Jump to content

Recommended Posts

Posted

https://www.dropbox.com/s/9s7h3lg9h1cilhm/20160904_231033.jpg?dl=0

Ik heb mijn gold dollar binnen. Ik kreeg een Gold dollar 66, een spuitje slijpmiddel, een kunstleren hoes en een strop voor het bedrag van $10,99.

De scales stellen inderdaad niets voor, het is plastic, zonder iets van metaal.

Mocht er iemand zijn die mij wil helpen van dit half fabricaat iets te maken (slijpen, modificeren), dan houd ik me aanbevolen,. Ik woon in Amsterdam, ik kom desgewenst naar je toe. Als het mislukt vertel ik het hier ook.

Als het mes goed is, vind ik het ook wel leuk er houten scales op te zetten.

Posted

als we op je link klikken zien we het wel. de afwerking laat zich niet beoordelen op deze foto. Ben benieuwd of je een gelukje had en er een te pakken hebt gekregen die zich met relatief weinig moeite tot iets scheerbaars laat maken.

Posted
Mocht er iemand zijn die mij wil helpen van dit half fabricaat iets te maken (slijpen, modificeren), dan houd ik me aanbevolen,. Ik woon in Amsterdam, ik kom desgewenst naar je toe. Als het mislukt vertel ik het hier ook..

Is de moed toch een klein beetje in de schoenen gezakt na ontvangst :?:;)

Dit gelet op je eerdere post:

Snuff, ik zou het niet OK vinden als ik zo calculerend bezig zou zijn, in de zin van "Simson koopt een GD en dat gaat iemand anders zijn probleem worden". Zo heb ik geen seconde gedacht. Ik heb zelf een dremel (van Kinzo) en ik wil er zelf tijd in steken, maar...als het waar is wat je zegt zou het gedoemd zijn te mislukken. Staat dat zo erg vast? Zou ik hem, met de hulp van een van jullie, niet tot een werkend mes kunnen maken? Ik vind het prima als iemand wat voor doet en ik zelf aan de slag ga. Komt nog bij dat ik nogal gepokt en gemazeld ben in de techniek. Technische klusjes die ik niet klaar moeten bijna nog uitgevonden worden, maar ik ben geen geboren/ervaren slijper, dat is waar.
Posted

Foei Hans,

Niet zo plagen :P.

Ik ben trouwen wel blij dat mensen mij een gold dollar uit mijn hoofd hebben gepraat (martijn heeft me er zelfs een gratis op gestuurd)

Ooit als ik kan slijpen, ga ik het proberen met een gold dollar (gewoon omdat het kan) en dan ga ik ook proberen een mooi mes er van te maken. Dat idee heb ik gekregen toen er die discussie was waar gedacht werd dat een gemodificeerde gold dollar als eigen gemaakt mes werd verkocht.

Posted
Mocht er iemand zijn die mij wil helpen van dit half fabricaat iets te maken (slijpen, modificeren), dan houd ik me aanbevolen,. Ik woon in Amsterdam, ik kom desgewenst naar je toe. Als het mislukt vertel ik het hier ook..

Is de moed toch een klein beetje in de schoenen gezakt na ontvangst :?:;)

Hoezo? Ik heb nog niets ondernomen. Ik kijk wat er gebeurt, gebeurt er niks dan ga ik zelf aan de slag, dan maar als amateur. Maar het ding eet geen brood, in een kast kan hij ook nog even liggen.

Posted

Die Rolf...

vraagje: stel dat ik met de drempel het mes slijpbaar krijg, welke steen adviseert u mij? Welke korrelgrootte zeg maar.

Posted

Overigens, men heeft ondertussen geconstateerd dat je met een GD waarschijnlijk beter af bent dan met een moderne Boker King Cutter. In die zin heb je zinvol geld bespaard.

Daarmee is overigens niet veel gezegd.

Posted

Zeg Rolf, waar zie je mij voor aan?

De vraag van de steen blijft overigens staan. Ik krijg een deja-vu van mijn tijd op een koffie forum, waar ik ook volgens de diehards te eigenwijs was. Ik kon alleen van koffie genieten als ik een wanstaltig groot maalapparaat kocht. Opgebouwd was het driekwart meter hoog. Totdat ik ontdekte dat ik heerlijke koffie zette met mijn kleine Gaggia molentje, het bleek ook nog instelbaar qua korrelgrootte. Het wanstaltige maal apparaat staat nog steeds in de kast (de San Marco/Miguel/Marino 95 of zoiets). Maar toen wou ik ook al niet deugen, en een simpele verwijzing naar iets voldeed niet, ik moest het hele forum tot mij nemen. Een barista had een zwaar leven met hoogst ingewikkelde kwesties, iets kon niet zomaar eenvoudig zijn, stel je voor!

Ik blijf niet deugen, maar ik kom ook weleens tot iets, en blijken grote kwesties ook simpel opgelost te kunnen worden.

Posted (edited)

Ga ik ook doen.

Waar is je plaatje van je hoofd, Rolf?

Mijn punt is, dat ik het gevoel heb, dat er uit een kennis-supriotriteit ook wel eens bewust moeilijk wordt gedaan. Zoals op dat koffie forum. Als een beginneling hier aan mij vraagt "wat is een goed mesje?" Dan zeg ik "Rapira Platinum Lux". Ik kan ook een verhaal houden over huid type, type krabber, dikte baardhaar, en dan na vaal zuchten en diepe denkrimpels iets exotisch roepen als "Kai". Ik ben elektrotechnicus en reken maar dat er vroeger in de Hifi wereld heel exotisch werd gedaan over iets als goed geluid, en dat kwam echt niet uit een stuk 2x 1,5mm2 wat jij bij de Hubo van de rol had gekocht. Dat moest Monster of van den Hul zijn. Reken maar dat daar geen verschil in zit, allebei koper. "Maar ja, het skin effect, de betere geleiding van zilver, maar als u nou echt warm geluid wilt, dan is goud toch wel de betere keus, heeft u trouwens onze gouden kabel folder al ontvangen?"

Dat proef ik hier ook een beetje, iets meer nog in mijn vorige Gold Dollar topic, hoewel jij mij tot echte actie wil overhalen en dat waardeer ik.

Edited by Guest
Posted

Vergelijk je nu je molentje met de Gold Dollar en het grote maal apparaat met andere messen? Of begrijp ik je verkeerd?

Posted
Overigens, men heeft ondertussen geconstateerd dat je met een GD waarschijnlijk beter af bent dan met een moderne Boker King Cutter. In die zin heb je zinvol geld bespaard.

Daarmee is overigens niet veel gezegd.

Ook daar ben ik wel benieuwd naar

Wat is er mis met de Boker king cutter??

Posted
Mijn punt is, dat ik het gevoel heb, dat er uit een kennis-supriotriteit ook wel eens bewust moeilijk wordt gedaan.

Ik begrijp je standpunt wel en dat komt inderdaad vaak voor, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken (lees begane stommiteiten) en daaruit vloeit voor dat een GD scheerklaar maken (lees bijwerken vooraleer het zelfs maar mogelijk is die te slijpen) een beetje gelijkstaat met aan iets nieuws beginnen en dan maar meteen te kiezen voor de grootst mogelijke moeilijkheidsgraad. Nu zijn er zat mensen die dit op een of ander gebied ook nog voor elkaar krijgen dus als het lukt des te mooier voor je.

Als een beginneling hier aan mij vraagt "wat is een goed mesje?" Dan zeg ik "Rapira Platinum Lux"

Ja maar als ik die beginner ben dan laat ik je achteraf weten dat je er niks van kent want dat mesje deugt voor mij van geen kanten. Wie van ons is dan verkeerd? Jij kan je er fantastisch mee scheren, ik maak er nog niet één beurt mee voor ik het in de vuilbak kegel. Mesjes waar ik me lekker mee scheer kunnen jouw helemaal niet liggen, het werkt in beide richtingen.

Qua keuze van slijpstenen zit je dan wel vast aan een bijna volledige set, je zult normaal gezien bij de GD de bevel opnieuw moeten zetten en vandaaruit werken naar een scheerbaar mes. Er zijn verschillende mogelijkheden alnaargelang je kiest voor natuurlijke of synthetische stenen.

Advies geven is niet makkelijk zonder een budget te weten?

Posted

Wat blijkt, althans in de ervaring van meerdere leden van gut-rasiert wier mening op het gebied van scherpen ik hoog schat, is dat de messen van dovo en boker waar de tang is gelaserd van niet het beste staal gemaakt zijn, niet het netst zijn afgewerkt, en niet makkelijk te scherpen zijn. Als je ze dan eenmaal scherp hebt blijven ze dat niet langer dan drie scheerbeurten.

Dit geldt voor, ik herhaal het maar, die messen met een laserets in de tang, wat de budgetreeks van dovo en boker is.

Grappig genoeg is mijn nos cowboy ook voorzien van laserets, maar eenvoudig scherp te krijgen en als ik de berichten mag geloven blijftie ook scherp.

Simsom: we doen niet moeilijk, en proberen je niet te verleiden tot de aanschaf van gouden kabels. Zou dat zo zijn, dan hadden we je wel verwezen naar custombouwers, of gezegd dat je uitsluitend en alleen Filarmonica's mag kopen van voor 1940, en alleen dan als ze ook een ets hebben en doe niet de Doble Temple want die is voor het plebs.

Neen, wat we doen is proberen je te behoeden voor problemen waar op dit en ALLE andere scheerfora voor gewaarschuwd wordt als het over Gold Dollars gaat: de onbetrouwbare afwerking die ertoe KAN leiden dat je jezelf meer problemen op de hals haalt dan nodig. Je kunt geluk hebben, en dat hebben we ook gezegd, maar overal is duidelijk dat je met een Gold Dollar eerst hopelijk min maar waarschijnlijk meer werk te verrichten hebt voor je je kunt scheren. Ik durf zelfs de stelling aan dat mensen die toch Gold Dollars, of Sandbros, of hoe heten al die Pakistaanse klonen met gekleurde messen maar, aan hebben geschaft met de verwachting zich ermee te kunnen scheren eerder het open mes teluergesteld aan de wilgen hebben gehangen dan dat ze er blij mee verder zijn gegaan.

Tuurlijk kun je, na die hoeveelheid werk, een goed scherend mes overhouden. Sterker, er zijn er die er een hobby van hebben gemaakt die Gold Dollars tot werkend iets te verbouwen. Sterker, ik heb er zelf twee in handen gehad, verbouwd door een ander, die het prima deden. Maar ik kan NIEMAND die met een open mes wil beginnen aanraden om dat met een van het internet geplukte Gold Dollar te doen. Het risico dat dat een onbruikbaar of zo goed als onbruikbaar mes blijkt is gewoon te groot. Dan zeg ik: doe liever een mes hier van de markt, dan weet je met je eerste mes in ieder geval zeker dat je iets hebt wat ook geschikt is voor het doel.

Dat is niet hetzelfde als iemand vertellen dat je alleen koffie kunt maken met een hyperdelisch luxe apparaat van drie mille. Dat is voorkomen dat iemand een Senseo aanschaft in de verwachting daar een lekkere espresso uit te krijgen.

Posted

ja, het is mijn eerste mes , en omdat ik niet van de scherpte overtuigd was ( kon ik ook niet weten omdat ik er niet mee kon scheren :oops: ) heb ik hier op het forum wat mooie vintage gekocht en daar scheer ik nu meest mee om te leren

de Dovo is zonder dat ie echt geslepen is wel scheerbaar , maar kan beter lijkt me , hoewel het niet echt heel slecht is zo uit de winkel

ik moet eerst nog experimenteren met hem over de CrOx te halen , en dan als dat nog niet veel uithaalt over de Coticule

en in noodgeval laat ik hem eens slijpen

het is nog een ontdekkingsreis op dit moment

Posted
Mijn punt is, dat ik het gevoel heb, dat er uit een kennis-supriotriteit ook wel eens bewust moeilijk wordt gedaan. Zoals op dat koffie forum. Als een beginneling hier aan mij vraagt "wat is een goed mesje?" Dan zeg ik "Rapira Platinum Lux". Ik kan ook een verhaal houden over huid type, type krabber, dikte baardhaar, en dan na vaal zuchten en diepe denkrimpels iets exotisch roepen als "Kai". Ik ben elektrotechnicus en reken maar dat er vroeger in de Hifi wereld heel exotisch werd gedaan over iets als goed geluid, en dat kwam echt niet uit een stuk 2x 1,5mm2 wat jij bij de Hubo van de rol had gekocht. Dat moest Monster of van den Hul zijn. Reken maar dat daar geen verschil in zit, allebei koper. "Maar ja, het skin effect, de betere geleiding van zilver, maar als u nou echt warm geluid wilt, dan is goud toch wel de betere keus, heeft u trouwens onze gouden kabel folder al ontvangen?"

Dat proef ik hier ook een beetje, iets meer nog in mijn vorige Gold Dollar topic, hoewel jij mij tot echte actie wil overhalen en dat waardeer ik.

De hele wereld is gek behalve ik begrijp ik een beetje uit deze en je vorige post, en wel laat ik dat dan maar bevestigen.

De aannames die je doet zijn soms zo ridicuul dat ik niet weet of ik moet lachen of je professionele hulp moet aanbieden.

Goede adviezen sla je in de wind, zinloze verhandelingen over koffie machines en type kabel en diameters als metaforen moeten je gelijk bewijzen en wat is dat gelijk nu eigenlijk??

Er wordt hier volgens jouw telkensmale bewust moeilijk gedaan om zo uit te stralen dat diegene veel kennis in scheergerief heeft opgedaan, vertaal ik dit zo goed??

Staat toch haaks op de vele bedankjes die er laatst uitgedeeld werden door nieuwe leden over de adviezen die menigeen helpen om een bewuste keuze te maken (zij die wel adviezen op waarde weten te schatten) in het aan te kopen scheergerei en wordt ondersteund door de vele blijken over en weer van leden die baat hebben bij de onderlinge adviezen.

En in het archief is zodoende een schat aan waardevolle informatie te vinden.

Ook telkensweer krijgen we complimenten dat de sfeer op dit forum tussen de leden zo goed is en men vriendelijk met elkaar omgaat en zou dat nou echt zo zijn als het door jou geconstateerde borstklopperij onderling schering en inslag is?

Kijk onze hobby gaat voor velen verder met zoals daar zijn leden met een verzameling open messen, slants, kwasten of zoals in mijn geval zepen en die leden hebben kennis opgedaan die ze met anderen willen delen en waar mij soms ook de kennis (open messen) van ontbreekt. Kennis superieur zijn ze door het ontbreken van kennis van mij en elke keer leer ik weer iets meer van ze en dat vind ik het leuke van deze hobby en geniet van de kennis van anderen zo kan je er ook eens naar kijken toch??

Als we in jouw jargon zouden blijven van ( en nogmaals met alle respect begrijp me niet verkeerd) van de goedkope scheergerei was dit forum allang uitgesproken maar juist door de aanwezige kennis is er een complete scheerwereld voor me open gegaan die me als hobbyist ontzettend veel plezier geeft.

Posted

Ik moet er wel om grinniken, als beginner voor een tientje een GD kopen en vervolgens om deze scherp te krijgen een setje stenen nodig hebben van toch een x00,- euries.

Verder zou ik het zelf wel een leuke uitdaging vinden om een dergelijk mes scheerklaar te krijgen maar daar is mijn kennis wat betreft het slijpen van scheermessem e.d. nog wat ondermaats.