Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi mede old school scheerders,

Na een tijdje met een shavette te hebben geschoren overgestapt op een DE en nu naar een straight. Omdat ik ook vintage DE messen heb vond ik het leuk om qua straight ook voor een echte oude te gaan.

Hij behoeft alleen enig werk. Zoals op de foto te zien is zijn er wat vlekken aanwezig op het mes.

Ik had een aantal vragen.

1 ik vind het eng om de scales te moeten verwijderen. Ik ben namelijk bang dat ik deze verpest en ik ben niet handig genoeg om nieuwe te maken. Is het mogelijk om het mes netjes te maken zonder het van de scales te ontdoen?

2 ik ben niet in het bezig van een dremel dus ik ga alles handmatig doen. ik had als idee om met 150 korrel te beginnen en dit via 200, 400, en uiteindelijk eindigend bij 1500 en polijst. Is dit nodig in het geval van mijn mes?

Alvast super bedankt voor jullie suggesties. (Tips over het scherp maken zijn ook van harte welkom aan gezien ik dit ook nog nooit heb gedaan :roll:

GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATM3ZmYAZS04ZTkzLTY1MmUtMDACLTAwCgBGAAADMkDGH9Yds0isbLsWqGgJ2AcAukFiAIBZ6U25sjVCw5YtyAAAAgEMAAAAukFiAIBZ6U25sjVCw5YtyAAAAPqHOLQAAAABEgAQAOzIxcafF2hPkG9MPE3kqAg%3D&thumbnailType=2&X-OWA-CANARY=XbDWxvMVBkieNt-2h2B2hgAIR7fP0NMYw-KVgbVHy-NkOrSTIz5aeDlTjzAVzodHHmr0jxSr5mM.&token=033bcc07-436c-4c9d-b562-11180e151a7b&owa=outlook.live.com&isc=1

GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATM3ZmYAZS04ZTkzLTY1MmUtMDACLTAwCgBGAAADMkDGH9Yds0isbLsWqGgJ2AcAukFiAIBZ6U25sjVCw5YtyAAAAgEMAAAAukFiAIBZ6U25sjVCw5YtyAAAAPqHOLQAAAABEgAQAAY1%2BTFGXE1DkzGynovuKQ4%3D&thumbnailType=2&X-OWA-CANARY=YVYR-bUzv02laR3htDD0dHDKcEPQ0NMYli_NuGzm7mNykc_Oxc3JBZNasCDMFv24SRK1PqZ85rE.&token=033bcc07-436c-4c9d-b562-11180e151a7b&owa=outlook.live.com&isc=1

Posted

Bedankt voor je reactie! bij mij zijn de foto's wel te zien. Ik weet niet hoe dat werkt met het zichtbaar laten worden ervan. Zal er nog eens naar kijken. Voorstellen zal ik gelijk eens gaan doen.

grt

Posted

De plaatjes werken niet omdat je verwijst naar een link in je outlook webmail. Ik neem aan dat je daarvoor ingelogd moet zijn in je eigen webmail.

Posted

Hangt van de prijs af, ik zou hier hooguit 5 euro voor geven als ik het moet kopen, voor mezelf zou ik het laten liggen voor een ander slachtoffer.

Posted

Haha nou dan heb ik iets teveel ervoor betaald maar ach door schade en schande wordt men wijs zeg maar........

Wat zijn een beetje de prijzen want het is heel divers en waar moet ik zoeken?

Posted

Als je hier 15 berichten hebt geplaatst, krijg je automatisch toegang tot onze Markt. Hier bieden leden hun waar aan en daar zitten ook hele mooie open messen bij.

Posted

Dit mes vergt nogal wat schuurwerk, maar is niet onmogelijk. Als je verstandig bent geef je hier nog een paar keer antwoord en schaf je vervolgens voor een schappelijk bedrag een goed geslepen mes aan bij een van de leden. :) Dan kun je direct scheren en vervolgens op je gemak je eerste mes gaan opschuren.

Posted

Hahaha ik zal zeker nog antwoorden. Wat bepaald eigenlijk de waarde van een mes? Als ik bijv kijk op ebay dan hebben ze exemplaren van 1000euro staan. En wat is beter een wedge of een hollow want die van mij is flink dun.

Posted

Ah overkomt je nu niet meer moet je maar denken. Velen van ons hebben in het begin wel eens te diep in de zakken getast bij aankopen. Nu doen we dat nog wel eens alleen weten we nu waar voor ons geld te krijgen.

Posted (edited)

Hoi belangstellenden,

Even een kleine update. Ik heb de scales verwijderd (ging makkelijker dan ik dacht) en ze zijn eventueel nog her te gebruiken. Daarna het mes in de cola gelegd voor een nachtje dit om het roest en dergelijke op te lossen. Daarna flink schuren en poetsen. Zie onderstaande foto's als resultaat. Nu even wachten op de bestelde steen en strop en dan gaan we eens proberen te slijpen. Gelukkig verwacht ik vandaag de aangekochte Kiebitz van Tony in de bus dus haast heb ik niet meer haha.

https://www.dropbox.com/s/p42dugtaqoe81vs/20160901_214917%20%281%29.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h5cwquor4oft5wt/20160901_214922.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pw4yw9pwplfukto/20160901_214932.jpg?dl=0

Nu wel te zien? Sorry hoor ben nog niet echt thuis met die linkjes/plaatjes/dropbox.

Edited by Guest
Posted

Maak je foto's effe pbliek, dropbox scheldt me nu uit dat ik er niet thuishoor omdat ik niet ingelogd ben:

Error (403)

It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home.

Posted

Nu zichtbaar.

Goed gepoetst, zo te zien heeft het wel wat pitting maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn, zolang het niet op de snede zit.

Posted

hahaha. Ik ga ook gewoon door. ik kan hem voorlopig toch niet in elkaar zetten want ik heb geen pinnetjes. Ik ben alleen wel bang dat ik te ver ga met schuren of gebeurd dat niet zo snel

Posted (edited)

Je gaat lekker zo. Als je klaar bent ga je waarschijnlijk het slijpen oefenen. Ik begrijp dat je een 8k in bestelling hebt. Daar kan je niet een snede mee zetten, heb je meer stenen in bezit?

Edited by Guest
Posted

die steen die ik in bestelling heb is aan 1 kant 8000 en andere kant 3000 of 5000 geloof ik. Geen idee of dit voldoende is eigenlijk. wat kan jij me aanraden?

Posted

Zelf vind ik 3k te fijn voor het zetten van een snede maar als je er veel tijd in stopt zou het kunnen. Als je van plan bent om vaker straights te slijpen zou ik je de aanschaf van een 1k steen aanraden, Een Naniwa SS bijvoorbeeld 28,90€ bij K&T.

Een sprong van 3k naar 8k is vrij groot maar doenbaar, iets wat ik een beginner overigens niet zou aanraden. Wat is het merk van de bestelde combinatiesteen?

Posted

Taidea en ik heb gekeken het is idd een 3000/8000. Voor het mooie zou ik er dus een 1000/5000 moeten hebben (als die combi bestaat haha)

Posted

Ik heb geen ervaring met De Taidea wetsteen. Zover ik kan zien is het een lowbudget steen voor messen. Mocht je meer stenen willen kopen dan zou ik je aanraden om stenen te kopen die meer geschikt zijn voor straights. In Nederland kom je dan bij het merk Naniwa terecht.