Jump to content

Recommended Posts

Posted

In 2015 heb ik wat voor verwarring gezorgd, door de Wizamet een oude Polsilver te noemen. Inmiddels wat meer inzicht in Poolse mesjes, hier herplaatsing van het artikeltje met de juiste verwijzing. Nog als kanttekening, dat ik dit mesje binnenkort eens moet herijken! Kon wel eens beter zijn, dan ik destijds dacht te voelen, als ik zo lees wat anderen er van vinden. Misschien ook wel UEKAZ??

5a24bc86bbdd8_P_M_Wizamet_superiridium.thumb.jpg.2a7b47b378ad06811a60f1758177ca8b.jpg

Het onderhanden mesje, de Wizamet Super Iridium, heeft me niet echt verleidt om hier verder intensief kennis mee te maken. Ofschoon ik me er 8x mee heb kunnen scheren, was er elke keer wel een kanttekening. Nee dan heb ik wel beter. Op grond van het aantal scheerbeurten, is het een ruim voldoende mesje, maar op grond van scheercomfort is het voor mij niet meer dan voldoende. Deze gaat dus op en is dan exit. Mijn score is dan ook: Voldoende, goed mesje maar er zijn betere. Weer kopen?: herkansing. Deze beoordeling zal ik tzt herzien.

1- De Wizamet Super Iridium kwam bij mij januari 2014 voor het eerst in gebruik, ofschoon ik ze al 4 maanden in huis had. Nu dan de 2e inzet. Benieuwd, of deze de stainless evenaart. In elk geval is de 1e beurt in 3 rondes een prima gladde ervaring.

In de Ikon een prima combi. Mesje scheert zowel met de open als gesloten kant effectief en moeiteloos. Geen irritatie of wat dan ook. Hoekgevoeligheid niet merkbaar. Prima dus.

2- Het mesje had moeite met de dikke laag schuim, maar een keer de huid gevonden, deed het zijn werk echt prima. Lekker glad en goede snit.

In de adjustable op 7 weer gewoon goed. Moeiteloos de baard er af. De krabber en het mesje vormen een goede combi. Geen dingen als hoekgevoeligheid, branderigheid of wat dan ook, maar met een dergelijke laag schuim op de bakkes kan dat ook haast niet.

3- Het mesje maakt me minder verrukt. Deze Wizamet heeft niet de klasse van zijn voorganger.

In de adjustable op 7 aan de slag. Voelt wat rauw aan, niet lekker ""schnittich"". Vanmorgen 4 sneetjes, terwijl ik eigenlijk nooit echt schade heb. Dat was tijd voor het aluin met grote twijfel over het mesje. Morgen nog maar eens in de Ikon, maar krijg toch licht het Derby gevoel.

4- Het mesje overtuigde vandaag weer niet. Blijft wat rauw aanvoelen. Geen echt lekker scherp gevoel en een zeer beperkte hoek waarbinnen te scheren valt. Kan nog wel een keer, maar alleen uit nieuwsgierigheid.

In de Ikon was een redelijk resultaat met het mesje te behalen, maar we worden geen vriendjes. Daarvoor heb ik wel ander materiaal. Gewoon kijken wanneer het echt onder het niveau Derby duikt en dan snel over op iets anders.

5- Het mesje had een verrassing in petto. Voelde vandaag wel goed en beter dan gisteren voor mijn gevoel. Geen rauw trekkerige ervaring.

De adjustable op 6 is voor dit mesje blijkbaar wat comfortabeler. Als het zo gaat, kan het mesje zeker nog wel 1 of 2 beurten mee. Overstijgt hiermee in elk geval het Derby niveau en mijn 5 norm. Blijft wel van belang de hoek klein te houden.

6- Het mesje doet het beter, dan in het begin verwacht. Gaat gewoon door met scheren, zei het, dat ik het geen super mesje blijf vinden.

In de Ikon een glad resultaat. Minder rauw gevoel dan de vorige keren. Blijkbaar heeft het mesje een aanloop periode. Blijft wel binnen een kleine hoek prettig werken.

7- Dat mesje maakt me gek. Net zo slecht als gisteren, maar dus nog steeds goed bruikbaar. Maar ik heb hem een kunstje geflikt. Vandaag een Mühle R41 kop gekocht bij Mühle, maar daarover meer elders. In elk geval mag het mesje morgen laten zien of hij dit overleeft.

In de Shavecraft weer fatsoenlijk de baard er af. Net zo goed als gisteren en dat was redelijk goed. Moet mijn mening na de eerste beurten wat bijstellen. Het is een aardige combi en ik kan me er goed mee scheren.

8- Dit was minder positief vandaag. Trekkerig en niet echt met vlotte snit.

Nou heb ik zelf misschien wel een probleem gemaakt door de kop, die ik gisteren bij Mühle kocht, te gebruiken. Immers de kop is voor mij nieuw en het mesje is ook een vraagteken. In elk geval gaat dit mesje in de spaarpot, want dit is echt niet leuk. Nou is 8x ook wel genoeg, maar dit viel niet onder een lekkere scheerbeurt. De stoppels klapperden in mijn huid, althans min of meer.

Naar index Harkos

• 2 months later...
Posted

5a24bd6ceb64a_P_M_Wizamet_superiridium.thumb.jpg.5b6afd1498dc594a6518475eefcc2ff3.jpg

Op 3-10 2016 schreef ik: Het onderhanden mesje, de Wizamet Super Iridium, heeft me niet echt verleidt om hier verder intensief kennis mee te maken. Ofschoon ik me er 8x mee heb kunnen scheren, was er elke keer wel een kanttekening. Nee dan heb ik wel beter. Op grond van het aantal scheerbeurten, is het een ruim voldoende mesje, maar op grond van scheercomfort is het voor mij niet meer dan voldoende. Deze gaat dus op en is dan exit. Mijn score is dan ook: Voldoende, goed mesje maar er zijn betere. Weer kopen?: herkansing. Deze beoordeling zal ik tzt herzien.

Welnu de herkansing bij deze en moet ik bekennen, dat ik dit keer zeer goed te spreken ben. Blijkbaar was het vorig mesje exemplarisch minder overtuigend. Wel mooi 9 x en stond hij op 2 sterretjes in het overzicht gaat hij nu naar 3 sterretjes met een gemiddelde van 11,5 voor de Wizamet, met een totaal gemiddelde van 7,7 van alle geregistreerde mesjes. 9 mooie scheerbeurten, zonder irritatie of andere rare dingen. Het mesje weggegooid, omdat ik wat anders wil, maar niet, omdat hij helemaal aan zijn eind zit. Heb gelukkig wat bijgekocht van Guy, waardoor ik er even mee voorruit kan.

Mijn oordeel bijgesteld: goed. Goed mesje, maar er zijn betere. Koopwaardig. ***

1- Krabber: Ikon X3

De Wizamet Super Iridium voor de 1e x gebruikt. Een nieuw Wizamet mesje in de krabber. Lang gezocht naar deze mesjes voor een redelijke prijs en 100 overgenomen in een Facebook scheergroep. Eens kijken of ze nog zo goed zijn als wordt gezegd.

In de Ikon X3 in elk geval weer een wezenloze scheerbeurt, met wel weer een glad resultaat. Het mesje doet het erg goed. Dus glad, zo als ik wil, restloos glad.

2- Krabber: Above The Tie S1

De Wizamet Super Iridium voor de 2e x gebruikt. Het mesje voor de 2e x in de krabber.

De combi met de ATT S1 op een licht aluminium steeltje en de Wizamet is echt goed. Niet al te grote scheerhoek, maar de snit is dan wel erg fijn. In 3 rondjes glad zonder bijverschijnselen of de noodzaak tot bijwerken.

3- Krabber: Merkur 510 Progress

Het mesje was weer een toonbeeld van scherpte.

In combi met de Progress en deze wijd opengedraaid een zeer effectieve beurt. Lichte scrub. Velletje zo glad als maar kan.

4- Krabber: Merkur 39C Slant Long Handle Barber Pole

Het mesje had geen enkele moeite met de baard. Door de stevige schuimlaag voel je nauwelijks enige snit, maar die was er wel!

In de 39c een erg effectieve beurt van 3 rondes, zonder enige schade of irritatie. Top beurtje weer.

5- Krabber: Pearl OC TTO Black

De Wizamet heeft weer mijn 5 norm gehaald. Dat zit wel goed. Blijft vlijmscherp zijn werk doen.

In de Pearl mooi dicht op het vel en dus strak scheer werk. Geen schade, maar wel lichte prik van aluin en AS.

6- Krabber: Lord L6

Het mesje verliest wat aan snit, maar is zeker nog goed voor een volgende beurt.

In de Lord L6 een scheerbeurt voor Dummy's. VVV, vlot, veilig en verzorgend.

7- Krabber: Apollo OC

De Wizamet maakt mijn verwachting helemaal waar. Overstijgt mijn gemiddelde van 7,5, maar denk wel dat morgen de laatste keer is.

De Apollo OC is een oudje, maar van het goede soort. Mooi direct scheerwerk en dat is een genot met de Wizamet er in. Je voelt duidelijk wat er gebeurt, de hoek is ruim en de combi niet bijterig.

8- Krabber: Gillette Tech Fat Handle

De Wizamet blijft gaan. Gisteren had ik wat twijfels of hij nog voldoende snit had voor vandaag, maar dat was een verkeerde inschatting. Morgen nog eens en dan voor de 9e x!

In de Tech deed het mesje weer prima zijn werk en ben ik weer helemaal glad. Zelfs in de hals minimaal gevoel van stoppeltjes. Mag echt geen naam hebben. Laatste beurtje 2016 dus weer geslaagd.

9- Krabber: Above The Tie S2

De Wizamet deed het vanmorgen nog goed, maar ik vind het voldoende en verdween hij in de spaarpot ofschoon er misschien nog voldoende snit voor een keer opzat..

In de ATT S2 een zeer direct en effectieve beurt. Voelde wel wat lichte weerstand, maar dat kan ook aan de OC hebben gelegen. Morgen een nieuw mesje.

Vorige Wizamet, Naar index Harkos

Posted
Mooi verslag weer Harrie, prefereer je nu deze Super Iridiums of die van Polsilver?

Dat moet ik nog uitzoeken :mrgreen:

Posted
Schiet dan eens op het is al 2017 hoor, dus hup die badkamer in en scheren :mrgreen:

Morgenochtend in dit theater. Echter denk dat we hier met één en hetzelfde mesje hebben te maken, met één verschil, maar dat heeft niets met het mesje zelf te maken. Dat hoor je dus nog. 8-):lol:

Posted

Hoi Harrie,

Ik heb ergens gelezen, (toen wij de super iridiums konden krijgen) dat de super iridiums nog beter waren dan de polsilver versies. Beter, in de zin, dat ze blijkbaar bij de productie al onderscheid maakten. Dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat de super iridiums voor iedereen ook beter scheren, maar persoonlijk vind ik ze echt wel beter.

Ik vind de super iridiums ook langere tijd goed meegaan. Heb dat pas weer gemerkt met een weekje hotel, waarbij ik één super iridium had en die kon best nog een aantal keren mee, maar heb hem toen maar netjes weggeworpen ipv nog weer mee terug te nemen. (heb er nog een paar meer natuurlijk....)