Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemiddag iedereen!

Sinds dat ik mij moet scheren loop ik al tegen irritatie aan. Dit was in het begin vooral door onzorgvuldigheid en slechte kwaliteit producten maar door mij veel in te lezen op verschillende websites, advies te hebben gevraagd aan verschillende mensen en zelf ook vele producten geprobeerd te hebben kan ik nu wel concluderen dat ik niet meer weet hoe ik die irritatie kan bestrijden.

Ik heb mij vandaag voor het eerst geschoren met een Safety Razor (een van de laatste dingen die ik nog niet had geprobeerd). Nou, de irritatie was enorm (en het gladde resultaat is ook wel eens beter geweest). Ik snap niet hoe het elke keer weer kan.

Misschien dat mn huid moet wennen aan het mesje, maar dan alsnog is de irritatie vrij heftig.

Ik gebruik een pre-shave van proraso (anti-irritatie versie) en een scheerschuim van proraso (ook anti-irritatie). Het mes dat ik gebruik is van Blue Beard (mesjes ook). Ik scheer altijd na het douchen en neem rustig de tijd (geen gehaast!)

Voor dat ik met de safety razor bezig was gebruikte ik gilette fusion pro glide. Alleen dit is niet te betalen. Zeker niet wanneer je een stugge baardgroei hebt zoals ik (die mesjes gaan dan echt niet lang mee). Dit was ook een van de redenen dat ik graag wilde overstappen naar een andere manier van scheren.

Elektrisch heb ook al een tijdje geprobeerd maar dat was helemaal een ramp haha.

HELP!

Groet

Peter

Posted

Hallo Peter,

Misschien zet je nog te veel druk op de krabber en gebruik je nog niet de juiste hoek.

Van de Proraso voor de gevoelige huid kreeg ik juist last. Probeer eens te scheren vóór het douchen. Dan is de huid minder week en dus minder gevoelig voor irritatie. Scheren met koud water wil ook helpen.

En probeer ook wat andere mesjes. Niet elk mesje is geschikt voor elke huid.

Posted

Welkom Peter. Wegens je noodkreet verwijs ik je niet naar het welkomstonderwerp om je voor te stellen, en zal ik je nog niet bestraffend toespreken betreffende het gebruik van termen als razor.

In plaats daarvan: Wat ik me met de Mach3 aangewend had, en wat het langste duurde om af te leren, was duwen en harken. Twee dingen die je juist niet moet doen met krabbers. Je moet met de krabber je huid strelen, en als er geen schuim zit niet scheren. Dus ieder stukje huid aai je één keer met de krabber, en dan zeep je je nog een keer in en doet hetzelfde, maar dan in een andere richting.

Ook goed om te weten is: welke kant groeit je baardhaar op? Zoals honden en katten het vaak niet plezierig vinden om tegen de haargroei in geaaid te worden, zo vindt je baard dat ook niet altijd fijn. Er is ergens een linkje naar een baargroeikaart, waarin je zelf de groeirichting kunt aangeven. Dan weet je welke kant je op moet scheren, in ieder geval de eerste gang.

Posted

Koud water gebruiken, de tips hierboven volgen en waarschijnlijk ander mesje

De groeirichting kan je hier vinden

beschrijving van mesjes hier

Welkom!

Posted

Snel hier inlezen Peter, het is zeker niet zo dat je een setup schetst, waar "niets meer te wensen" overblijft. Vergeleken met Proraso uit een bus, zul je zeker veel winst behalen als je met een fijne zachte kwast goed schuim van een fijne zeep aanbrengt. Er zijn zepen die beter geschikt zijn voor de gevoelige huid, er zijn krabbers die niet te agressief zijn en er zijn meer vergevingsgezinde mesjes. Die zaken onder de knie en misschien dat je noodkreet tot iets leidt.

Posted
Koud water gebruiken, de tips hierboven volgen en waarschijnlijk ander mesje

De groeirichting kan je hier vinden

beschrijving van mesjes hier

Welkom!

Precies wat ik zei dus :P:D;)

Behalve dat laatste dan, maar dat is met ervaring gekomen. Nooit op een kleurplaat mijn baardhaar in kaart gebracht.

Succes Peter!

Posted

Misschien helpt het iets dat het weken duurde nadat ik het DE scheren weer oppakte (cartridge gaan gebruiken in diensttijd en wel even volgehouden) om de juiste techniek weer onder de knie te krijgen. Met andere woorden hoewel het zo makkelijk lijkt moeten bijvoorbeeld de huid wennen aan deze nieuwe vorm van scheren en dient zich de juiste scheertechniek zich nog helemaal te ontwikkelen en dat heeft gewoon zijn tijd nodig.

Geduld en niet harken is een schone zaak en de geruststellende gedachte dat je niet de eerste bent die deze verzuchting hier op het forum ventileert.

Posted

Aaien en niet duwen was mijn ervaring waarbij aaien nog veel zachter is dan ik dacht. Het mes scheert, jij niet.

En na lang zoeken kwam ik erbij mezelf achter dat ik voor bepaalde ingrediënten als menthol allergisch reageerde.

Het scheercomfort kwam pas echt toen ik producten als proraso wegliet.

Maar dat wordt je eigen ontdekkingstocht in het DE scheren. Het ritueel in de ochtend is bij mij pas na maanden een genoegen geworden.

Posted

Ik las ergens dat mensen de zeep op de binnenkant van de onderarm smeren. Als dat irriteert moet je die zeep niet gebruiken. Dan ben je allergisch voor iets in die zeep.

Heb het laatst ook geprobeerd toen ik een bepaalde zeep verdacht. Mogelijk dat dit helpt ?

Posted

Bedankt voor alle reacties! Zitten zeker nuttige tips tussen! Ik ga er mee aan de slag'.

Hoorde van een barbier hier dat je beter geen scheerzeep kan gebruiken omdat dat juist de huid uitdroogt?...iemand hier ervaring mee?l. Klinkt nogal tegenstrijdig met het doel van de zeep.

Posted

Zal wel iemand zijn die via een schriftelijke cursus zijn diploma heeft behaald? De naar mijn bescheiden mening beste scheercreme voor gevoelige huid is Baume (de creme, niet de zeep!) en de Baume aftershave balm. Beiden zijn gemaakt door een belg die omdat hij voor zijn zo gevoelige huid maar geen product kon vinden dat hem niet irriteerde. Alleen het is niet van de aller goedkoopste.

Posted

Hoeveel klanten heeft die Barbier?? Hahaha

De goede scheerzepen zijn voorzien van vochtinbrengende en huidverzorgende ingrediënten zoals bijvoorbeeld glycerine.

Posted

Spuitbussen doe je weg. Allemaal. Dat spul is uitgevonden door mysanthropen. Zorg voor een beetje goede zeep, waarbij je zelf mag weten hoeveel je erin investeert, en een op zn minst redelijke kwast. Alleen al voor die combinatie zal je huid je dankbaar zijn.

Om een voorbeeld te geven: een vriend van me scheerde zich altijd met spuitbus, en werd na iedere scheerbeurt uitgelachen door vrouw en kinders: gezicht vol tissues om het bloeden te stelpen. Spuitbus de deur uit, kwast van de trekpleister een een puck Vergulde Hand, en sindsdien nergens meer last van. Waarbij ik aan wil tekenen dat ik joumet jouw huid Vergulde Hand niet aan wil raden die zeep kan inderdaad wat droog zijn.

Posted
Zal wel iemand zijn die via een schriftelijke cursus zijn diploma heeft behaald? De naar mijn bescheiden mening beste scheercreme voor gevoelige huid is Baume (de creme, niet de zeep!) en de Baume aftershave balm. Beiden zijn gemaakt door een belg die omdat hij voor zijn zo gevoelige huid maar geen product kon vinden dat hem niet irriteerde. Alleen het is niet van de aller goedkoopste.

+1 Top spul, die Baume.be

Posted

Mysanthropen en niet misantroop/open eens even kijken zou dat Engels zijn, nee niet bij Richard toch :mrgreen:

Translation and Meaning of misanthropy in Almaany English-Dutch Dictionary

misanthropy :

mensenhaat , misantropie

Synonyms and Antonymous of the word misanthropy in Almaany dictionary

Synonyms of " misanthropy "

( noun ) : hate , hatred ; ( noun ) : unfriendliness

Synonyms of " Misanthropy "

: Cynicism , hatred , egoism

Nearby Words

Posted

Tsk. Ga je me nu vertellen dat men mij bij mijn gedegen klassieke opleiding fout heeft leren spellen? Het lijkt er verdomd op zeg.

Posted

Tja zo'n leraar wiskunde hadden wij ook maakte hij een fout werd hij erop gewezen (niet door mij hoor maar een ander die wel leren kon) kwam hij met de dooddoener even een test of jullie aan het opletten waren :x

En dus ook bij jou in je taalontwikkeling een dergelijke stoethaspel voor de klas die in de fout gaat tegenover zijn altijd leergierige jongelingen, het is affreus :evil:

Posted

Als we dan toch bezig zijn...

Een veel gemaakte vaut hier:

De verleden tijd van scheren, als in onze hobby, is schoren. Dus ook schoor of geschoren. Scheerde of scheerden is van het andere woord scheren, als in ergens langs scheren.

Posted

Ik ben een beginnende scheerder en herken de topicstarter zijn verhaal wel een beetje.

Ondertussen slaag ik er wél in om een behoorlijk scheerresultaat te krijgen.

Misschien kunnen volgende tips helpen:

• Inzepen doe ik heel lang: 5 minuten! Je zal in het begin ook een beetje moeten zoeken naar de juiste consistentie van het scheerschuim.
    Ik gebruik geen te warm water en scheer me voor het douchen.
    Je mag bijna geen druk zetten tijdens het scheren
    Spoel tussendoor regelmatig je mesje uit.
    Probeer verschillende mesjes uit. Voor mezelf heb ik nu ontdekt dat Personna Super mesjes mij een aangename scheerbeurt bezorgen. Dit is echter heel persoonlijk.
    In het begin is het aan te raden om niet teveel 'passes' te doen. Ik raad je 1 tot maximaal 2 passes aan. Alles wat daarboven zit is een aanslag op je huid en kan alleen maar irritatie geven! Tegen de richting scheren, is als je onervaren bent, vragen om problemen.
    In het begin mag je geen super glad resultaat verwachten. Stel je in het begin tevreden met een optisch aanvaardbaar scheerresultaat. Met de tijd verbetert dit wel.
    Kijken en leren uit filmpjes op You Tube kan ook helpen! (de filmpjes van Geofatboy zijn interessant!)
    Er heeft me iemand aangeraden om een 'slant bar razor' aan te schaffen als je een gevoelige huid hebt. Dit type DE razor scheert heel erg close maar je moet er wél omzichtig te werk mee gaan. Ik heb mij gisterenavond dergelijke razor besteld en zal je op de hoogte houden van mijn ervaringen.
    Vooral veel geduld hebben en niet te vlug opgeven!

Posted

Goed verhaal Skoebidoe. Overigens kun je met een slant bij een verkeerde techniek net zo goed problemen krijgen.

Posted

Ik zou die pre-shave ook eens laten staan. Wordt het resultaat van mij nooit beter van. En sowieso andere mesjes. Met deze heb ik ook slechte ervaring.

En ga eens een tijdje niet voor volledig glad maar scheer alleen met de haargroei mee en er haaks op.

en kleine haaltjes. Je hoeft niet in 1 haal over je hele gezicht.

Maar hoe dan ook: experimenteer. Iedereen is anders

Posted

Hier ook een net beginnende krabber scheerder. Ik heb ook een paar verschillende mesjes geprobeerd. Toen ik me met een mesje goed kon scheren zonder irritatie heb ik eens een ander geprobeerd maar deze gaf mij zoveel scheerbrand dat ik die weer heb weggedaan. Terug naar het andere mesje en geen probleem.

Zeker niet gelijk voor een superglad resultaat willen in 3 passes. Dat heb ik me ook snel afgeleverd. Nu, na een 6-7tal scheerbeurten ga ik pas beginnen met 2 passes.

Bestel iig een proefpakketje mesjes dan kan je testen welke het beste is voor je huid.

Posted

Ha iedereen!

Bedankt voor alle reacties

vanmorgen weer geschoren. Dit keer alleen met de richting mee. Niet geduwd, getrokken e.d.

resultaat: gigantische irritatie en heel veel haren die niet meegenomen waren door het mes.

Oftewel: ik liep de hele dag rond als een 14 jarig mannetje wat zich voor het eerst heeft geschoren heeft. Overal ingegroeide haren en kleine wondjes. (no offense naar de 14 jarige mannetjes)

Is het raar dat ik het wil opgeven en weer terug wil naar gilette (ik weet et, vloeken in de kerk)? Maar ik had bij gilette totaal geen irritatie en superglad resultaat.

Posted

Ik neem aan dat de laatste zin een retorische vraag is. Want alle adviezen lezende is er toch een duidelijke lijn te ontdekken dat het enige tijd kost om de juiste techniek te ontwikkelen en dat komt het op doorzetten aan, dus aan jouw de keuze.

Over twee maanden zou ik pas de definitieve keuze maken en aan de andere kant ik zou me ook wel weer eens 14 jaar willen voelen :lol::lol: