Jump to content

Dag! (Mach)

pleegkoos

Recommended Posts

Hallo, mijn naam is Tobias (26 jaar), werkzaam in de zorg en nieuw in de wereld van het scheerfetisjisme na het zien van de rekenkamer.

Ik ben mij sindsdien gaan verdiepen in de mogelijkheden via allerlei (vnl Amerikaanse) fora, YouTube en internet. Als gevolg hierop heb ik besloten over te stappen op een open scheermes.

Overwegingen:

+ Schoon

+ Op een 'scheerbaar leven' goedkoop

+ Überglad

+ Nostalgisch karakter

+ Al bekend met double edge mes

- Forse eerste aanschaf

- Bloederig bij haast

- Waar begin je aan? Is t verslavend? Is er een hellend vlak mbt tot aanschaf van onnodige maar leuke spulletjes?

Het blijkt dat het lastig is te komen tot wat wijs is in de aanschaf en heb daarom een hoop vragen die ik in de daarvoor bedoelde topics zal gaan stellen.

Ik ben blij dat er een Nederlands overzichtelijk forum is, mijn complimenten voor de moderators.

Mvg Tobias

Als gevolg hierop heb ik besloten over te stappen op een open scheermes.

Het blijkt dat het lastig is te komen tot wat wijs is in de aanschaf en heb daarom een hoop vragen die ik in de daarvoor bedoelde topics zal gaan stellen.

Hi Tobias,

Welkom. Zoals hierboven al aangegeven hoeft het niet duur te zijn, ik zou je zelfs aanraden om goedkoop te beginnen, want mocht blijken dat het toch je ding niet is zal je er blij om zijn. Upgraden kan je altijd. Het is vooral een goed geslepen mes dat van belang is in het begin en het nodige geduld. Een oud mes van goed metaal scheert net zo goed als eentje van vele honderden euro's.

Er zijn wel een aantal mensen op het forum die vast bereid zijn om desnoods je mes te slijpen (meeste messen worden niet scheerklaar verkocht al beweren ze van wel). Verder is het een kwestie van oefenen en niet te snel opgeven, het duurt bij sommigen iets langer maar geef het z'n tijd. Vroeger schoor iedereen zich zo, dus zo onoverkomelijk kan het niet zijn, bij de scheercursus jaren terug waren er zelfs enkele blinden bij. Veel succes!

O ja, mocht je de gelegenheid hebben om iemand te kunnen ontmoeten die zich scheert met het open mes, kijk dan hoe hij zich scheert en laat hem toekijken terwijl jij je scheert, je zult er heel veel van opsteken!

Een actief forum! Daar hou ik van!

Ik neem de suggesties mee. Kortgeleden heb ik bij een barbier een cursus -interactieve uitleg- gehad, veel wijzer van geworden!

Kostbare start omdat ik liever een keer een goede aanschaf doe dan dat ik later denk: 'had ik toch maar...'

Nu ben ik in twijfel over een silvertip Muhle of fijndas, of synthetic Muhle silvertip. Of anders een kwast van Omega?

Daarnaast twijfels over DOVO of een Wacker mes. Wacker is meer ambacht, maar naar wat ik begrijp lastig mee te starten en voornamelijk spanish points in het assortiment. Ik weet niet of dit echt veel riskanter/lastiger scheren is? Een vintage is me te veel gedoe... Ben niet zo'n klusser en heb op gebied van techniek niet bijster veel geduld.

Wellicht zie ik wat merken over het hoofd? Richt ik mij te veel op de 'populaire' markt?

In ieder geval hartelijk dank voor de antwoorden so far en jullie welkom!

ik heb vorig maand een Dovo aangeschaft en ben er tot op heden erg tevreden over. Ik heb mijn mes bij Scheerwinkel.nl gekocht en ik heb de eigenaar van de winkel (Eric) gevraagd of hij het mes nog een keer wil slijpen zodat het "scheerklaar" was. Wat overigens aan te raden is omdat de meeste Dovo's (naar het schijnt) niet zo scherp van fabriek af zijn.

Ik heb er nu denk ik zo'n 15 a 20 scheerbeurten op zitten en hij scheert nog steeds prima, uiteraard wel stroppen voor elke scheerbeurt.

Denk dat Snuff in de eerdergenoemde post een goed punt had.

Ik wil toch vooral ook Larry Andreassen van www.whippeddog.com even aanhalen. Bij hem heb je alles wat je nodig hebt (inclusief silvertip kwast) voor 60 euro. Je hebt dan niet het mooiste mes, maar wel een mes dat scherp is en gegarandeerd goed scheert. Daarnaast ben je dan niet zo rouwig als je je mes per ongeluk tegen de rand van de wasbak aan tikt (eigen ervaring).

Uiteraard moet je zelf de overweging maken, maar het kopen van een nieuw mes (of het nou Dovo, Wacker, Revisor of Thiers-Issard is) is een dure aangelegenheid. Daarnaast is een strop van deze merken ook een kostbaar geheel die vaak na een aantal keer kapot gaat door je eigen toedoen (geen zorgen, dat gebeurd bij iedereen). Als je kostenbesparend wilt zijn, maar wel een goede start wilt maken vind ik Whipped Dog een absolute nummer 1.

Buffel had het nog over de Probeer-een-straight-rondgang. Ook dat is een serieuze optie, al zul je dan nog een aantal weken moeten wachten. Kijk eens naar dit topic: http://www.shavingsociety.nl/viewtopic.php?f=14&t=386

Dag Noxa!

Eerste keer met straight ook voor jou?

Mag ik vragen welk model je gekocht hebt? En heb je hem teruggestuurd naar scheerwinkel.nl of heb je dat direct bij het plaatsen van de bestelling verzocht?

Ik heb de Dovo Carré, en ik heb gelijk bij het bestellen ff gebeld en gevraagd of ze het mes willen slijpen.

Whippeddog ken ik niet maar dat lijkt me ook wel een goede optie!

Gewoon nieuwsgierig; waarom heb je meteen gekozen voor een open scheermes?

Tsjah, ik ben iemand van de rituelen zonder dat dit pathologisch is. Ik heb wat met messen en metaal; zit denk ik wat in de genen. Moeder heeft een fijnmetaaltechnische beroep, opa was beeldhouwer en was altijd erg into messen, buksen, metalen spielereitjes.

Ik ben opgegroeid achter een draaibank, met tafelmotoren en verschillende smeltingstemperaturen (tbv solderen)om zelf spulletjes te maken.

Ik heb zelf weinig met een DE mes, te weinig ritueel voor mijn gevoel, te weinig afstand van het mes waar ik vanaf wil stappen. Eerste kennismaking met een straight voelde goed. Hou van de uitdaging en wederom het ritueel.

Voldoende antwoord op je vraag? Of graag nog nadere toelichting?

Welkom op het forum! :)

Ik heb ook wel wat met messen, en dan vooral die in de keuken. Heb geen mooie collectie oid, maar ben wel van plan om binnenkort een set slijpsteentjes aan te schaffen. Trekt me op de een of andere manier nogal aan.

• 4 weeks later...