Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hans, of beter mevrouw Hans vond op de vlooienmarkt een paar ouwe messen.Deze stuurde men naar mij om wat bij te werken. Eerst sneed een van beide messen me serieus in de klauwen, toen dat weer heel was was het te warm, en nu, het heeft even geduurd, zijn ze dan eindelijk goed toonbaar.

Het gaat om een duo C.V. Heljestrand MK32 met amerikaanse kop in een Kindall doos. Dat is niet zo vreemd: Kindall was een Zweed met een winkel in Parijs waar hij Heljestrand verkocht, al dan niet rebranded tot Kindall.

Het setje heeft heel mooi iele schalen, waarvan ik niet durf te zeggen wat het nu is. Het kan zeker schildpad zijn, maar ik durf het niet te testen. Een van de messen heeft een van de scales helaas beschadigd: daar is een hapje uit. Verder zijn de pins nog origineel, en zit het spulletje goed in elkaar. Gezien de iele scales en de nette wijze waarop het spul gepind is heb ik ze niet uit elkaar gehaald: ik vind ze mooier zo met de originele pins en een vlekje op de tang dan helemaal in blink.

Vandaar dat rond de plek waar het mes in de pins scharniert nog wat donkere plekken te zien zijn. Ook op het blad is nog wel een vlekje zichtbaar, maar dat is op de foto's nadrukkelijker aanwezig dan in het echt heb ik het idee.

Een van de twee messen heeft een tamelijk brede bevel, en daar heeft een vorig eigenaar ook wat harder op de punt geduwd, die loopt op naar boven. Beide messen hebben wat honewear, maar niks om van te schrikken. De zo totaal verschillende bevels zetten me wel aan het denken, want het lijkt wel of er verschillende slijpers bezig zijn geweest. Na oppoetsen bleek dat te kloppen.

De messen horen niet bij elkaar. Eén van beide is op de rug geëtst: een bloemetjesmotief en de tekst "Mercredi", woensdag op zn Frans (we zijn weer in Parijs bij Kindall ;)). Dat suggereert dat er ook nog een donderdag tm dinsdag zijn, en dat past niet in een etui voor twee messen.

Later eens even scherpen, en kijken of dat nou een beetje scheert, zo'n MK32. Daarna eens nadenken waar en hoe dit spulletje de/een markt op kan.

DSC05833.JPG

DSC05834.JPG

DSC05842.JPG

DSC05843.JPG

DSC05844.JPG

DSC05845.JPG

DSC05846.JPG

DSC05848.JPG

DSC05849.JPG

DSC05850.JPG

DSC05852.JPG

DSC05853.JPG

DSC05856.JPG

DSC05858.JPG

DSC05859.JPG

DSC05860.JPG

DSC05862.JPG

DSC05863.JPG

DSC05864.JPG

DSC05865.JPG

DSC05866.JPG

DSC05867.JPG

DSC05868.JPG

DSC05871.JPG

DSC05874.JPG

DSC05875.JPG

Posted (edited)

Nette messen Richard. Op eerste gezicht zou ik zeggen dat een van de twee schildpad scales heeft, de een die zonder ringetjes gepind is. Is dat ook de breedste van de twee? Maar als ze allebei even dun zijn zouden ze ook beiden van schildpad gemaakt kunnen zijn. Mijn betere helft koopt (op veilingen) en verkoopt (in de winkel) antiek en daar heb ik regelmatig schildpad spullen in mijn hand gehad. Je kan het eigenlijk niet mis hebben als je het vaker in je hand gehad hebt.

Is Hans nog steeds de eigenaar?

Edited by Guest
Posted

Die zonder ringetjes, degene waar de eerste "solofoto's" van zijn, is de breedste. Tevens degene zonder rugets.

Hans is nog de eigenaar, deze liggen denk ik wat boven mijn budget en ik focus me momenteel uitsluitend op slants.

Posted

Heb je prachtig gedaan! Hans ik bied 20 euro verzendkosten inbegrepen ;-) Kan je een pracht van een menthol zeep voor kopen :lol:

Posted

Wel Richard ik ben zeer verrast dat ze zo mooi uit de poetsbeurt zijn gekomen, mevrouw Koning en ik waarderen ontzettend dat je dit voor ons heb willen doen, onze grote dank hiervoor :P

Jammer eeigenlijk dat ik helemaal niet uit de voeten kan met open messen en/of shavettes als ik ze zo blinkend zie liggen :|

Posted

Nee absoluut niet Rolf met jouw Shavette getracht het onder de knie te krijgen maar het wil gewoon niet, dit naast af en toe het probleem van plotseling trillende handen maakt het te spannend.

Ook het slijpen en stroppen is me gewoon teveel arbeid voor de niet helemaal meer gezonde gewrichten.

En ik haal gewoon ontzettend veel plezier uit het scheren met DE krabbers en dan vooral de slants, Wolfjes en Blackbird.

Dit jaar al met 41 verschillende krabbers - velen door anderen ter beschikking gesteld- mogen scheren en nu net weer 3 slants van Richard mogen ontvangen die ik van de week ga uitproberen en juist de verschillen ontdekken tussen de krabbers (en natuurlijk op de eerste plaats scheerzepen) daar haal ik onnoemlijk veel vreugde uit.

Ook zijn ze te mooi om hier in de vitrinekast te laten liggen dus gaan ze op zoek naar een koper.

Posted

Ook zijn ze te mooi om hier in de vitrinekast te laten liggen dus gaan ze op zoek naar een koper.

Denk dat je er een mooie prijs voor kan krijgen wat dan weer andere aankopen wat verzacht

Posted
Heb je prachtig gedaan! Hans ik bied 20 euro verzendkosten inbegrepen ;-) Kan je een pracht van een menthol zeep voor kopen :lol:

Mooie vondst en mooi opgeknapt, zal ik dan vast 30 euro bieden. :D

• 3 months later...
Posted

Welnee, reus van een vent maar een doetje ;-)

Maar eerlijkheid gebied om te zeggen dat hij er naar toe werkt, had ik niet verwacht dat hij de Feather zou blijven gebruiken en zo te zien al aardig begint meester te worden.

Probleem is Gerda, eenmaal hij ontdekt hoe lekker zo'n open mes kan scheren ......

Posted

Dat je ueberhaupt doorzet met een rotte CJB. ook al weet je niet dattie rot is. De man hep karakter.