Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi, ook hier even een kort voorstel rondje ;) zoekende naar DE manier om te scheren, raakte ik geïnteresseerd in de open scheermessen en alle rituelen die erbij horen. Ik denk dat het ook een beetje samenviel nadat ik enkele slijpstenen had gekocht om de keukenmessen te slijpen. Toen had ik al zoiets van als dat lukt kan een open scheermes misschien nog wel eens volgen. Tot op heden scheer ik me, ahum, sorry, elektrisch om de ergste haren eraf te krijgen en dan nog eens nat met een cartridge systeem waar voorheen altijd Wilkinson inzat maar nu eens lidl. Ach het zal hier wel een vloek in de kerk zijn ;)

Omdat ik ook wel meestal van het gelijk aanschaffen ben, als ik met zoiets wil beginnen, heb ik me nu eens voorgenomen om me er goed in te verdiepen. Hier op het forum staat al heel wat informatie. Nu had ik er trouwens wel al last van dat ik via tapatalk de zoekfunctie niet kan gebruiken. Geen idee waar dat aan ligt...

Ik heb verder nog helemaal niets aangeschaft en vandaag was de eerste dag dat ik er serieus mee aan de slag Ven gegaan. Een workshop open scheermes bij Jeroen in bladel. Leuk verjaardagscadeautje ;) Al veel geleerd, maar ook gelijk gezien dat er nog veel te leren valt. Om niet te zeggen , best wel lastig ;)

Ik ga nog eens goed rondneuzen zo hier en daar binnenkort wil ik toch het een en ander aanschaffen van zaken die sowieso nodig zijn. En ach een slijpsteen of strop is ook wel weer voor andere messen te gebruiken mocht ik toch afhaken, want eerlijk is eerlijk, en dat zullen er hier hopelijk veel beamen, het had toch iets meer oefening en geduld nodig als dat ik in eerste instantie dacht. Alles is te leren en anders beginnen we gewoon eerst met de makkelijke stukjes en van daaruit opbouwen naar de lastigere stukken..

Overigens een leuk Forum, ik kom namelijk ook wel eens op een ander forum waar er anders met elkaar wordt omgegaan. Leuk en goed te zien.

Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk

Posted

Van harte welkom. Veel leesplezier hier. Wat het scheren met een open mes betreft. Geduld. Er gaan zo'n 100 scheerbeurten voorbij voordat je kunt zeggen dat je het een beetje onder de knie hebt. Dat heeft te maken met de scherpte en het behouden daarvan van het mes, het goed inzepen en rustig bewegen van het mes. Dat laatste is in het begin het lastigste. Vooral geen druk zetten en beginnen met de wat rechtere vlakken. Dan komt de rest vanzelf. Je spieren moeten de bewegingen leren en na verloop van tijd gaat het redelijk automatisch. Spiergeheugen heet dat.

Posted

welkom hier

en alvast een tip mbt aanschaf van een open mes: koop er er eentje via het forum waarvan je zeker weet dat die scheerklaar is. dat kost je niet direct de wereld (dat komt daarna als je aan de messen als bijvoorbeeld Koraat en Ralf Aust gaat beginnen haha) en je weet hoe een goed geslepen mes voelt.

Posted

Dank voor jullie welkom, e.n ik moet nog even wachten totdat ik 15 posts heb gedaan voordat ik op dat deel van het forum kan ;)

Mijn andere slijpstenen heb ik net nog eens even gevlakt en een aantal keukenmesjes, maar die zijn niet fijn genoeg voor de open scheermessen op termijn, daarvoor wil ik een Belgische blauwe en of een coticule voor aanschaffen.

De meeste startersets hebben al een mes erbij, kan ik die net zo goed kopen, of gewoon zaken zoals een strop, riem, pasta los kopen? Staan die zaken ook in vraag en aanbod of kan ik zoiets net zo goed nieuw kopen?

Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk

Posted

Idd eBay kijk ik voor andere zaken met regelmaat, voor deze spullen nog niet aan gedacht. Duitsland meeste aanbieders die interessant zijn? Usa is denk vaak met douane en verzendkosten een issue..

Edit: ow eBay starters juist niet doen. Vanmiddag iets te snel gelezen ;)