Jump to content

Slant bar safety razor

Skoebidoe

Recommended Posts

Zie het draadje Scheef voor voorbeelden van nog steeds en niet meer verkrijgbare kromme en scheve krabbers.

Wat mij betreft zou iedereen als derde of hooguit vierde krabber een slant moeten nemen. De eerste krabber is een milde, de tweede een wat agressievere, en dan als derde een slant of een open kam krabber.

De huivering die ik op vele plekken lees om met een slant te beginnen snap ik eerlijk gezegd niet. Als je de krabbertechniek een beetje beheerst is het echt niet enger of moeilijker dan een gewoon rechte krabber. Misschien dat je huid iets moet wennen, maar dat zal niet hevig of langdurig zijn, en is over zodra je je krabber een beetje kent. Als je regel één van het krabberscheren maar niet uit het oog verliest: geen druk zetten. Dan kan een slant je geweldige scheerbeurten opleveren.

Ook hier een groot fan van de gesloten kam slant krabber -want dat bedoel je toch?- en ik denk dat de allemansvriend onder de slants en wel de Merkur 37 of 39C een uitstekende starters krabber is.

Goed te betalen, overal verkrijgbaar en een meer dan uitstekende verhouding tussen comfort en effectiviteit.

DE scheren ( na 30 of meer jaar Mach enzo , dus wel nat ) doe ik sinds april dit jaar. Begon met een Muhle R89, dat ging snel goed. De 39c heb ik pas een maand of zo. Maar die is momenteel wel een van mijn , zo niet de fijnste krabber. Heb er nu 10 verschillende in totaal.

Maakt het werken met een slant bar een groot verschil uit in vergelijking met een gewone safety razor?

Alleen slant is genoeg skoeb. En krabber is ook een stuk fijner woord dan safety razor. Als het dan toch moet is veiligheidsscheermes ook een optie.

Als je moet werken met een krabber gaat het mis :-) Het scheren moet genieten zijn, en met een kromme kan dat prima. Het door jou aangeschafte exemplaar, de 37c, behoort tot de besten die ik geprobeerd heb.

Wat je gaat merken is dat het scheergevoel anders is, terwijl je gewoon hetzelfde doet. Alleen nog belangrijker dat je niet harkt met je krabber.

Ik heb sinds kort een Merkur 39c slant.

Ik gebruikte een Muhle R89, maar ik had steeds last van irritatie en snijwondjes. Kon me er niet lekker mee scheren. Heel veel verschillende mesjes gebruikt maar dat maakte niet zoveel uit.

Echt een wereld van verschil met de 39c. Had ik veel eerder moeten doen. Geen irritatie meer en ik heb me nog niet gesneden.

Scheer me nu zelfs met Feather mesjes. Ik had veel eerder deze Merkur aan moeten schaffen. Echt een aanrader.

• 2 months later...

Dit dacht ik ook zeer lange tijd tot daar de rechte krabbers zoals de Wolfman, Timeless en Blackbird mijn pad kruisten, dan blijken er zeer mooie alternatieven te zijn die met zeer hoog comfort nog veel dieper uitscheren.

Als slant vind ik eenzelfde prestatie (van de krabbers die mij bekend zijn) slechts bij de Lutz en vooral de Mulcuto Needlepoint.

Dit dacht ik ook zeer lange tijd tot daar de rechte krabbers zoals de Wolfman, Timeless en Blackbird mijn pad kruisten, dan blijken er zeer mooie alternatieven te zijn die met zeer hoog comfort nog veel dieper uitscheren.

Als slant vind ik eenzelfde prestatie (van de krabbers die mij bekend zijn) slechts bij de Lutz en vooral de Mulcuto Needlepoint.

@Hans: om maar even op dit topic door te gaan. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat jij zowel een Merkur 37C als een 39C gehad hebt (of nog hebt). De 37C had een te korte steel t.o.v. de 39C, gaf je toen aan. Is de 39C vanwege de langere steel beter uitgebalanceerd? Zie wel dat het merendeel de 39C gebruikt.

Ik scheer me momenteel met een geleende 37C, en wil zelf ook de 37C óf de 39C aanschaffen. Vandaar even mijn vraag.

Het grootste verschil tussen de 37c en de 39c is niet zozeer de lengte van de greep alswel het gewicht. De 39c is ruim 100 gram zwaar, bijna 40gr zwaarder dan de 37c. Dat gewicht is iets waar je van moet houden, voor mij is het eigenlijk te zwaar tenzij ik de krabber redelijk dicht onder de kop vasthoud zodat het meerendeel van het gewicht onder het door de hand gevormde scharnierpunt ligt. De 37c is voor mij juist weer perfect, goed gewicht, goede lengte, goeie kop.

Edited by Guest

Het grootste verschil tussen de 37c en de 39c is niet zozeer de lengte van de greep alswel het gewicht. De 39c is ruim 10 gram zwaar, bijna 40gr zwaarder dan de 37c. Dat gewicht is iets waar je van moet houden, voor mij is het eigenlijk te zwaar tenzij ik de krabber redelijk dicht onder de kop vasthoud zodat het meerendeel van het gewicht onder het door de hand gevormde scharnierpunt ligt. De 37c is voor mij juist weer perfect, goed gewicht, goede lengte, goeie kop.

Heldere uitleg! Zelf ervaar ik de 37C ook als zeer prettig, hoewel ik heel soms wat loop te goochelen met de korte steel. Zal wel kwestie van wennen zijn. Ik zit niet op een zwaardere krabber te wachten eigenlijk, dus dan wordt de 39C ook niet wat.

Het verschil tussen efsk en ondergetekende is de voorkeur in het gewicht van de krabber, daar waar efsk denkelijk een lichtere krabber waardeer ben ik zelf een liefhebber van de wat zwaardere krabber.

Door het zwaardere gewicht vind ik een krabber heerlijk over de huid lopen terwijl uit de praktijk is gebleken dat ik bij lichtere krabbers zelf teveel druk ga uitoefenen maar uekaz blijkt ook hier.

De lengte van de steel is ook zeer persoonlijk voor mij is 8,5 á 9 cm. de ideale maat hiermee kan ik de krabber goed vasthouden en toch nog uitstekend over de huid manouvreren.

Hmmm....daar valt ook wel iets voor te zeggen, Hans. Het klopt, met een lichte krabber neig je naar meer druk uitoefenen en daar betrap ik mezelf ook weleens op. Niettemin scheert het wel fijn zo'n korte steel, zij het dan dat ik er af en toe nét niet de juiste grip op heb. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik weet inmiddels al wel weer wat meer.