fijn was, was dat er een iKon Bulldog greep gemonteerd was, die heb ik gebruikt bij beiden Wolfman koppen.

De Wolfman krabbers zijn echt bijzonder mooi gemaakte krabbers die dan ook nog eens heel prettig scheren! De Wolfman staat nog steeds op mijn lijstje, maar ik heb zeker wat minder haast gekregen (ook om weer even te sparen).

De standaard bekopening is voor mij wat te rustig, hij is redelijk efficiënt maar hij is te veel vergelijkbaar met de Barbaros TR1, ook een makkelijke, milde krabber.

De Wolfman met de grotere bekopening is een heerlijk, efficiënt scherende krabber. Het verschil van de Titanium onderplaat heb ik niet zo gevoeld, dat is meer persoonlijke voorkeur. Mocht Wolfman mijn plaatsje op de wachtlijst honoreren dan zou de .74 variant de variant zijn die ik zou overwegen! Zulk vakmanschap!

De Blackbird is een grovere krabber, maar ondertussen raakt hij ook aan het optimale. Je moet wat beter opletten, maar dan scheert hij net zo prettig! Zo prettig dat ik, tja Shane gaf korting, de krabber heb besteld! Dan wel in de gepolijste uitvoering, omdat ik denk dat dat nog net een tikje soepeler loopt. En mijn oog wil ook wat...

In mijn top drie best scherende krabbers is de volgorde vandaag:

1 - Timeless OC 0,95

2 - Wolfman 0,74 SB

3 - Blackbird v2

Eigenlijk is er niet echt een volgorde in aan te brengen, de krabbers liggen erg dicht bij elkaar en verschillen wat in details.

Nogmaals met grote dank aan Hans Koning die dit vergelijk mogelijk heeft gemaakt. En dan ook nog voor vele toetjes heeft gezorgd in de vorm van zeepstalen en hele zepen!

Posted

Heb geen ervaring met de Timeles en alleen de Blackbird v1 mogen gebruiken, maar kan verder je bevindingen volledig onderschrijven. Mooi dat we het daar over eens zijn.

Posted

Dank voor je stukje.

Ook hier is de keuze gevallen op de 'gepolijste' uitvoering.

Ik hoop je bevindingen binnenkort te kunnen onderschrijven.

Wim

Posted

Mooie vergelijking. Mijn ervaring ligt iets anders. Blackbird v1, scheerde perfect glad, zag er super uit maar vond het gevoel op mijn gezicht niet lekker en heb hem weggedaan. Ik denk dat dit euvel met de latere versie verbeterd is doordat de hoeken wat minder scherp zijn. Wolfman standaard versie word voor mij alleen geëvenaard daar de bbs1. De Wolf met de grote bek kon ik helaas niet aan wennen maar heb Hans daar mee gelukkig kunnen maken. Timeless is onderweg, de mildere versie althans en na dit verhaal zie ik daar nog meer naar uit.

Posted

Neem het voor wat het is, een persoonlijke mening

Eenzame hoogte: Blackbird

tweede plaats: Wolfman (alle versies die ik heb met de 0,74 als uitschieter)

derde plaats: Timeless scalloped (zowel de 0,95 als 0,68 versie)

tav Wolf: BBS-1 was niet aan mij besteed, veel te kieskeurig ivm de gebruikte hoek, goed scheren betekende ook druk zetten op de krabber anders was het maar zozo. En dat terwijl zovelen er idolaat van zijn, het zal aan mij liggen.

Posted

Mooi beeldend omschreven verslag Tjebbe, daarvoor grote dank.

De Timeless OC is dus typisch een gevalletje "uw ervaring kan geheel compleet anders zijn" zoals bekend is deze krabber mij dus absoluut niet bevallen, daarom jij ook bedankt dat ik deze mocht lenen, want dat heeft me behoed voor een grote miskoop en een paar heerlijke Bossche Bollen die gretig aftrek vonden op mijn zoon zijn verjaardag.

Voor mij is op dit moment het Wolfje met het grote mondje nog nummer 1, maar ik verwacht dat als de Blackbird zijn ideale steel van 8,5 cm. ondergeschroefd krijgt hij meer scheerplezier zal opleveren als het Wolfje en dan wordt het spannend.

Op dit moment staan op een gedeelde derde plaats de Apollo en Lutz slant.

En dan hopelijk binnenkort de Timeless SB Scalloped en volgend jaar dan de Blackbird slant is nu al iets om naar uit te kijken/kwijlen.