Jump to content

Boron Carbide

mhharsta

Recommended Posts

Bij het doorlezen vanavond van wat oude draadjes op ons forum in de "straight razors" hoek, waarbij opvalt de mooie bijdrage die Joost heeft geleverd, kwam ik het volgende stukje van hem tegen:

"Ik breng overigens in met in plaats van Crox, Boron Carbide toe te passen. Boron is 1 micron. Maar het heeft de eigenschap zich superglad te gedragen. Het mes flitst er overheen. Daarna schoon leer."

Met Crox ben ik bekend, dat heb ik aangebracht op een "rough leather" paneeltje van Rasurpur. Ik gebruik dit paneeltje af en toe, maar ik heb het gevoel dat de snede er wel scherper, maar wat minder "gepolijst" van wordt, en ik geef de voorkeur aan de finish van de Charnley Forest en schoon leer als ik zelf slijp en finish.

Zoeken op het forum op " Boron Carbide" levert verder naast een paar posts van Joost niets op. Ik ben toch wel benieuwd naar dit poeder, en of het een fijnere polijsting geeft dan Crox. Voor mij zou dat misschien een goede "hogere" finish zijn na de Charnley Forest (een Suehiro 20.000 kost nogal wat centjes heb ik gezien).

Volgens 3M, een van de producenten van Boron Carbide:

"3M™ Boron Carbide Powders & Grains as Grinding and Lapping Materials

Boron Carbide (previously: TETRABOR® boron carbide) is a high-performance abrasive with a hardness and chemical resistance comparable to that of diamond".

Het poeder is verkrijgbaar in, volgens mij, verschillende, gradaties. Interessant spul, het schijnt ook te werken als "nuclear radiation shield", tank bepantsering, en in kogelwerende vesten. Er zijn meer van dit soort "nanopoeders" leert mij internet.

Is een van de forumleden bekend met deze, of vergelijkbare, poeders, gebruik en verkoopkanalen voor kleine hoeveelheden?

Ik ben niet thuis in deze materie, maar het lijkt me de moeite waard om dit soort poeders te testen op open mes "finishing" eigenschappen.

Info o.a.: http://tekna.com/materials-nanopowders-spherical-powders/nanopowders/

Edit: ons forum heeft een meer dan waardevol archief, waar je als dagelijkse volger waarschijnlijk niet in rond snuffelt. Specifieke (scheergerelateerde) zoekopdrachten op o.a Google leiden toch mooi tot onze Shavingsociety. Ik zocht bijvoorbeeld op Suehiro 20.000, en kreeg het draadje waar ik bovengemelde post van Joost vond voorgesteld.

We mogen trots zijn op de informatie die de we de afgelopen jaren bijeen hebben gebracht vind ik!

Edited by Guest

De Boron ken ik niet. Wel ben ik het met je eens dat gebruik van CrOx, na de Charnley, de snede wat rauwer maakt. Echter: Bij de tweede scheerbeurt na gebruik van CrOx is dat eraf maar blijft de scherpte nog wel. Dat overigens is wel een nadeel van immer scherper: scherper is meestal wel, maar niet altijd aangenamer.

Op https://scienceofsharp.wordpress.com/2015/02/22/the-pasted-strop-part-2/ kun je een vergelijk zien tussen CrOx en twee gradaties Boronnitride. Het vertelt je niets over hoe het scheert maar wel wat over wat het met je snede doet. Sowieso een interessante site om eens te kijken als je wilt weten wat honing nu precies doet.

Ik weet dat in Amerika Ken Schwartz diamant en CBN emulsie verkoopt van verschillende korrelgrote, wordt door sommige heel goed bevonden heb ik gelezen.

Zelf nog niet geprobeerd.

Ik heb in het verleden met crox en Feox gewerkt, dit werkte heel goed na een coticule. Ik ben niet bekend met boron carbide. Sinds de overstap naar Jnats enkele jaren geleden geen poeders of pastes meer gebruikt.

Ik weet dat in Amerika Ken Schwartz diamant en CBN emulsie verkoopt van verschillende korrelgrote, wordt door sommige heel goed bevonden heb ik gelezen.

Zelf nog niet geprobeerd.

Ik heb ze wel gebruikt en vond ze wel heel goed.

Maar werden of worden die zogenaamde barber stenen ook niet van dat Boron carbide gemaakt? Of ben ik in de war met een andere materiaal?

Volgens mij zijn de barber's hones gemaakt van carborundum

Bedankt voor de reacties en de links, ik ben weer wat wijzer geworden. ik heb er aan gedacht wat van het spul te bestellen maar het is me wel duidelijk dat er absoluut geen garantie is dat het me een resultaat oplevert wat me bevalt. Zou ik dit soort poeders kunnen kopen voor de prijs van Crox, dan zou ik er graag mee experimenteren, maar met de prijzen die betrouwbare leveranciers rekenen wordt me dat echt te gek.

Voorbeeld: us-nano.com,

Boron Carbide Powder / B4C Powder (B4C, 1-3um, 99.9%)

$85/25g

$185/100g

$395/500g

$598/1kg

Dan schuif ik liever wat geld aan de kant voor een Suehiro 20k.