Jump to content

Recommended Posts

Posted
Is dat een westerse Kamisori van Rasurpur Wolf?

Rasurpur levert nu trouwens ook een damast Kamisori zag ik zojuist.

Had ik gezien ja, ziet er erg mooi uit,maar meteen ook weer een heel stuk duurder. Ik ben zeker geen expert qua open messen, maar ik heb hier erg schik mee en hij ziet er ook nog ontzettend tof uit en hele goede service. Misschien meer voor een ander draadje.

ncgI0Ku.jpg

Omdat ik wel benieuwd ben ernaar heb ik zelf maar een draadje aangemaakt, Wolfje?

Posted

Haha, ik was het nog wel van plan maar had ook niet direct andere fotos. Staan er overigens zat op de site van rasurpur. Weet ook niet of ik er veel zinnigs of leerbaars over kan zeggen kan gezien ik zelf een nieuweling ben. Wat wil ik er van zeggen? Ik scheerde voordat ik hiermee begon me DE's en een Feather dx. Toen op dit forum een vintage open mes gekocht en daarmee aan het oefenen gegaan. Deze kamisori bevalt me beter dan een regulier mes, ten eerste vanwege het gebrek aan handvat wat voor mij een beetje in de weg zit. Ten tweede is het scheerblad lekker kort, beetje zelfde formaat van de dx. Ik vind het daardoor veel handelbaarder. Het komt in een eenvoudig maar vernuftig houten doosje waarin hij door heel sterke magneetjes (voorzien van een lapje vilt) op zijn plaats wordt gehouden. Op het mes ligt een lapje leer en daarop een schuifdekseltje. Het mes word hierdoor zeer goed beschermd en kan geen kant uit. Het mes is vrij zwaar maar ligt evenwichtig in de hand. Ik vind het erg fijn scheren maar zoals ik al zei heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Het is een erg stoer mes om te zien. Het handvat en bovenkant zien er uit of het zo van het aambeeld af komt. Het blad is niet erg gepolijst je ziet de groeven van het slijpen. Alleen de achterkant van het handvat is afgerond en gepolijst. Het ziet er uit alsof het zo uit de middeleeuwen of een vikingschip komt. Het mes werd scheerklaar geleverd overigens en ze waren erg behulpzaam met de vele vragen die ik had. Ik zal in de komende dagen proberen wat betere foto's te plaatsen. Vragen welkom.

Posted

Ik vind zo'n mes nog best aan de prijs om eerlijk te zijn.

Lijkt me wel erg gaaf om mee te scheren.

Ik lees van een product review dat het donkergeblakerde staal nog afbladder en dat daar een mooie finish onder zit.

Posted

Ik had er over gedacht om het handvat te wikkelen met koord, net als mijn Feather DX, ook voor de grip. Maar het handvat is erg mooi zonder en heeft grip genoeg en was enigzins bang voor roestvorming omdat het dan lang nat blijft dus uiteindelijk er vanaf gezien.

Posted
Ik vind zo'n mes nog best aan de prijs om eerlijk te zijn.

Lijkt me wel erg gaaf om mee te scheren.

Ik lees van een product review dat het donkergeblakerde staal nog afbladder en dat daar een mooie finish onder zit.

Prijzig ja, kwestie van voorkeur, ik heb niet veel messen/krabbers/kwasten/zeepjes. Ik heb graag iets wat lekker scheert en er aesthetisch goed uit zien en heb daar wat voor over.

Afbladderen gebeurt enigszins en wordt het alleen mooier van.

Posted

Net mes. De wedge-vorm maakt het voor een ieder makkelijker bedienbaar wellicht dan een traditionele, asymmetrische kamisori.

Ik heb een aanzienlijk kleiner Japannertje met net zo'n greep, en daar merk ik niet dat het fout vasthoudt. Bovendien vind ik het wel mooi om te zien.

Posted

Het zal voor de buitenstaander heel duur lijken voor wat het is vermoed ik. Het is echter schitterend in zijn eenvoud en waarschijnlijk blijft ie heel lang scherp door het gebruikte metaal. Denk dat omwinden met touw inderdaad zou kunnen problemen geven gezien het niet roestvrij zijn.

De Japanse kamisori's vond ik minder vanwege het nog dunner steeltje en de asymmetrie. Ah en de prijs die is niet mis natuurlijk maar als je slechts een beperkt aantal scheertuigen hebt mag het al eens wat meer zijn hé. Ik vind hem prachtig!

Slaag je er goed in om hem zelf op scherpte te houden en hoe doe je dat? (ik weet hoe je een mes kan scherp houden maar wil gewoon weten hou "jij" dit doet bij je kamisori, ieder heeft nu eenmaal zijn voorkeur hierbij)

Posted (edited)

Hij is minder "wedge" dan hij op mijn foto lijkt. Dit is een foto van rasurpur zelf, kun je ook goed zien hoe het oppervlak er uit ziet. 7KnWgV1.png

Scherp houden, veel stroppen op een paddle die ik er bij gekocht had, die aan 1 kant ingesmeerd is met crox. (heb ik pas 1 keer gebruikt en daar werd het beter van) Aan stenen en dergelijke denk ik op dit nog niet.

Edited by Guest
Posted

Bedankt voor je opmerkingen en extra foto's Wolf. Ik vind het mes z'n geld wel waard; kan me voorstellen dat het fijn scheert.