Jump to content

Hoeveel gangen ?

HiFuMi

Recommended Posts

Op Engelstalige forums heb ik zitten lezen over "One Pass shaves " ( sorry Richard ) , 1 gang scheren met open mes. Dus alleen 1x met de groeirichting mee.

Lijkt me toch erg weinig .

Dat het mij niet lukt met ontwikkelende techniek is duidelijk. :oops: Maar zijn er hier wel die aan 1 gang voldoende hebben ?

Of mogelijk 2 gangen ??

Voor zo door de week kan het wel makkelijk zijn om af en toe wat minder lang te scheren. Ik doe nu door de week DE en in het weekend open mes , omdat dat toch 10 minuten gemakkelijk langer duurt , althans bij mij.

Met 1 gang met de vleug mee voelt het glad. Als ik tenminste van boven naar onder wrijf. Maar de andere kant op haakt dan nog behoorlijk. De tweede gang gaat dus tegen de vleug in en dan voelt het vervolgens naar alle kanten glad.Twee gangen voor mij dus.

• 1 year later...

Hier drie boven de kaaklijn: 

- Van boven naar beneden

- Van de neus naar de oren

- Van de oren naar het midden

Twee gangen onder de kaaklijn:

- Van boven naar beneden

- Van beneden naar boven

De baardgroei volgt veelal de zwaartekracht: dat maakt het eenvoudiger. ATG blijft op de wangen oncomfortabel 

Een paar honderd scheerbeurten verder nadat ik dit onderwerp begon zit ik nog steeds op 3 gangen.  En dan heb ik mazzel als ik onder de kin nog niet even een touch-up moet geven.

Maar ik merk wel dat je steeds gemakkelijker gladder wordt en dat het minder irritatie geeft

het betert nog steeds :-)

plus je leert steeds beter de plaatsen kennen waar het wat nauw komt

Op de wangen geen probleem atg maar xtg heb ik 1x geprobeerd enne ....

Niks opengesneden of iets dergelijks maar vond van wtg naar atg daar geen probleem = BBS

Na de derde pas met open mes loop ik daar toch lekker heet en vind ik niet leuk.

Soms doe ik onder de kaaklijn atg met mijn wilkinson.

We zullen zien na honderden scheerbeurten later, wat er dan van komt.

Ik vind het gewoon om gek van te worden dat alles lekker bbs is en dat er dan gewoon een klein strookje dat net niet is.

Iemand enig idee of een ander mes of gewoon dit mes eens laten slijpen effect zou hebben??

Tjoolder schreef 3 uur geleden:

Iemand enig idee of een ander mes of gewoon dit mes eens laten slijpen effect zou hebben??

bij mij maakt het wel veel uit of het mes scherper is omdat ik behoorlijk stugge haren heb

maar dan heb je ook makkelijk meer scheerbrand

terwijl ik tegenwoordig omdat de techniek veel beter is geworden met een minder scherp mes net zo glad kan worden zonder rauw gevoel achteraf

ik zou eerst vooral aan techniek werken ................

en vaak is vanuit een andere hoek scheren de oplossing

HiFuMi schreef 2 uur geleden:

bij mij maakt het wel veel uit of het mes scherper is omdat ik behoorlijk stugge haren heb

maar dan heb je ook makkelijk meer scheerbrand

terwijl ik tegenwoordig omdat de techniek veel beter is geworden met een minder scherp mes net zo glad kan worden zonder rauw gevoel achteraf

ik zou eerst vooral aan techniek werken ................

en vaak is vanuit een andere hoek scheren de oplossing

comfort is inderdaad heel belangrijk. En als het te scherp is : ook niet direct voor mij. Anderzijds is onscherp dan ook weer niet goed

• I like it 1

• 2 weeks later...

Ik zit nu op twee, op de wangen 1 keer naar beneden en een keer van oor naar neus.
Op de hals eenmaal omlaag een maal omhoog.
Nog niet helemaal tevreden met het resultaat maar mijn techniek verbeterd steeds weer.
Ik las net hierboven dat iemand ook van neus naar oor scheert dit ga ik ook proberen.
Op de wangen omhoog is tot nu toe nog niet comfortabel geweest.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

• 1 month later...

Ligt eraan welk resultaat je wenst.Ik scheer altijd twee maal.Eerste met de groei mee en de tweede er tegen in.Zo glad als een spiegel.Alleen de eerste kan wel.Zie je er ook wel representatief mee uit.Maar ik ga elke dag voor spiegeltje.

Alleen de hals doe ik 3 gangen. Anders sta ik in brand. Met 2 gangen in de hals vind ik het net nok. Maar met de 3de heb ik nog steeds irritatie maar steeds minder mijn inziens. 2 gangen gaat perfect maar met minder goed resultaat.

Maar de tijd zal ons leren.

Met verscheidene tips op dit forum ben ik al een heel eind gekomen!