Jump to content

Mühle R41

Froop

Recommended Posts

[align=center]R41-blade-gap.jpg[/align]

Zijn er nog meer liefhebbers van dit mes? Ik heb gehoord dat er door de jaren heen meerdere varianten van zijn gekomen, waarbij de oudere agressiever blijken dan de jongere. Ik heb vandaag weer eens een poging gewaagd, en ik blijf me verbazen over hoe dicht dit mes bij de huid zit, en dus de haren ook korter afsnijdt. Voor de scheerder met wat meer ervaring kan ik dit mes aanraden. :P

[bBvideo 560,340]

[/bBvideo]

Zelfs de experts onder ons hebben moeite met dit mes.

Van het huidige model R41 zijn er 2 varianten; het model uit 2011 en het model uit 2013. De eerste is de meest agressieve, de 2e heeft een wat bredere topplaat waardoor hij wat vergeeflijker is.

Ik heb zelf het 2011 model en dat ding is naast agressief ook wat kieskeurig voor wat betreft de keuze van het geschikte mesje. Bij mij maar ik heb daar veel mensen over gehoord.

De laatste tijd gebruik ik hem eigenlijk maar weinig, ik heb lang niet altijd zin om zo stevig onder handen genomen te worden :D

Dat kan ik volkomen begrijpen. Ik heb de 2013-variant, maar ik merk zelf dat ik bij deze de aandacht er wel even bij moet hebben, terwijl mijn R89 een standaardritje is. Ik heb vooralsnog maar één soort mesje gebruikt in de R41, en dat zijn de groene Astra's. Wat mij betreft de perfecte mesjes.

Voor het 2011 model waren er ook nog andere Muhle krabbers met dezelfde naam. Een model uit 2009 was eigenlijk gelijk aan de Fatip grande, en het 2010 model was een milde open comb a la de merkur open combs. En daarna dus heel verwarrend het super aggressieve 2011 model.

Ik heb nooit begrepen waarom ze zo vast hielden aan de naam, en ik denk dat er in het begin vast wat kopers en verkopers achter hun oren hebben gekrabd toen ze een totaal andere krabber in handen kregen dan verwacht.

Tot 2009 was de R41 een Fatip met vernikkelde handgreep (de R89 was verchroomd maar ook een Fatip), toen kwam de tussenvariant met een Merkur open tandkam scheerkop zoals op de Merkurs 15C en 25C. Die werd opgevolgd door de meest agressieve variant met gesloten tandkam en uiteindelijk is die nu min of meer getemd.

Edit: Je was me voor Marcel! Dankjewel weer! :mrgreen:

Een goed mes dat de nodige aandacht vereist tijdens het scheren, vind het minder geschikt om iedere dag mee te scheren. Voor mij zijn er meerdere messen die ik ver boven de R41 oud model verkies.

Ik heb de Girlie Version van de R41. Maar ik ben er gek op, het is mijn meest gebruikte krabber. Je moet hem even door krijgen maar dan geeft het je de beste scheerbeurt. Zijn er eigenlijk krabbers die nog agressiever zijn of die vergelijkbaar scheren?

Edited by Guest

Nieuw zou ik het niet weten, maar ik heb een Barbasol "floating head", en die komt er akelig dicht bij in de buurt qua agressiviteit.

Je zou voor de gein eens op zoek moeten gaan naar de 2011 versie als je nu de 2013 versie hebt.

Ik heb de Girlie Verduin van de R41. Maar ik ben er gek op, het is mijn meest gebruikte krabber. Je moet hem even door krijgen maar dan geeft het je de beste scheerbeurt. Zijn er eigenlijk krabbers die nog agressiever zijn of die vergelijkbaar scheren?

Barbasol is inderdaad echt aggressief evenals de oude Muhle R89. Of deze wellicht:

http://i.imgur.com/AHIwHwy.jpg ;-)

Heb jij ook een Barbasol? Ik vind het wel mooi, aparte modellen.

Niet in mijn bezit, eens in leen gekregen van iemand uit Canada. De meeste oude scheermessen zijn zo al de revue gepasseerd, leuke manier om dingen uit te proberen voor weinig geld.

• 2 years later...

Tijdens mijn bezoek aan de Mühle fabriek heb ik een R41 kop meegenomen. De R41 2015. Thuis had ik een R41 2011 en was ik benieuwd naar het verschil. Welnu met het blote oog duidelijk waarneembaar, is de bladegap groter bij de 2011 (links op de foto's), dan bij de 2015. De ronding van de koppen is gelijk, maar het verschil in breedte van de koppen en onderplaten maakt het grote verschil in gedrag. De tanden van de onderplaat komen overeen.

De maten in mm:

Mühle

r41 2011

kop l 41 b 18,5

onderplaat l 41,5 b 25

r41 2015

kop l 42,5 b 20,3

onderplaat l 42,5 b 25,3

Hierbij moet ik aantekenen, dat ik de 2015 ook geen echt zacht exemplaar vind. Effectief krabbertje, maar iets minder agressief als de 2011. De eerste foto is zonder mesjes en de tweede met mesjes. Duidelijk zichtbaar is, dat in de 2015 het mesje in de lengte en breedte meer is opgesloten.

MuhleR41.thumb.jpg.33c40bc09f97a0a03e9cd8f23214c77a.jpg

MuhleR41mesje.thumb.jpg.eb339ff4dc91425cfab042b6a5122442.jpg

Wanneer ik binnenkort weer DE ga scheren, zit nu even in de SE fase, zal ik nog eens goed opletten op het verschil in scheergevoel.

Tijdens mijn bezoek aan de Mühle fabriek heb ik een R41 kop meegenomen. De R41 2015. Thuis had ik een R41 2011 en was ik benieuwd naar het verschil. Welnu met het blote oog duidelijk waarneembaar, is de bladegap groter bij de 2011 (links op de foto's), dan bij de 2015. De ronding van de koppen is gelijk, maar het verschil in breedte van de koppen en onderplaten maakt het grote verschil in gedrag. De tanden van de onderplaat komen overeen.

De maten in mm:

Mühle

r41 2011

kop l 41 b 18,5

onderplaat l 41,5 b 25

r41 2015

kop l 42,5 b 20,3

onderplaat l 42,5 b 25,3

Hierbij moet ik aantekenen, dat ik de 2015 ook geen echt zacht exemplaar vind. Effectief krabbertje, maar iets minder agressief als de 2011. De eerste foto is zonder mesjes en de tweede met mesjes. Duidelijk zichtbaar is, dat in de 2015 het mesje in de lengte en breedte meer is opgesloten.

[attachment=1]MuhleR41.jpg[/attachment]

[attachment=0]MuhleR41mesje.jpg[/attachment]

Wanneer ik binnenkort weer DE ga scheren, zit nu even in de SE fase, zal ik nog eens goed opletten op het verschil in scheergevoel.

Dat verschil is op de foto met mesje erin goed te zien Harrie.

Heb de R41 2015 nog maar 1x gebruikt, maar binnenkort ga ik weer wat DE mesjes proberen en beschrijven en dan ga ik die R41's ook goed vergelijken in samenhang met de Fatip. Denk dat de laatste tussen de R41's inzit. De tijd zal leren.

Ik heb laatst deze ook maar eens gekocht. Geen idee of het de 2013 of de 2015 versie is. Wat een verschil t.o.v. de Merkur 34C. Normaliter gebruik ik de Merkur om de dag, maar dat doe ik niet met de R41. Wel een mooi apparaat om na een paar dagen weer gladdigheid te creëren, maar wel opletten geblazen. Ik ben er nog niet over uit welke mesje ik het prettigst vind om te gebruiken. Tot nu toe heb ik Derby en Bolzano Super Inox geprobeerd.

In de Merkur gebruik ik meestal Personna blauw / Voskhod Telfon Coated.

Ik heb de R41@2013, daar moet je idd de scheerhoek goed in de gaten houden, anders vloeit er bloed. ;)

De Fatip's (Piccolo en Grande) zijn een stuk vergevingsgezinder.

Nou is mijn ervaring beperkt tot een Parker 90R en een R41 uit 2015. De eerste staat bekend als vergevingsgezind en de tweede als agressief. Op zich klopt dat wel, maar bij allebei moet je koppie bij houden. Doe je dat bij de Parker niet, dan scheer je niks weg. Doe je dat bij de R41 niet, dan kun je sneetjes oplopen. Wat dat betreft merk ik eigenlijk nauwelijks verschil. Wel merk ik dat bij een touch up op de bovenlip de R41 de huid wat makkelijker schraal gaat voelen.