Tony Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 (edited) Ik las laatst elders een draadje over dit onderwerp en concludeerde dat de helft van de slijpers het wel doet en de andere helft niet. Er is een scala aan redenen om het wel of niet te doen maar daar blijf ik even buiten. Dat betekent ook dat als je een geslepen mes koopt van iemand en het niet vermeld is, het niet altijd direkt duidelijk zal zijn of je bij een touchup met een finisher of crox paneel je tape moet gebruiken of niet. De beste manier om hier achter te komen is om met viltstift de snede te bewerken en dan met enige halen over je finisher te gaan en eventueel middels een loep vast te stellen of de snede tot aan de rand schoon is gemaakt door de hone. Zo niet, een of soms meerdere lagen tape toepassen tot het wel zo is. Zelf tape ik vrijwel altijd. De enige keren dat ik het niet doe is als de hoek van de snede boven de 20 graden uitkomt. Dit komt bij mij 1 a 2 keer per 100 messen die ik slijp voor. Verder zal ik bij zeer kleine hoeken meerdere lagen tape gebruiken om in de buurt van 18 - 19 graden te komen. Enigszins afhankelijk van de tape zal elke laag ongeveer 1 graad toevoegen aan de hoek. Voor elk mes in mijn rotatie heb ik een ponskaart waarop ik de details van het mes heb staan. Afwijkingen op het gebied van tape staan daarop vet. Edited October 4, 2016 by Guest
Tony Posted October 4, 2016 Author Posted October 4, 2016 Ik heb de indruk dat er voor het maken van straights verschillende blank diktes gebruikt worden. Hierbij komen de 6 en 8 mm het meest voor. Als er voor het maken van een 7/8 of groter mes een 6 mm blank gebruik gemaakt wordt krijg je een kleine snede hoek van tegen de 16 graden. In dit geval zal ik 2 of soms 3 lagen tape gebruiken.
mhharsta Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Het merendeel van mijn open messen is geslepen met tape; de messen die ik zelf heb geslepen, en de messen die ik heb overgenomen (o.a. van Tony), waarvan ik het zeker weet. Een paar messen heb ik scheerklaar ontvangen,en daarvan is niet duidelijk of ze met tape zijn geslepen, of ik heb ze in het begin van mijn slijpcarriere zonder tape geslepen. Deze messen slijp ik nu, als ze aan een opfrisbeurt toe zijn, opnieuw met een laag tape op de rug, zoals de Heljestrand CV6 en de ERN Crown & Sword afgelopen weekend. Goed voor de slijpervaring, en zo heb ik uiteindelijk alle messen "met tape". Ook nu weer bedankt voor de tips Tony; de volgende messen waarvan ik niet zeker weet of ze met tape zijn geslepen krijgen eerst een viltstift behandeling. Meerdere lagen tape gebruik ik inderdaad ook om de hoek te kunnen plaatsen.
PI56 Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Ik heb tot nog toe altijd geslepen zonder tape. Daarom mijn vraag; Slijt de tape niet van de rug tijdens het slijpen?
Tony Posted October 4, 2016 Author Posted October 4, 2016 Deze niet, ik moet me inhouden om het stukje tape ook niet voor het volgende mes te bewaren. Andere tape die ik gebruikt heb slijten wel behoorlijk, je hebt dan meerdere stukken per slijpbeurt nodig.
PI56 Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Loopt je steen dan niet vol met die zooi van de tape?
mhharsta Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Loopt je steen dan niet vol met die zooi van de tape? Daar heb ik nog nooit last van gehad. Voor het zetten van de bevel tape ik, en vanaf 5000 komt er weer een nieuwe tape op tot en met de finisher. Een slijtende tape is trouwens wel te voelen aan de weerstand op de stenen. Met een goede kwaliteit tape zoals die van 3M die ik nu gebruik is 1x aanbrengen van de tape voor mij ook voldoende. Edit, ik gebruik niet de heavy duty 3M die Tony op de foto laat zien, maar gewone 3M "electrical tape", en die voldoet bij mij prima.
DoubleB Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Nooit tape gebruikt. Overigens wel een leuke vervolg vraag; merk je verschil tijdens het scheren tussen een mes dat geslepen is met tape en zonder tape?
dulac66 Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Is er nog een aanbeveling m.b.t. welke tape je "moet" gebruiken?
efsk Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Zie de foto een stuk hoger. Als je de bijbehorende posts van Tony leest begrijp je ook waarom de keus daarop valt.
ChrisA Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Ik heb de indruk dat er voor het maken van straights verschillende blank diktes gebruikt worden. Hierbij komen de 6 en 8 mm het meest voor. Als er voor het maken van een 7/8 of groter mes een 6 mm blank gebruik gemaakt wordt krijg je een kleine snede hoek van tegen de 16 graden. In dit geval zal ik 2 of soms 3 lagen tape gebruiken. Ik snap die diktes even niet. De foto toont tape van 0,0085" en dat is 0,22 mm. Dat lijkt mij ook logisch.
efsk Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 De dikte van de rug van het mes. Deze is, samen met de hoogte van het mes, bepalend voor de snijhoek. Bij een hoog mes met dunne rug doe je wat meer lagen tape om toch ot een acceptabele hoek te komen.
Tony Posted October 12, 2016 Author Posted October 12, 2016 Voor het bepalen van de bevel angle sorry snijhoek Stel T = 5,2 en L = 16,5
Recommended Posts